Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 1:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 12:57 pm 
Dubbeltje

Een aantal jaren geleden sprak ik met een toemalige collega over spaarrekeningen, hij zei mij toen dat hij het een gebrek vond bij spaarrekeningen dat je bedragen niet onder verdelen kunt in verschillende potjes op de spaarrekening.

Nu weet ik dat je bij de DSB wel een budget code kan meegeven aan de posten op de rekening

Op dit moment ben ik bezig om een Excel documentje te bouwen voor de financiële administratie van een privéhuishouden. Nu ben ik benieuwd of er mensen werken met de administratie systematiek van het afschrijven.
Bijvoorbeeld je koopt een TV voor € 1.200,-- die gaat 10 jaar mee dus dit betekend dat je elk jaar € 100,-- afschrijft of tewel mogelijk moet reserveren om in de toekomst deze TV weer te kopen.

Ik doe dit zelf wel en zorg ervoor dat ik dus een zogenaamd vrij deel op de spaarrekening heb waar nog geen doel voor is, en een zogenaamd gerserveerd deel voor bijvoorbeeld vervangen van eletronica, fietsen, auto, caravan ed.

Ik ben benieuwd naar hoe jullie dit aanpakken.

Laatst bijgewerkt door Ricky86 op wo 07 mei 2008 4:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 2:23 pm 
2 Kwartjes

Interessant idee.

Persoonlijk zal ik het mezelf niet zo snel zien doen. Hoe lang een tv bijvoorbeeld mee zal gaan, vind ik maar lastig te voorspellen evenals de eventuele inruilwaarde, de kosten van een nieuwe tv over 10 jaar en uberhaupt de behoefte om na zo'n periode een nieuwe neer te zetten.

Als het om wat groters als bijvoorbeeld een auto gaat, vind ik het nog wat anders maar dat terzijde.

Ik ben daarom meer van de ruime pot waar een eventueel gecrashte wasmachine, koelkast, tv en computer uit vervangen kan worden. Allemaal spullen die nieuw minder dan laten we zeggen 750,- hoeven te kosten. Maar ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die voor jouw methode kiezen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 3:01 pm 
Kwartje

Ik doe het niet concreet met mijn spaargeld en al zeker niet voor relatief kleine dingen. (BTW € 1200 / 10 jaar / 12 maanden = € 10 /mnd)
Afschrijvingen voor de auto heb ik wel in mijn uitgaven staan, zodat ik wel een totaal overzicht heb van mijn uitgaven en dus wat ik iedere maand overhoud. Maar dit geld staat dus gewoon "tussen" mijn overige spaargeld.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 4:11 pm 
Dubbeltje

barbaraf schreef:
(BTW € 1200 / 10 jaar / 12 maanden = € 10 /mnd)

Uiteraard ook zo bedoelt in me hoofd maar niet zo opgeschreven heb het aangepast.

Ik bedoelde niet echt de 'kleine' dingen waar je zoiets op toepast maar meer dingen boven de > € 500,--

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2008 5:00 pm 
Vijfje

Ik heb mijn privé boekhouding in een boekhoudpakket staan.

Ik ga er net zo mee om als met een zakelijke boekhouding.
Bijvoorbeeld:
-afschrijvingen op auto en huisraad
-verliezen op effecten (niet de ongerealiseerde winsten)

Uitgangspunt is dat je je nooit rijker moet willen rekenen dan je bent.
Tegen de tijd dat er vervangen moet worden, moet de oude boekwaarde op nul staan.

Echter er is geen koppeling met spaarrekeningen:
ik houd een ruim vrij opvraagbaar tegoed aan,
waarmee onverwachte uitgaven altijd betaald kunnen worden.

De rest zet ik op deposito of beleg ik op de beurs.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]