Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 3:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011 9:29 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 19 okt 2007 9:19 am
Berichten: 124
Afgelopen week had ik een discussie met iemand over het banken en de hoogte rente pakken bij de kleinere banken.

Wij vroegen ons toen het volgende af. Stel ik sluit nu een deposito bij een bank af met een leuke rente voor een jaar of vijf.
Is het mogelijk dat de DNB in die tijd deze bank uit het deposito garantiestelsel zet?
Oftewel kan ik de looptijd van een deposito de garantie bij opvallen wegvallen of blijft deze zekerheid altijd overeind? (mits het land niet failliet gaat?).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011 10:50 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Goede vraag, waarbij ik me afvraag of daar een eerder voorbeeld van is.
Als bijvoorbeeld de vergunning wordt ingetrokken, dan acht ik het mogelijk dat zo'n bank ook uit het DGS gezet kan worden.
Maar omdat je al een garantie hebt, blijft die wel geldig voor degenen die al zo'n deposito hebben (zou wel zo moeten zijn naar mijn mening, want die garantie heb je van de overheid).
Blijft de bank voort bestaan zonder vergunning, dan blijft het deposito dus gegarandeerd.
Ik kan me ook voorstellen dat, in een dergelijke situatie, deposito's kunnen worden overgenomen door een andere bank (met behoud van alle oorspronkelijke voorwaarden e.d.).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2011 11:04 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 okt 2008 9:53 am
Berichten: 293
schuiver schreef:
Als bijvoorbeeld de vergunning wordt ingetrokken, dan acht ik het mogelijk dat zo'n bank ook uit het DGS gezet kan worden.
Maar omdat je al een garantie hebt, blijft die wel geldig voor degenen die al zo'n deposito hebben (zou wel zo moeten zijn naar mijn mening, want die garantie heb je van de overheid)..


Geloof dat dit van toepassing is, maar zeker weten doe ik het niet.

Uit het DGS gezet worden lijkt me als straf voor die bank, in zijn geheel misplaatst. Het DGS is opgezet als een bescherming voor de spaarders en niet voor de banken. Sterker nog, de andere banken die in Nederland een bankvergunning hebben, zullen naar ratio bij moeten dragen in de DGS kosten waneer een bank omvalt.

Als een bank bijvoorbeeld het te bont maakt, wordt niet uit het DGS gezet, maar zal het onder curatele van de DNB worden gesteld, middels bij de rechter afgedwongen noodverordening.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2011 10:01 am 
niet geheel van toepassing maar in het geval dat je 2 deposito,s hebt lopen bij 2 verschillende banken en deze banken fusieren wat als gevolg heeft dat je uitstaande deposito,s boven het gegarandeerde bedrag uitkomt, zal de bank je in de gelegenheid stellen om 1 van de 2 deposito,s kostenvrij te annuleren. Dit was het geval toen moneyou op ging in de abn-amro. Dit antwoord kwam bij abn-amro vandaan na bestudering van de 2 voorwaarden die de toen nog verschillende banken hadden opgesteld.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2011 12:09 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Ricky86 schreef:
....Is het mogelijk dat de DNB in die tijd deze bank uit het deposito garantiestelsel zet? Oftewel kan ik de looptijd van een deposito de garantie bij opvallen wegvallen of blijft deze zekerheid altijd overeind?...

RICHTLIJN 94/19/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 30 mei 1994 inzake de depositogarantiestelsels


Artikel 5
Deposito's die worden gehouden op het tijdstip van de intrekking van de vergunning van een kredietinstelling waaraan op grond van artikel 3 van Richtlijn 77/780/EEG vergunning is verleend, blijven onder de dekking van het depositogarantiestelsel vallen.

Besluit van 3 juli 2009, houdende wijziging van het Besluit bijzondere prudentiële maatregelen,
beleggerscompensatie en depositogarantie Wft


Artikel 29e
1. Ingeval de aanvullende deelname eindigt ingevolge artikel 29c, vierde lid, of op de wijze, voorzien in artikel 29d, eerste lid, vallen de vorderingen van de beleggers en de deposito’s onder de dekking van het Nederlandse depositogarantiestelsel tot de datum waarop zij verschuldigd worden.
2. De financiële onderneming stelt de beleggers en de depositohouders in kennis van de beëindiging van de aanvullende dekking.

Eenzelfde bepaling geldt de reguliere deelname.
schuiver schreef:
....Blijft de bank voort bestaan zonder vergunning, dan...
Het kán......als schone herinnering...of op een oude ansichtkaart... :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2011 5:30 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Oké , bedankt voor alle verdere uitleg.

(Schone herinneringen heb ik wel, maar dan gaat het niet over banken). :)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO