Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 1:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 5:03 pm 

Geregistreerd: di 08 sep 2009 11:06 am
Berichten: 5
Hallo allemaal,

Ik kwam bij toeval terecht op dit forum. Ik was namelijk wat informatie aan het zoeken over overstappen bij banken. Ik zal de situatie eerst even kort uitleggen:

Ik ben een student (22) en ik heb voor mijn weten altijd 2 bankrekeningen gehad. Bij de Postbank (nu ING) en de ABN. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik 'vroeger' nooit erg geïnteresseerd was in geld. Nu ik student ben wel, en wil ik gewoon mijn bankzaken goed regelen. :D
Op dit moment gebruik ik de betaalrekening van de ABN AMRO altijd voor alles en nog wat. Hier heb ik ook 2 spaarrekeningen lopen. Een Internet JaarSpaarrekening voor het geld dat ik spaar van mijn salaris. En een Internet KwartaalSpaarrekening waar het geld opstaat wat ik nu gebruik voor mijn studie.

Bij de ABN Amro heb ik het goed voor elkaar.
Het probleem zit hem in het volgende:

Ik heb ook een betaalrekening bij de ING. En het enige wat daar op gebeurd is dat ik daar mijn Studiefinanciering (StuFi) op ontvang. Ik had daar 2 spaarrekeningen. Maar ik kwam er onlangs achter dat ik daar maar 1% (de beruchte plusrekening) en een 1,5% rente op kreeg. Nu heb ik daar dus mijn geld vanaf gehaald. En overgezet naar de ABN spaarrekening.

Nu is mijn vraag:

Aangezien ik de ING rekening nauwelijks gebruik. Is het dan niet slim om deze gewoon op te heffen. En de StuFi te laten storten op de ABN Amro rekening? Want daar heb ik tenslotte ook de studie-spaarrekening. En de ABN Amro geeft hogere rentes dan de ING.
Of is het handig om een betaalrekening te hebben bij 2 banken?

(En die 'Rentepunten' bij de ING vind ik zo kansloos. Moet ik mijn geld uitgeven om er iets mee te kunnen. Dat is geen sparen.)

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen met dit probleem. :D

Groetjes,
Vinyard


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 7:48 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
Neem 2 betaalrekeningen bij de DSB Bank en koppel aan iedere betaalrekening een spaarrekening. Er zijn (nog) geen periodieke kosten aan verbonden en op een internet spaarrekening geeft DSB meer rente dan ING of ABN.AMRO.

_________________
Blues my money gives to me.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 9:47 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Ik neem aan dat het in beide gevallen (ABN & ING) gaat om een studentenrekening, waar je dus geen jaarlijkse bijdrage voor hoeft te betalen. Indien je wel een jaarlijkse bijdrage voor rekening en/of pasjes moet betalen dan, ga dan naar een bank waar je dit niet nodig hebt. bijvoorbeeld DSB, maar let op DSB kent geen IDEAL.

Over 1 of 2 betaalrekeningen zijn de meningen verdeeld. In principe eb je aan 1 voldoende, maar sommige willen nog een 2de betaalrekening achter de hand hebben, persoonlijk vond/vindt ik een creditkaart ook erg handig, kan je die ook ergens gratis in je studentenpakket krijgen?...

Let wel, IB-groep betaald je geld het snelst uit via ING ('samenwerking'). Bij andere banken kan het 1 of 2 dagen langer duren.
Dit was voor mij een reden om de gratis studentenrekening van de postbank aan te houden naast mijn normale betaalrekening.

Voor je spaargeld sluit je de best renderende spaarrekening af; op dit moment AEGON. Maar zie voor een overzicht van spaarrekeningen zie spaarinformatie.nl . Het overboeken van en naar een spaarrekening duurt maximaal 1 werkdag (dus houd rekening met het weekend en transacties 's avonds, hoewel enkele banken deze wel gelijk weergeven maar pas doorvoeren de volgende morgen. als je 's ochtends overboekt heb je meestal 's middags al beschikking over je geld op de tegenrekening.

Succes met je keuzes en met je studie!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 11:02 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
Mijn tip is als volgend.

je hoeft niet per see te sparen bij de bank waar je je betaalrekening hebt lopen.
Een spaarrekening met een hoge rente gaat prima samen met een betaalrekening bij een andere bank.

Neem bijv. een spaarrekening bij MoneYou of NIBC.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO