Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 27 apr 2024 2:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 1:31 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Hallo,

Bij bedrijf waar ik werk hebben ze als bezuinigingen plannen het afschaffen van de spaarloon regeling, volgens mij collega zouden ze daar per persoon € 22 mee besparen en er werken meer dan 4000 mensen bij het bedrijf waar ik werk.

Omdat het een WSW bedrijf is krijg ik al niet veel loon en daarom doe ik ook mee met spaarloon regeling om dan niet iets meer uit mijn loon op de termijn te halen en ik spaar ja zelf toch al hard, dus dat bedrag van € 51,08 is wel welkom voor de termijn omdat op een spaarloon te sparen.

En eigenlijk vindt ik dat je dan je medewerkers straft, terwijl zij echt niet dat verlies van 11 Miljoen veroorzaak hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 2:22 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Niet te geloven zoiets. :?
Ik snap dat een organisatie moet bezuinigen na een verliesjaar.
Maar dit levert relatief weinig op in het grote totaal en het raakt het personeel hard in de portemonnee.
(Harder dan het bedrag aan bezuiniging....).

Ik vraag me wel even af hoe men aan 22 euro komt.
Het spaarloon bedraagt maximaal EUR 613 per jaar en de werkgever betaalt daar 25% heffing over.
Méér kosten zijn er eigenlijk niet.

Een organisatie kan op vrijwillige basis de regeling aan het personeel aanbieden.
Dit is niet verplicht. Het is wel zo dat een regeling aan tenminste 3/4 van het personeel moet openstaan.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 2:40 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
eindheffing is 25%
voordeel van lager werknemerpremies is de werkgever kwijt.

Misschien besparen ze wel 22 euro per jaar. :wink:

Wel weer een voordeel als je op straat komt te staan ( WW )
is je uitkering ook weer wat hoger.

Ik denk dat ze proberen om het fiscaal loon op te krikken, zodat ze meer rumte creeeren in de forfait van de werkkostenregeling.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 3:10 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
@obligataire
Dat vindt ik zelf dus ook, was ook mijn reactie, ik zij ook al dat ik dan per maand 14 euro minder zou verdienen, omdat spaarloon regeling mij toch een belasting voordeel oplevert.

Ja die € 22 euro kan inderdaad niet kloppen als de eindheffing 25% is en ik vraag me ook af wat ze ermee willen bereiken, maar ik moest naar cursus vandaag dus heb de mededeling zelf niet mee gekregen, maar mijn collega heeft het me verteld.

Als echt zou gebeuren zou ik echt schandalig vinden, want ik heb waarschijnlijk nu al geen poot om op te staan als mijn salaris over 1,5 jaar niet verhoogt wordt zoals ze aangeven hebben ( Het je in functie plaatsen met bijpassend loon, in cao staat namelijk dat ze me 5 jaar in minimum loon kunnen halen, mij werkgever zegt dat echter na 2 jaar te doen in functie plaatsen metr bijpassend loon ).

@Icesave

Als ik op straat komt dan krijg ik Wajong weer en een WW zou bij mij echt weinig zijn, misschien nog weinigere dan een wajong.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 6:05 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ik zou het schandalig vinden als je op straat komt te staan ten gevolge van de bezuinigingsdrift van de regering c.q. werkgever (die laatste moet wellicht bezuinigen als gevolg van opgelegde regelgeving).
Het is bezuinigen op iets dat men ongemoeid zou dienen te laten.
Het gaat veel meer kosten dan dat het oplevert, maar ja, veel van de hoge heren denken daar weer anders over.
En dan heb ik het nog niet eens over alle andere gevolgen.
Ik heb al verschillende discussie programma's gevolgd hierover (zoals op de provinciale zender L1) , maar ik vind het dieptreurig.
Maar dat even terzijde.

Je persoonlijke situatie m.b.t. datgene wat was toegezegd door de werkgever kan je ook bespreken met iemand van de vakbond of de OR/ OC.

M.b.t. de spaarloonregeling heb je vrije keuze om er wel of niet aan mee te doen.
Ikzelf doe er wel aan mee, vanwege de vrijstelling in de VRH.
Maar ook deze regeling wordt waarschijnlijk afgeschaft door de overheid c.q. omgezet in iets anders:
integratie ervan in de vitaliteitsregeling.
Zie: http://www.intermediair.nl/artikel/cont ... eraan.html
en
http://www.mejudice.nl/artikel/535/laat ... ing-vallen

Ikzelf vind het niet goed om de spaarloonregeling ongedaan te maken in zijn huidige vorm, net zo goed als dat ik tegen het afschaffen van de voormalige premiespaarregeling was.
Maar dat is voor mij persoonlijk.
Andere mensen (en ook diverse werkgevers) denken daar weer anders over.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 7:59 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Ja dat zou natuurlijk ook schandalig zijn, maar het is echt niet zo dat mijn loon door belastinggeld puur zou moeten betaald worden ( Schijnt echt belachelijk hoog te zijn wat er bij zo'n WSW bedrijf binnen komt aan geld per werknemer ) terwijl gros van werknemers ondanks hun beperking prima hun werk doen en in feite dus ook wel omzet creëren.

Er is dus wat heel anders mis bij dat WSW-bedrijf, en ja natuurlijk wijzen die directie leden met vinger naar de politiek, maar het feitelijk wel zo dat er door fout beleid al een tekort van 6 miljoen zou zijn, ze wisten bijvoorbeeld dat ze bepaald werk na tijd niet meer zouden hebben en daar hebben ze niet op tijd nieuw werk voor gezocht.

Dus om een verhaal kort te maken, WSW medewerkers dat zijn geen zielige mensen die geen productie kunnen maken en omzet, het ligt gewoon aan de top, die moeten beslissingen nemen, en al die lease auto's kosten ook bakken vol geld op zich zou een WSW bedrijf moeten kunnen functioneren zoals een gewoon bedrijf, met voordeel dat ze toch wel wat geld van gemeente of overheid krijgen.

En ergste van ergste dat die directeuren ook nog salarisen krijgen boven de balkende norm, die directeur die groot deel van de ellende veroorzaakt heeft kreeg boven de balkende norm en toen ie weg ging kreeg ie nog op rot premie van 150000.

En weet je wat ze dan van directie bij zo'n toespraak zeggen, jawel ze wijzen eigenlijk voor meeste gewoon naar de politiek. Maar goed wat bij bedrijf gebeurd waar ik werk is sowieso die treurig, mevrouw waar ik cursus van in sociale vaardigheden vertelde dat top weigert om zo'n cursus te volgen, terwijl DSM en andere grote bedrijven juist wel de direct en leiding gevend zo'n cursus volgen.

Mijn casemanager is nu zelfs bezig of ze mij wel mijn dienst km's uit gaan betalen omdat ik de fiets gebruik en geen CO2 uitstoot, het is ja best belachelijk, zelfs die paar euro liggen ze nu over te dissucieren of wel mag, terwijl nergens staat dat je alleen met auto dienst km's aflegt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 1:18 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ik begrijp je verhaal, maar het is wel wat persoonlijk (voor op dit forum).
En ik herken natuurlijk een aantal dingen in datgene wat er gebeurd is (want dergelijke dingen gebeuren ook elders).
Volgens de zeer beperkte informatie die ik erover heb, is er inmiddels een nieuwe directie die een nieuwe, gewijzigde koers gaat inzetten.
Dit ook ten behoeve van de winstgevendheid e.d.
Ze kunnen je niet ontslaan omdat je ontslagbescherming hebt (is wettelijk geregeld in jouw situatie en in deze situatie).
E.e.a. is en wordt in gang gezet, in samenwerking met gemeenten, provincie, bedrijfsleven, etc.

Dat is dus een kant en heeft betrekking op het bedrijf.
De andere kant betreft datgene wat het Rijk van plan is met de WSW bedrijven.
Dat is een heel andere situatie.
Niks ligt al vast, want de Tweede en Eerste Kamer hebben ook hun stem hierin.
Maar ook de sociale partners (zoals vakbonden) zullen van zich laten horen.
Dus dat is allemaal onzeker en het blijft afwachten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 8:38 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Er is gesproken over secundaire arbeidsvoorwaarden bij L1, geen flauw idee wat moet inhouden want de CAO die ik nu heb vindt ik ook al nadelig.

En juist op tv geen woord gesproken over eventueel afschaffen van spaarloon, en ik weet nog steeds niks, maar de media wel, dus ik via Media mogen horen.

Er gaan 3 vestigingen sluiten waar van een uit Brunssum.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 1:43 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
YipMan, helaas kan ik niet inschatten en beoordelen wat ze gaan doen.
Dus ik kan je grote ongerustheid ook niet wegnemen.
Bijzonder jammer in deze vind ik het, dat je heel veel via de media moet vernemen.
Maar dat gebeurt heel vaak, ook bij andere bedrijven waar wat te gebeuren staat.
Het is een taak van het bedrijf zelf, dat ze jullie goed informeren.
Maar het is ook een taak van de Ondernemingsraad (want dat zijn jullie vertegenwoordigers).
Er wordt vaak veel te lichtzinnig omgesprongen met de gevoelens van de mensen die het aangaat.
En je hebt geheel terecht aangegeven wat jouw gevoelens zijn, in deze.
Ik duim in ieder geval voor je, op een goede afloop.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO