Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 10:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 2:01 pm 

Geregistreerd: zo 17 mei 2009 12:01 pm
Berichten: 32
Het wordt mij allemaal een beetje te link met de Eurocrisis. Daarom wil ik een groot deel van mijn vermogen in SFr op een bankrekening in Zwitserland zetten. Heeft er hier iemand ervaring met het openen en werken met een dergelijke Zwitserse rekening? Kan dit online bv?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 2:45 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
houdt er wel rekening mee dat zwitserland overweegt voor buitenlandrekeningen een negatieve rente in te voeren en dat de zwitserse frank vrij duur is al is er een ondergrens nu vastgelegd; andere optie is om rekening in noorse kronen aan te houden bij een noorse bank; bijvoorbeeld DNb Nor. Rekening is snel geopend nadat je aantal formulieren hebt ingevuld en je kopie van paspoort dat door bevoegde instantie is "gewaarmerkt"als echt en van aanvrager afkomstig hebt opgestuurd. Noorse kroon is nog niet al te duur geworden en Noorwegen is zeer zeker land met AAA rating en ondervindt niet indie mate als de euro landen de gevolgen van de eurocrisis


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 2:58 pm 

Geregistreerd: zo 17 mei 2009 12:01 pm
Berichten: 32
Dat is inderdaad ook een optie! Hebben de Noorse banken ook de 100K garantie?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 3:00 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
is ongeveer euro 200.000 in kronen;


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 3:03 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
bovendien is de staat al grootaandeelhouder in DNbNor; de Noorse staat heeft ook nu begrotingsoverschotten en is bij problemen zeker in staat bij te springen zodat garantie waarschijnlijk niet van toepassing zal hoeven te zijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 3:14 pm 

Geregistreerd: zo 17 mei 2009 12:01 pm
Berichten: 32
Mooi! Aan jouw naam te zien en jouw kennis bankier je daar ook? :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 5:05 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
klopt; en ben tevreden over de service en relatief geringe kosten die worden gerekend


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 5:48 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Ik zou nu juist me euro's niet omwisselen in andere valuta want de euro staat laag namelijk, je had dat beter vorige maand kunnen doen, toen had ik ook nog goeie wisselkoersen al is dat in korte tijd flink gekelderd.

Kijk € 1 blijft € 1 zolang je deze niet om wisselt in andere valuta.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 5:53 pm 

Geregistreerd: zo 17 mei 2009 12:01 pm
Berichten: 32
Kwartje, snap ik. Ben jij er zeker van dat de Euro niet in elkaar klapt? Ik geloof niet meer in de Euro en het desastreuze beleid in de Eurozone. Jij wel? :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 6:01 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
valutarisico is inderdaad altijd aanwezig; voor de noorse kroon geldt dat bij weinig economische groei en vraag naar olie de noorse kroon gaat dalen; dus dan moment om als je dat wilt noorse kronen in te kopen;

als je kijkt naar de afgelopen 5 jaar vwb euro-noorse kroon zie je dat de huidige koersverhouding nog niet extreem ongunstig is om nu deel van je vermogen om te wisselen in kronen

ik zou ook nooit gehele vermogen in andere dan de "eigen" valuta aanhouden maar een deel als "verzekeringspremie"voor mogelijk naderend onheil in de eurolanden kan naar mijn mening geen kwaad;

op langere termijn denk ik dat een kroon "harder" zal zijn dan de euro. euro is immers voortgekomen uit meer munten dan alleen de mark en die andere culturen zullen ook zeker door werken in het beleid; inflatie is denk ik voor het merendeel van de eurolanden onvermijdelijk en dus waarde verlies van de euro


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 6:07 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
overigens is een minimum nok 500.000 vantoepassing bij Dnb Nor om een rekening aan te houden ; je hebt een normale spaarrekening en depostio mogelijkheden van 0,5 1 en 2 jaar. Internet is toegankelijk in het Noors en Engels


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011 7:35 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Valuta risico is er altijd.
Op de financiële markten geldt ook vaak dat actie, reactie geeft.
In de huidige omstandigheden is het moeilijk te doorzien, maar bepaalde ingrepen of (grote) ondersteunings maatregelen door de Centrale Banken zijn al gebeurd.
Wat ze nog meer gaan doen, dat blijft afwachten.
Ikzelf heb wel een beetje uitstaan in Noorse kronen (zoals in een paar Skagen Fonder en Odin Fonder fondsen via SNS fundcoach) , maar dat is dan een beleggingsvorm (iets dat de meeste mensen niet willen, vanwege de extra hoge risico's).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 mei 2012 10:02 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Jammer dat we van beide heren daarna niet meer gehoord hebben....of zou het maar één heer geweest zijn :lol:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012 9:05 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
:| Weet niet wat bedoeld wordt. :?
Welke heren ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012 11:33 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Naar boven scrollen. En let op de tijdstippen van de postings.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO