Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 5:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Een "kleine spaarder" bezit niet meer dan:
Poll eindigt op wo 17 jun 2020 1:35 am
30.000 Euro 29%  29%  [ 7 ]
100.000 Euro 42%  42%  [ 10 ]
1.000.000 Euro 21%  21%  [ 5 ]
Jeff Bezos 8%  8%  [ 2 ]
Geen van bovenstaande, omdat ik me liefst zoveel mogelijk op de vlakte houd 0%  0%  [ 0 ]
Geen van bovenstaande. Daar heb ik goede redenen voor en die zet ik dan ook uiteen 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 24
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2020 6:42 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
groentje schreef:
Daar begint het probleem met deze poll al:
wat is bezit. Moet je je huis meetellen? Je pensioengeld?

Wie zelf pensioen moet regelen, en de papieren waarde van zijn huis erbij moet tellen, is met een half miljoen nog steeds een kleine spaarder te noemen.
Je zou de uitleg in de eerste post kunnen lezen.
Maar ik zal het wel even herhalen:
Citaat:
Hypotheekschuld telt niet mee, net zomin als overwaarde van de eigen woning.
Bankspaartegoeden, lijfrenteverzekeringen e.d. vallen erbuiten, net als toekomstige uitkeringen van pensioenfondsen.

Kortom, het gaat om wat er op (spaar-) rekeningen staat, maar ook beleggingen die volgens het huidige belastingstelsel belast worden in box 3.

De bedragen zijn overigens afgeleid van de verschillende grenzen binnen de VRH.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2020 8:18 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Wie bepaalt wat meetelt en wat niet? Dat is blijkbaar ook gebaseerd op Box 3. Ik kies ervoor om geen huis te kopen, maar om in plaats daarvan spaargeld aan te houden voor later. Een huis kun je namelijk niet in stukjes opeten. Maar is mijn paar ton dan meer waard dan iemand met een paar duizendjes, omdat ie een huis heeft? Om daar het label klein of groot aan te hangen, t.b.v. belasting is m.i. oneerlijk. Ja ik weet dat het zo werkt, maar dat zal niet zo blijven met wat er in de toekomst voor mega bedragen nodig zijn. Huisjes zijn dan echt niet meer heilig.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2020 8:31 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1652
Ik was benieuwd hoeveel miljardairs er in Nederland wonen.

Het zijn er 37:
https://nos.nl/artikel/2309100-allerrij ... rland.html


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2020 8:58 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
henrid schreef:
Grote spaarders genoeg om eens bij te gaan graaien, zodat de kleine spaarder zoals beloofd eens een keer ontzien wordt.
.

De kleiner spaarder wordt al ontzien door de VRH drempel. Procentueel gezien betaald iemand die een vermogen heeft van zeg
€ 60.000,- circa 10 keer zo weinig belasting als een spaarder die een vermogen heeft van € 330.000,-

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2020 7:29 pm 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 480
Piggy schreef:
henrid schreef:
Grote spaarders genoeg om eens bij te gaan graaien, zodat de kleine spaarder zoals beloofd eens een keer ontzien wordt.
.

De kleiner spaarder wordt al ontzien door de VRH drempel. Procentueel gezien betaald iemand die een vermogen heeft van zeg
€ 60.000,- circa 10 keer zo weinig belasting als een spaarder die een vermogen heeft van € 330.000,-


Dat klopt.

Maar het probleem is dat iemand die leuk gespaard heeft(tot 500k), de volledige heffing betaald, en iemand die miljonair of miljairdar is de mazen in de wet weet, dus in principe niks Tot weinig betaald. Dus de gewone werkmens kan betalen en de rijken ontzien de wet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2020 7:34 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
edwin schreef:
Piggy schreef:
henrid schreef:
Grote spaarders genoeg om eens bij te gaan graaien, zodat de kleine spaarder zoals beloofd eens een keer ontzien wordt.
.

De kleiner spaarder wordt al ontzien door de VRH drempel. Procentueel gezien betaald iemand die een vermogen heeft van zeg
€ 60.000,- circa 10 keer zo weinig belasting als een spaarder die een vermogen heeft van € 330.000,-


Dat klopt.

Maar het probleem is dat iemand die leuk gespaard heeft(tot 500k), de volledige heffing betaald, en iemand die miljonair of miljairdar is de mazen in de wet weet, dus in principe niks Tot weinig betaald. Dus de gewone werkmens kan betalen en de rijken ontzien de wet.


Dat kan jij ook. Open een B.v. en stop hier je vermogen in. Betaal je ook geen VRH.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2020 10:29 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2504
1m59cm.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2020 10:30 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Met 30K in de pocket, mag je nog naar de voedselbank? :mrgreen:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020 3:24 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1652
Citaat:
De rijkste 1 procent van de huishoudens bezit niet een kwart, maar een derde van al het private vermogen in Nederland, ongeveer 1.600 miljard euro.


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b93a05a0/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020 8:01 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Citaat:
Diverse deskundigen stellen dat de vermogensongelijkheid wel groot is, maar niet ernstig, omdat ze goed verklaarbaar is. De verschillen zitten in de leeftijd en de woningmarkt. Ouderen hebben meer vermogen dan jongeren, die nog geen tijd hebben gehad iets op te bouwen. Verder zit het gros van het vermogen van ‘gewone’ Nederlanders in de eigen woning, die fors meer waard is geworden.
"Niet ernstig" wordt hier gekoppeld aan de 'gewone' Nederlander met een woning. De rijkste 1% is niet zo 'gewoon' met 1/3 van al het vermogen. Waar de overheid de duizend miljard voor de toekomst weg moet halen? Ik zou het nog steeds niet weten...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020 11:46 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
myy schreef:
De rijkste 1 procent van de huishoudens bezit niet een kwart, maar een derde van al het private vermogen in Nederland, ongeveer 1.600 miljard euro.

Maar jullie hoeven echt geen U tegen mij te zeggen hoor, ik ben altijd gewoon gebleven :D

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 jul 2020 1:38 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Citaat:
De rijkste 1 procent van de huishoudens bezit volgens nieuwe schattingen niet een kwart, maar een derde van al het private vermogen in Nederland, ongeveer 1.600 miljard euro. De top 0,1 procent (7.750 huishoudens) heeft daarvan niet een tiende, maar een zesde in handen.

1.600 miljard lijkt veel, maar als je het opbreekt kom je voor die top 0,1 procent uit op nog geen 35 miljoen per huishouden. Wie weet uit hoeveel personen zo'n huishouden bestaat....
En het is gemiddeld, een deel van die mensen zit daar dus vèr onder.

Eigenlijk zijn dat dus die "kleine spaarders" waarmee je niet genoeg medelijden kunt hebben.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2020 3:18 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
obligataire schreef:
myy schreef:
De rijkste 1 procent van de huishoudens bezit niet een kwart, maar een derde van al het private vermogen in Nederland, ongeveer 1.600 miljard euro.

Maar jullie hoeven echt geen U tegen mij te zeggen hoor, ik ben altijd gewoon gebleven :D

:lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO