fredfocus schreef:
Ik heb begrepen als je nieuwbouw gaat bouwen dat eerst je eigen vermogen moet investeren?
Voor de fiscus is er geen verschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw. Voor beide geldt dat als je de overwaarde in je nieuwe woning moet steken. Doe je dat niet, dan is de rente over het deel van je hypotheek dat je eigenlijk uit de overwaarde had moeten betalen niet aftrekbaar.
Waar je misschien op doelt is het volgende. I.t.t. een bestaande woning betaal je een nieuwbouwwoning in termijnen. Je hypotheekverstrekker wil graag dat je de eerste termijnen betaalt uit je overwaarde en overig eigen vermogen dat je in de woning gaat investeren, en pas daarna je hypotheekdepot gaat aanspreken om de termijnen te betalen. Waarom is mij een raadsel.
Even met wat getallen: als je een woning hebt gekocht van (inclusief alle kosten) 400.000 EURO en je de 130.000 EURO overwaarde en 20.000 EURO spaargeld in je woning gaat stoppen, heb je een hypotheek nodig van 250.000 EURO. De hypotheekverstrekker wil dan dat je eerst de termijnen betaalt van die 130.000 EURO en die 20.000 EURO en daarna pas aan het potje met de 250.000 EURO hypotheek gaat beginnen.
Er staan overigens geen sancties op als je dit niet doet. Ik heb mij gewoon laten leiden door wat mij fiscaal het handigst leek: de termijnen die ik tegen het einde van het jaar moest betalen heb ik van de overwaarde betaald (om mijn eigen vermogen en dus de vermogensrendementheffing te drukken), en na de jaarwisseling ben ik direct begonnen met betalen uit het hypotheekdepot (om zolang mogelijk te profiteren van de aftrekbaarheid van de hypotheekrente i.c.m. maximale renteopbrengsten uit mijn vermogen).