Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu za 14 jun 2025 8:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: overwaarde huis
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2008 8:27 pm 

Wij hebben ons huis verkocht per 15-02-09 en hier uit onstaat een overwaarde van 130.000 euro.
Nu hebben wij per 1 jan09 een huur huis. Dit huis kunnen wij voor maximaal 2 jaar huren.
Wij zitten te wachten op een nieuwbouwplan, wat waarschijnlijk begin 2009 van start zal gaan.( maar is nog niet helemaal duidelijk, het kan ook eind van 2009 of zelf begin 2010 zijn.
Wat is nu het beste manier om een hoog rendement van de overwaarde te gaan maken?
Ik heb begrepen als je nieuwbouw gaat bouwen dat eerst je eigen vermogen moet investeren?
Hoor graag jullie mening.
Met vriendelijke groet,
fred

Profiel  

Berichttitel: Re: overwaarde huis
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2008 8:58 pm 
Daalder

fredfocus schreef:
Ik heb begrepen als je nieuwbouw gaat bouwen dat eerst je eigen vermogen moet investeren?

Dat is niet waar.

Voor de aftrekbaarheid van je (toekomstige) hypotheekrente, is slechts de hypotheekrente fiscaal aftrekbaar over het volledig leningsdeel minus de overwaarde op je vorige woning.

Mocht de eigen woning 2 jaar uit beeld zijn geweest, omdat je 2 jaar in een huurwoning gewoond hebt, dan geld de financiering uit de overwaarde niet meer. Hoe dit precies in zijn werk gaat bij een nieuwbouwwoning weet ik eerlijk gezegd niet!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2008 9:17 pm 
Kwartje

fredfocus schreef:
Wij hebben ons huis verkocht per 15-02-09 en hier uit onstaat een overwaarde van 130.000 euro.

Los van je eigenlijke vraag.
Zet die 130.000 over een paar banken ... niet OP één bank/spaarrekening!!!

Voorlopig is je spaargeld veilig tot 100.000 maar dat is dus een tijdelijke regeling.
Beter is het dus om nu al voor meerdere spaarrekeningen bij diverse banken te kiezen DIE een goed rentepercentage geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2008 10:32 pm 

Hoi fredfocus

Kijk hier maar eens.

http://financieel.infonu.nl/belasting/3 ... eling.html

Hou ook rekening met vermogensrendementsheffing van je 130K.
Overigens is er een termijn van 5 jaar m.b.t. de bijleenregeling.

Succes

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 29 nov 2008 10:41 pm 
Kwartje

fredfocus schreef:

Voor de fiscus is er geen verschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw. Voor beide geldt dat als je de overwaarde in je nieuwe woning moet steken. Doe je dat niet, dan is de rente over het deel van je hypotheek dat je eigenlijk uit de overwaarde had moeten betalen niet aftrekbaar.

Waar je misschien op doelt is het volgende. I.t.t. een bestaande woning betaal je een nieuwbouwwoning in termijnen. Je hypotheekverstrekker wil graag dat je de eerste termijnen betaalt uit je overwaarde en overig eigen vermogen dat je in de woning gaat investeren, en pas daarna je hypotheekdepot gaat aanspreken om de termijnen te betalen. Waarom is mij een raadsel.
Even met wat getallen: als je een woning hebt gekocht van (inclusief alle kosten) 400.000 EURO en je de 130.000 EURO overwaarde en 20.000 EURO spaargeld in je woning gaat stoppen, heb je een hypotheek nodig van 250.000 EURO. De hypotheekverstrekker wil dan dat je eerst de termijnen betaalt van die 130.000 EURO en die 20.000 EURO en daarna pas aan het potje met de 250.000 EURO hypotheek gaat beginnen.

Er staan overigens geen sancties op als je dit niet doet. Ik heb mij gewoon laten leiden door wat mij fiscaal het handigst leek: de termijnen die ik tegen het einde van het jaar moest betalen heb ik van de overwaarde betaald (om mijn eigen vermogen en dus de vermogensrendementheffing te drukken), en na de jaarwisseling ben ik direct begonnen met betalen uit het hypotheekdepot (om zolang mogelijk te profiteren van de aftrekbaarheid van de hypotheekrente i.c.m. maximale renteopbrengsten uit mijn vermogen).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]