Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu za 14 jun 2025 8:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 4:00 pm 
Dubbeltje

Ik heb goed gezocht of ik het vinden kon, en daarna nog gezocht naar een topic waar ik dit in kon vragen maar tevergeefs. Hoe zat het nou ook al weer met de rente in geval je een beroep moet doen op de depositogarantieregeling. Wordt deze nou wel of niet meevergoed?

Ik heb het dus over de opgebouwde rente van bijvoorbeeld 250 euro na een half jaar, als je een 1 jaarsdeposito had afgesloten voor 10.000 euro en na een jaar dus 500 euro zou krijgen, ware het niet dat de bank failliet is gegaan. En als het al gedekt is, geldt dan het rentepercentage van de bank (dus in dit geval 5% wat leidt tot 250 euro na een half jaar) of is er een fictief rentepercentage. Ik vind dat ook DNB hier nogal lichtzinning mee omspringt, want hier wordt totaal niet over gerept. En over DNB gesproken, ik heb deze vraag de afgelopen weken proberen te stellen via hun contactformulier, maar de website geeft fouten.

Lijkt me toch aardig om te weten dit, ik geloof eigenlijk dat iemand wel eens vernomen had dat de rente inderdaad wordt gedekt door DNB, maar als dat al zo is wil ik toch graag weten waar dat op gebaseerd is. Als je tegenwoordig 18k inlegt dan betekent dat met de huidige rentepercentages toch dat je meer dan 1000 euro rente opbouwt, ik zou toch graag ergens zwart op wit zien dat die ook veilig is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 4:44 pm 
Kwartje

De beschrijving die de DNB geeft rept over een garantie van maximaal 40.000 EURO per persoon per instelling (met de bekende 10% eigen risico boven de 20.000).

Als jij een deposito hebt afgesloten van 10.000 EURO tegen 5% ingaand op 1 januari heb je bij een failissement van de bank van op 1 juli een vordering van 10.250 EURO (inleg + opgebouwde rente) en krijg je dit netjes terug van de DNB.

Als jij een deposito hebt afgesloten van 20.000 EURO tegen 5% ingaand op 1 januari heb je bij een failissement van de bank van op 1 juli een vordering van 20.500 EURO (inleg + opgebouwde rente) en krijg je 20.450 EURO terug van de DNB (10% eigen risico over 500 EURO).

Als jij een deposito hebt afgesloten van 40.000 EURO tegen 5% ingaand op 1 januari heb je bij een failissement van de bank van op 1 juli een vordering van 41.000 EURO (inleg + opgebouwde rente) en krijg je 38.000 EURO terug van de DNB (1000 EURO so-wie-so pleite, en 10% eigen risico over 20.000 EURO).

Om die reden hou ik altijd een veiligheidsmarge aan in het te storten bedrag (max. 38.000 EURO of zo). Die marge moet idd groter worden naar mate de rente toeneemt. Maar bij maandelijks uitbetalende spaarrekeningen kun je weer wat scherper bij de grens gaan zitten, als je maandelijks je rekening afroomt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 sep 2008 8:24 pm 
Stuiver

En heb je een gezamelijke rekening b.v .b met je vrouw of vriendin een z.g.n en/of rekening dan geldt het dubbele dus 40 duizend voor jullie beiden
daarboven dus > 40 geldt 10% eigen risico

Met vr gr

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008 12:23 pm 
Dubbeltje

Bedankt voor de reacties. Wat dan nog rest, aangenomen dat dit klopt, is de stap van het opbouwen van de depositorente naar de daadwerkelijke vordering in geval van faillissement. Met andere woorden; dit moet ergens in de wet staan en de vraag is dan ook waar. Er moet ergens een bepaling zijn 1) in de garantieregeling die stelt dat opgebouwde rente onder de vordering valt en dus niet alleen de hoofdsom! OF 2) een bepaling in het civiele recht die zegt dat in geval van faillissement de gehele vordering inclusief rente tot op dat moment, op de dag van faillissement opeisbaar wordt. Waar vind ik een van die 2?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008 4:44 pm 
Daalder

Volgens de consumentenbond valt de rente er ook onder. (mits je onder het gegarandeerde bedrag blijft, maar dat lijkt me logisch)
Maar dit soort vragen kun je volgens mij beter aan DNB stellen.

info@dnb.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008 6:07 pm 
Dubbeltje

thanks voor het adres, dat ontbrak er dus nog aan, want ik dacht dat je alleen via het formulier op dnb.nl kon mailen en dat ging dus de hele tijd mis. Volgens mij is het zo onderhand behoorlijk zeker dat de rente er ook onder valt, maar ik wil het nog steeds effe zeker weten. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008 8:10 pm 
Vijfje

Ik heb die vraag ooit al voorgelegd aan DNB.
Ik vroeg daarin tevens of er ook rente werd vergoed over de tijdspanne tussen het faillissement en de daadwerkelijke uitbetaling (uiterlijk 3 maanden daarna.)

Dit is (een deel van) het antwoord:

"Hartelijk dank voor uw vraag. Slechts de gekweekte rente tot aan het moment van faillissement wordt meegeteld."

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]