Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 6:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011 4:34 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Mod edit: Betreft een afsplitsing van viewtopic.php?f=4&t=5108

DagobertDuck schreef:
Er zijn plannen voor een "bank holiday" in europa. Dan gaan alle banken minstens een week tot een maand dicht en kan er ook niemand pinnen, elektronisch belalen etc. Geen enkele bank informeert zijn klanten daarover en da ze voor al hun uitgaven voor minstens een week contant geld in huis moeten hebben.

Interessant. Hoe kom je aan deze wijsheid?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011 5:58 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
reneva schreef:
Interessant. Hoe kom je aan deze wijsheid?

Ik zou zeggen praat met mensen in het circuit of als alternatief kan je ook zoeken op zoektermen als bank holiday.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011 10:49 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Bank holiday?
Wat heeft dit nog met 30 dagen vrij te maken. Die 30 dagen was 2 eeuwen geleden het geval, nu niet meer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bank_holiday

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 dec 2011 1:28 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Dat zit heel simpel en geraffineerd in elkaar.
Bank holiday is een bestaande term in Engeland en klinkt dus als iets bestaands en niet alarmerend. Het klinkt zelfs vrolijk, een "holiday". Een geraffineerd gekozen woord wat een heel nieuwe betekenis krijgt.

Het houdt in dat als de spanningen in het financieel systeem groot worden men alle banken tegelijkertijd gaat sluiten. Dan kan men rustig de situatie bekijken en bespreken en maatregelen nemen. Die maatregelen kunnen een afwaardering van de munt zijn, een nieuwe munt (zelfs als we in de euro blijven), of andere draconische maatregelen die iets negatiefs inhouden voor de spaarders.

Banken lenen elkaar nauwelijks nog geld omdat ze bang zijn dat ze hun geld nooit terug zien vanwege een faillissement. Als spaarders mogen we dat niet weten en moeten wij ons geld blind aan de bank toevertrouwen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 dec 2011 11:17 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Ik denk dat zo'n bank holiday niet eens mogelijk is. Mensen kunnen dan niet pinnen en dus geen boodschappen doen, dan heb je binnen de kortste keren een rel van hier tot Tokyo... Plunderingen, diefstal, you name it...

FUD, dat is het.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2011 9:45 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Als je denkt dat een "bank holiday" niet mogelijk is dan moet je maar eens kijken hoe dat in 2001 in Argentinië ging. In Nederland is men gezien krantenberichten van afgelopen weken al bezig het leger voor politietaken te kunnen inzetten. Toeval? Ik denk het niet.
In het verdrag van Maastricht, onze ondemocratische Europese grondwet, staat dat iedere lidstaat de doodstraf kan invoeren en aangezien EU wetgeving boven landelijke wetgeving gaat is dat zonder enige stemming zo gebeurd. Ook staat er in dat preventief mensen doodschieten bij onrusten toegestaan is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2011 10:24 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Toch moet je vertrouwen hebben in iets of iemand en je niet gek laten maken door allerlei onzin.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2011 10:40 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
@schuiver

Dat vindt ik nogal een krasse uitspraak die nergens op gebaseerd is.

Banken vertrouwen elkaar niet meer en lenen elkaar geen geld meer uit terwijl ze daar een veel hoger rentepercentage kunnen krijgen dan elders.

En waarom zou het onzin zijn. Als je het nieuws een beetje gevolgd hebt stonden we in 2008 vlak voor een "bank holiday" en zelfs termen als ruilhandel werden genoemd.

http://kingworldnews.com/kingworldnews/ ... lapse.html
En er zijn honderden vergelijkbare berichten, zelfs van bankdirecteuren en en directies van centrale banken.

Als banken elkaar niet meer vertrouwen en denken dat hun concurrenten ieder moment failliet kunnen gaan dan is dat geen onzin. Het is in Nederland alleen moeilijk om al je "geld" buiten het banksysteem te houden of in echt geld om te zetten om zo je spaarcenten veilig te stellen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2011 10:47 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Je hebt gewoon geen invloed op bepaalde dingen.
Dat kunnen wij niet.
Maar je moet wel vertrouwen hebben in mensen die je goed kent en dat eens bespreken met hun.
Stuur mij eens een pm, ook al ken je me niet.
Als je in allerlei doemscenario's blijft geloven, dan los je het ook niet op.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2011 11:41 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Mod edit: n.a.v. klacht tekst verwijderd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2011 12:01 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Mod edit: n.a.v. klacht tekst verwijderd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2011 12:46 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 feb 2010 6:10 pm
Berichten: 296
@Dagobert: als ik je niet zou kennen, dan zou ik denken dat je angstige paniekzaaier bent met paranoide neigingen.
Misschien helpt het als je nog iets meer bronnen bij je uitsparaken vermeldt en bij alles wat je tegenkomt ook actief zoekt naar de andere kijk op hetzelfde fenomeen. Met breed inzicht kan je beter afwegen wat het meest waarschijnlijke scenario is. Doe je dat niet dan loop je het risico niet serieus te worden genomen en te worden afgeschreven als een FUD-verspreider...

Je schrijft (voor de analyse even genummerd):
Citaat:
1. Als je denkt dat een "bank holiday" niet mogelijk is dan moet je maar eens kijken hoe dat in 2001 in Argentinië ging.
2. In Nederland is men gezien krantenberichten van afgelopen weken al bezig het leger voor politietaken te kunnen inzetten. Toeval? Ik denk het niet.
3. In het verdrag van Maastricht, onze ondemocratische Europese grondwet, staat dat iedere lidstaat de doodstraf kan invoeren en aangezien EU wetgeving boven landelijke wetgeving gaat is dat zonder enige stemming zo gebeurd. Ook staat er in dat preventief mensen doodschieten bij onrusten toegestaan is.

Punten 2 en 3 zijn geen ondersteunende argumenten voor je eerdere opmerking. Je sleept er zaken bij zonder bronvermelding en dergelijke opmerkingen leiden niet bepaald tot een objectieve beeldvorming. Op wikipedia las ik bv. het volgende over je derde onderwerp:
Citaat:
Een aantal tegenstanders wijst het Verdrag af vanwege de mogelijkheid tot herinvoering van de doodstraf, ook in lidstaten die deze al eerder hadden afgeschaft. In artikel II-62 wordt de doodstraf verboden, maar via de Verklaringen (‘Verklaring 12: Verklaring betreffende de toelichtingen bij het Handvest van de grondrechten’) is er een beperking: de doodstraf kan heringevoerd worden, echter alleen in tijd van oorlog of onmiddellijke oorlogsdreiging. Deze bepaling is direct afkomstig uit de Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, en is dus geen verandering ten opzichte van de huidige situatie.
Het 13e protocol van het EVRM sluit de doodstraf in alle gevallen, ook in tijd van oorlog, uit.

De inzet van het leger voor politietaken is een oude discussie die je vaker terugziet als er op politie bezuinigd wordt of als de politie het niet lijkt aan te kunnen. Niet echt relevant...

Overigens lijkt het me niet meer dan normaal dat een overheid gepaste maatregelen moet kunnen nemen in tijden van crisis. Ook op blinde paniek moet adequaat kunnen worden gereageerd.
@Vincent: deze wikipedia pagina is een nog iets betere referentie met uitleg over het sluiten van banken in crisistijden. Te lezen valt onder meer dat de sluiting effectief was:
Citaat:
With the benefit of hindsight, the nationwide Bank Holiday and the Emergency Banking Act of March, 1933, ended the bank runs that had plagued the Great Depression.


@Dagobert: het hele bancaire- en fiat-geldsysteem is gebaseerd op vertrouwen. Bij gebrek aan vertrouwen stort het in. Paniekzaaien draagt daar alleen maar aan bij. Als je de geschiedenis kent dan weet je dat het meestal de gewone burgers zijn die het meeste last van een bankrun of ineenstoring hebben. Rijke personen, bedrijven en instituties overleven het wel. Als je echt zo bang bent als je lijkt ga je dat niet op ieder forum lopen verkondigen, maar tref je voorbereidingen. Zorg dat je de nodige maatregelen voor jezelf, je geliefden en je nabije omgeving hebt genomen en hoop dat het niet gebeurt. Uiteindelijk kom je er dan het beste uit. Ik zit echt niet te wachten op een samenleving waarin je je kostje bijeen moet ruilen en je met gevaar voor eigen leven je schamele bezittingen moet beschermen, dus ik doe niet mee aan de angstverspreiding maar kies voor het tegenwicht.

De documentaire "Doomsday Preppers" die laatst op Geographic Channel werd vertoond geeft een aantal voorbeelden van hoe sommige Amerikanen zich voorbereiden voor het onheil dat ze op zich af zien komen (varierend van hyperinflatie tot gevolgen van solar flares en nucleaire rampen cq. aanslagen).

[edit] Tenslotte: je noemt de sluiting van banken "een plan", maar volgens mij is het een mogelijk scenario. Goede bestuurders zullen ook rampscenario's doornemen om beter voorbereid te zijn. In hetzelfde kader valt de nationalisatie van ING die afgelopen week in het nieuws was...


Laatst bijgewerkt door mmm op ma 05 dec 2011 12:16 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2011 8:17 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2117
Toch, ik ga geen groente in blik inslaan, maar heb m'n bankafschriften en administratie vandaag bijgewerkt.
Kan ik ooit misschien zeggen: "gelukkig hebben de foto's eh...... saldo's en mutaties nog".
Daarbij terugdenkend aan het ongemak toen er in het verleden een paar banken plotseling offline gingen.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2011 1:45 am 

Geregistreerd: wo 16 nov 2011 1:34 pm
Berichten: 5
1500 schreef: 'maar heb m'n bankafschriften en administratie vandaag bijgewerkt.'

Dat ga ik morgen dan ook maar doen.

We maakten hier in Den Haag weer iets geks mee met ING.
Afgelopen vrijdag wilden mijn man en ik een paar duizend euro van onze betaalrekening in contanten ophalen.
Dus bij de ING in een drukke gerenormeerde winkelstraat nummertje trekken voor de kas maar voordat we aan de beurt waren kwam een medewerker ons vragen hoeveel we wilden cashen.
4000 zeiden we; nou excuus en jammer maar hij had het niet in kas, we moesten maar naar een ander filiaal.
Morgen heb ik wel weer geld in kas zei hij maar toen we vroegen of dat dan briefjes van 50 konden zijn was dat ook niet mogelijk; alleen briefjes van 100 had ie morgen. :?

Dus wij naar een ander filiaal gereden.
Toen ik vertelde dat we eerder nul op het rekest hadden gekregen wist de baliemedewerkster ons te vertellen dat ze ook niet zoveel meer in kas had maar wij kregen het bedrag in briefjes van 50.
Ze vertelde dat ze vanaf zaterdag 3 december 20% meer geld in kas zou krijgen :?: .
Toen ik opmerkte dat dat rijkelijk laat en toch wel vreemd was en dat iedere bank kon verwachten dat mensen juist in december/feestmaand geld willen opnemen zei ze; 'U kunt toch ook pinnen.'

Nou jah.., ze zei nog net niet waar we ONS geld aan moesten besteden :x maar het voelt goed fout mensen.
Er is iets helemaal niet goed meer met het geld en de banken en wat is wijsheid nu?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2011 1:11 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2117
vrijenblij schreef:
Er is iets helemaal niet goed meer met het geld en de banken en wat is wijsheid nu?

Ik denk dat het anders in elkaar steekt dan je misschien denkt.
Banken hebben nauwelijks nog eigen of vast personeel in dienst en het risico van eventuele grijpgrage huurlingen zijn ze nu aan het miniseren.
Denk o.a. maar eens aan de geldloper die onlangs op z'n gemakje samen met een handlanger wegwandelde met de poet.
Ze zijn dacht ik nog naar ze op zoek.
Zelfs als ze gevonden worden hebben de gedupeerden er nog een hele kluif aan.
Voorkomen is beter dan genezen.

Er komt een tijd dat men in een bankgebouw alleen nog terecht kan voor een slecht advies of een wazig product, waarvan de voorwaarden minstens zo'n 100 pagina's beslaan.
Wen er alvast maar (nog meer) aan.
Niet alleen voor de klanten is de romantiek er al flink af, ook bankmedewerkers zullen het knisperen van de bankbiljetten en het rinkelen van muntgeld steeds meer moeten gaan ontberen. Best saai voor ze.
Hopelijk schiet er nog er nog ergens een bonus over om het leed een beetje te verzachten.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO