Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 18 apr 2024 3:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014 3:06 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 26 okt 2008 2:22 pm
Berichten: 157
Hallo.

Wat ik mezelf afvroeg: zoals bekend is "men" bezig de eurobiljetten te vervangen/vernieuwen, te beginnen met de 5 euro, en daarna de rest. Je kunt de oude exemplaren dan nog een tijd lang in het betaalverkeer gebruiken, en daarna kun je ze geloof ik nog een aantal jaren omruilen bij de Nederlandse Bank of zo.
Nu heb ik eigenlijk nooit gezien dat de biljetten van de Amerikaanse dollar veranderd zijn, worden deze nooit vervangen qua uiterlijk, of is mij dat gewoon nooit opgevallen?

Groet, Jan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014 3:54 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Ik denk het laatste.
Ook dollarbiljetten worden aan de lopende band vervangen al is het maar om vervalsers een stap voor te blijven.
De laatste 10 jaar zijn vrijwel alle biljetten vernieuwd, de laatste nieuwe is die van $100.00.
Alleen het biljet van $1,00 is wat ouder, zoals al tientallen jaren gebeurt wordt er gesteggeld over het wel of niet definitief vervangen door een munt.
Anders dan bij ons verliezen oudere biljetten in de US zelden hun waarde, wat gek genoeg vervalsers in de kaart speelt.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 16 jul 2014 7:32 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
De Amerikanen zijn wel zeer voorzichtig in het zichtbaar doorvoeren van veranderingen. Zo zal de kleur (Greenback) en de afgebeelde president op het biljet niet veranderen.
Ze denken dat teveel veranderingen het vertrouwen in de munteenheid zal doen verminderen. En dat wil je natuurlijk niet, met een constant draaiende geldpers.

Er zijn de laatste jaren wel zichtbare en onzichtbare veiligheidsfeatures toegevoegd om het valsmunters moeilijker te maken.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 16 jul 2014 8:24 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Amerikanen zijn erg behoudend wat hun geld betreft, de weerstand tegen het loslaten van het $1-biljet is het opvallendst. Ook wel weer begrijpelijk in een land dat zo kort bestaat, de dollar is zowat het oudste tastbare stukje Amerikaanse historie. Dat laat je niet zomaar los.
Wat de kleuren betreft is er juist de laatste jaren e.e.a. veranderd. Afgezien van de losse dollars hebben de biljetten nu voorzichtig een eigen kleur gekregen. Zie hiervoor onderaan op een pagina van Wikipedia.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO