Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu za 14 jun 2025 6:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het groene balkje
BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011 11:34 am 
Kwartje

Als je gebruik maakt van internetbankieren krijg je het groene balkje bovenaan. Wie van jullie let hierop? En wie van jullie let op het slotje?
Als je vaak snel even iets over wil boeken, betrap ik mijzelf er vaak op dat ik niet op de veiligheidsinstructies let.
M.b.t. het groene balkje: wie controleert wie? Ik weet niet veel van i.t. en beveiliging af, maar onder onze leden zijn er vast wel vele experts.

Profiel  

Berichttitel: Re: Het groene balkje
BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011 2:52 pm 
3 Kwartjes

Zit dan groene balkje in elke browser?
Ik let alleen op de naam + https en ook het land waar de server staat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011 7:46 pm 
2 Kwartjes

Ik heb alleen rekeningen met two-factor authentication: ofwel een reader ofwel SMS-TAN codes. Zonder die dingen kan niemand wat overboeken. Enige risico is een man in the middle https iets bij mijn ABNAMRO rekening, die laat namelijk niet het totaalbedrag zien ter controle (wat de ING/Postbank wel doet in de SMS).

En al die internetspaarrekeningen kunnen alleen naar bekende tegenrekeningen overboeken. Dus ook daar valt het risico mee.

(overigens gebruik ik altijd favorieten/bookmarks hiervoor, dus de kans dat ik door een tikfaut ergens anders terechtkom is klein, bij mailtjes van een bank klik ik ook nooit op een linkje om naar de betaalsite te gaan dan gebruik ik ook mijn bookmarks, dus het risico is erg klein)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 20 jan 2011 10:44 pm 
Knaak

Ik kreeg vandaag een mailtje van paypal, met een link om in te loggen, waarmee ik gewoon op het juiste domein terecht kwam. Dit vind dit zo vreemd, en ook al lijkt er niks aan de hand, zo zou ik niet gaan inloggen, en ik kijk regelmatig bovenin of het adres klopt. In IE is de hele balk groen en in Chrome staat er voor het adres dan een slotje in het groen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 21 jan 2011 12:00 am 
2 Kwartjes

Ik heb me aangewend om bij elke inlog en bij elke bank op het slotje te klikken, vervolgens op certificaten weergeven, dan op certificeringspad te klikken.
Alvorens ik inlog vergelijk van elke bank de certificeringsgever en het adres van de betreffende bank met wat ik heb opgeschreven. Verder kijk ik in de adresregel of het begint met https.
Verder houd ik van elke bank de data van inlog bij.
Bij veel banken kun je zien wanneer er voor het laatst is ingelogd.
Ik vergelijk dit met mijn eigen notities.

PS tot op heden heb ik nog niet geconstateerd dat er iemand anders op een rekening van mij is ingelogd.

Niet alle banken hebben een groen balkje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 21 jan 2011 1:13 pm 
3 Kwartjes

Intrest schreef:
...

Dat is wel een zeer uitgebreide benadering!!... Zover ben ik nog nooit gegaan.

Ik log overigens nooit in via een link maar altijd via het adres wat ikzelf in de favorieten heb staan.
Spaarrekeningen maak ik mij niet zo heel erg druk over, die kunnen alleen maar storten naar mijn betaalrekening. Het meest vervelende wat iemand kan doen is alles op deposito vast zetten!...

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 21 jan 2011 8:23 pm 
Daalder

Eigenlijk let ik er in het begin alleen op bij verzekeraars of hypotheekboeren die bankje zijn gaan spelen.
Die nemen het meestal niet zo nauw met de veiligheid en privacy van de klanten.
Daarna log ik bijna altijd in via een zelf vastgelegde link in favorieten/bladwijzers.
Een verzekeraar/hypotheekboer herken je vaak ook aan de vooroorlogse layout en beperkte mogelijkheden binnen het telebankieren. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 22 jan 2011 10:34 pm 
Kwartje

henrid schreef:
Ik kreeg vandaag een mailtje van paypal, met een link om in te loggen, waarmee ik gewoon op het juiste domein terecht kwam.

Bij mail van Paypal kijk ik altijd of mijn naam bovenaan staat. Maar los daarvan, inloggen doe ik dan niet via de mail, maar apart via mijn eigen links.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 12:42 pm 
Daalder

Via eigen links is natuurlijk alleen foolproof als je geen online back-up service gebruikt.
Gebruik van online bookmark-backup-services is ook een risico, als iemand van buitenaf de opgeslagen bookmarks verandert en je browser bij de volgende start z'n bookmarks update.

Ik kijk niet zo nauw. Tot het een keer fout gaat natuurlijk.
Groene balkje, https en de rest van het adres, Java toegestaan (mbv NoScript)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 3:49 am 
Daalder

Tip voor Firefox gebruikers.
In de bovenbalk kan men kiezen voor Extra, vervolgens voor Opties, vervolgens kiezen voor tabblad Beveiliging en bij waarschuwingsberichten kiezen voor Instellingen en ik een beveiligde pagina ga bekijken aanvinken.
Knop OK en knop OK om af te sluiten.
Firefox zal dan na een herstart telkens in een pop-up attenderen dat er inderdaad een beveiligde pagina opgeroepen gaat worden.

Gepost 2:49 am. Ik kon er gewoon niet van slapen. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26 mei 2011 1:07 pm 
2 Kwartjes

Dat groene balkje houdt gewoon in dat de verbinding versleuteld is en dus niemand mee kan kijken, bij gmail is deze bijvoorbeeld blauw en een groen balje hebben veel banken en dat zijn websites die zeg maar gecontroleerd zijn door onder andere de Kamer van koophandel en vandaar dat balkje groen is.

Ohja het is mijn beroep eigenlijk een beetje om van deze zaken af te weten als Systeem beheerder :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]