Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 12:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2008 8:37 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Voor de meeste banken zijn het zware tijden. Maar kent u de FamilieBank al? Uw hoogstpersoonlijke bank waar de fiscus aan uw spaarrente meebetaalt.

...

Bron: http://www.fiscalert.nl/2008/12/samen_e ... ichten.php

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2008 9:32 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep 2008 6:09 pm
Berichten: 338
Citaat:
of een vriend. Maar dat zouden we niet zo snel doen!



Ik zoek een vriend, die mij € 100.000 wil lenen voor een hypotheek. Je krijgt voor 20 jaar vast, een vergoeding van 8%. Op één voorwaarde, dat je ook van mijn € 100.000 leent voor jouw hypotheek. Wie. :wink: Zo zal het kunnen gaan. :lol:

_________________
Geld uitgeven is leuk, maar spaar om het leuk te houden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2008 1:28 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Rekentechnisch klopt het allemaal en als alles peace is in de familie, een leuke optie.
Ware het niet dat geld lenen aan familie en vrienden voor problemen kan zorgen.
Ik doe het liever niet, ik heb te veel voorbeelden gezien van dat het mis ging.
Vooral als het op aflossen aankomt :(

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2008 2:21 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Ik heb op die wijze begin 2007 kunnen regelen dat mijn zoon een huis kon kopen. Hij had anders als starter zonder vaste aanstelling nooit een hypotheek kunnen krijgen. We hebben de lening geregistreerd bij de Belastingdienst. Jaarlijks betaalt hij mij in december de rente. Elk jaar in januari stellen we die opnieuw voor dat jaar vast op basis van de 12 maands Euribor (wat ons betreft mag die Euribor dus nog wel even doordalen :) ). Daarbovenop komt een opslag, omdat wij ervoor hebben gekozen het huis geen onderpand te laten zijn, zoals bij een hypotheek. Daar zit dus een zeker risico in voor mij, maar dat had ik er wel voor over.
Het werkt naar beider tevredenheid :D.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2008 10:00 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
IkSpaar schreef:
Ik zoek een vriend, die mij € 100.000 wil lenen voor een hypotheek. Je krijgt voor 20 jaar vast, een vergoeding van 8%. Op één voorwaarde, dat je ook van mijn € 100.000 leent voor jouw hypotheek. Wie. :wink: Zo zal het kunnen gaan. :lol:


Hier ga ik eens over nadenken!! Ik vind alleen 20 jaar wel erg lang. :lol:

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 3:13 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
Omgekeerd is ook een goede constructie om belasting op de nalatenschap te voorkomen.

Het is algemeen bekend dat het goedkoper is geld te schenken tijdens leven, dan bij overlijden. Bij overlijden heft de fiscus namelijk forse bedragen aan belasting. Wanneer een ouder echter eenmalig, of jaarlijks periodiek geld aan hun kinderen schenkt, is er ook belasting verschuldigt, echter ligt die vele malen lager.

Als dan ook nog eens gebruik gemaakt wordt van de hierboven geschetste mogelijkheden om geld binnen de familie te lenen tegen rente waar geen belasting over geheven wordt, dan ontstaat de volgende mogelijkheid:

- Ouder schenkt geld aan het kind
- Het kind leent dit bedrag terug aan de ouder
- De ouder betaald hierover een onbelaste! vastgestelde rente per jaar (bijv 7%)
- Bij overlijden ouder ontvangt het kind het geleende geld zonder dat daarover nalatenschaps belasting is verschuldigd (er is namelijk al belasting over de schenking betaald)

Dit heeft een aantal voordelen:
- Ten eerste gaat het geld alleen op papier over naar de kinderen. In de praktijk beschikt de ouder dus nog steeds over het geld.
- Voor de belasting maakt het echter wel een groot verschil, omdat het vermogen nu op papier eigendom is van het kind. En vaak is het zo dat deze hierover veel minder vermogensbelasting kwijt is dan de ouder.
- De jaarlijkse rentevergoeding is onbelast, en komt dus bovenop de jaarlijkse vrijstelling voor schenken ouder naar kind.

Omdat het hier om transacties op papier gaat, is het nodig dat dit via een notaris goed wordt vastgelegd, zodat ook de belastingdienst hiermee akkoord kan gaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 4:33 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Dyna18 schreef:
Voor de belasting maakt het echter wel een groot verschil, omdat het vermogen nu op papier eigendom is van het kind. En vaak is het zo dat deze hierover veel minder vermogensbelasting kwijt is dan de ouder.


:?: :?:

Vermogensbelasting? is dit niet een belasting van een voorgaand belastingstelsel (<2001)

Tegenwoordig bestaat er zo iets als vermogensrendementsheffing. (30% belasting over 4%rendement)
Voor kinderen onder de 18 geldt een vermogensrendementsvrijstelling, die de ouder op het gezinsvermogen in mindering mag brengen, ongeacht of het kind wel of geen eigen vermogen heeft.

Bij kinderen ouder dan 18jaar zou het verhaal wel op kunnen gaan, maar als de ouder(s) bij overlijden geen vermogen meer hebben tov schulderkenning, dan zijn de kinderen schenkingsrechten verschuldigd aan de (terug) schenking aan de (overleden) ouders.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 6:26 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Dyna18 schreef:
Het is algemeen bekend dat het goedkoper is geld te schenken tijdens leven, dan bij overlijden. Bij overlijden heft de fiscus namelijk forse bedragen aan belasting. Wanneer een ouder echter eenmalig, of jaarlijks periodiek geld aan hun kinderen schenkt, is er ook belasting verschuldigt, echter ligt die vele malen lager.

Dit is pertinent NIET waar, tenminste niet zoals jij het verwoord.
heffing op schenking is volledige gelijk aan die van erven. Echter schenkt men 10 maal 10.000 euro of "schenkt" men 1 maal 100.000 euro... Daar ligt het verschil, je moet 10 maal schenking betalen over 10.000 en de top is dus veel lager waardoor je minder belasting betaald.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 6:28 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Icesave today,I save schreef:
Bij kinderen ouder dan 18jaar zou het verhaal wel op kunnen gaan, maar als de ouder(s) bij overlijden geen vermogen meer hebben tov schulderkenning, dan zijn de kinderen schenkingsrechten verschuldigd aan de (terug) schenking aan de (overleden) ouders.

Heh? De ouders hebben schulden aan de kinderen, de kinderen moeten die schulden zelf betalen + schenking?
Daar heb ik nog nooit van gehoord!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 6:31 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Precies, vele kleine bedragen zijn goedkoper dan één groot bedrag ineens omdat er een progressief oplopend tarief is.
Bovendien kan je ook nog eens gebruik maken van jaarlijkse vrijstellingen.

En wat te denken van (relatief kleine) contante schenkingen, waar nooit een haan naar kraait :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 12:01 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Een verjaardags kadootje van 1.000 euri cash? Of PS3/Wii met stapel spellen?
Dat soort dingen? :lol:

Dit soort 'problemen' ontstaan door 'vast' geld, vb Huizen.
'Vroeger' toen ons belasting stelsel bedacht is was 50.000 gulden nog een HELEBOEL geld, tegenwoordig is 20000+ euro niet zo gek veel, zeker niet als je gaat praten over huizen.

Ik heb geen idee waar de grensen vandaan komen, wel dat ze behoorlijk aan de lage kant zijn. Een beetje huis/appartement voor het grootste deel Hypotheek vrij is toch al snel 200.000+ zelfs als je eerst van Pa, dan van Ma erft is het 50k om 150k of zo iets. Zonde geld om daarover belasting te moeten betalen, belachelijk zelfs.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 2:35 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
namliam schreef:
Dyna18 schreef:
Het is algemeen bekend dat het goedkoper is geld te schenken tijdens leven, dan bij overlijden. Bij overlijden heft de fiscus namelijk forse bedragen aan belasting. Wanneer een ouder echter eenmalig, of jaarlijks periodiek geld aan hun kinderen schenkt, is er ook belasting verschuldigt, echter ligt die vele malen lager.

Dit is pertinent NIET waar, tenminste niet zoals jij het verwoord.
heffing op schenking is volledige gelijk aan die van erven. Echter schenkt men 10 maal 10.000 euro of "schenkt" men 1 maal 100.000 euro... Daar ligt het verschil, je moet 10 maal schenking betalen over 10.000 en de top is dus veel lager waardoor je minder belasting betaald.


Niet helemaal. Schenken is om 2 redenen goedkoper dan erven.
1) zoals je zelf al zegt omdat je het over jaren uitspreidt
2) omdat er een vrijstelling is voor het schenken van ouder aan kind.

Wat ik dus schrijf is wel correct ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 5:13 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Dyna18 schreef:
Schenken is om 2 redenen goedkoper dan erven.
1) zoals je zelf al zegt omdat je het over jaren uitspreidt
2) omdat er een vrijstelling is voor het schenken van ouder aan kind.

Wat ik dus schrijf is wel correct ;)


Als je als kind erft van ouders, is er ook een vrijstelling. Die is volgens mij hoger dan de jaarlijkse vrijstelling bij schenken. Dus m.i. is het uitspreiden over een aantal jaren de enige reden waarom schenken bij leven goedkoper is dan erven. Je kunt dan namelijk gebruik maken van de jaarlijkse vrijstelling bij schenken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 3:55 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Let op, als je als kind erft van je ouders geldt er een zogenaamde drempelvrijstelling. Als er meer wordt verkregen dan een bepaald bedrag, dan hebben de kinderen namelijk geen vrijstelling meer. Voor 2008 is de vrijstelling € 10.323, indien niet meer wordt verkregen dan € 27.309.

Belangrijke wijziging per 2010. Tarief voor partners en kinderen gaat omlaag naar 10 procent en 20 procent en voor andere verkrijgers naar 30 procent en 40 procent. De vrijstelling voor partners gaat omhoog naar € 600.000 euro en voor kinderen naar €19.000 euro. Voor andere verkrijgers wordt deze verhoogd naar €2.000.

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 dec 2008 5:19 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
@krentenweger

Bedankt voor de info over die drempelvrijstelling. Ik dacht, dat het successierecht en schenkingsrecht min of meer gelijk getrokken waren.
Hoe zit het trouwens met het schenkingsrecht vanaf 2010? Worden de tabellen net als bij het successierecht ook aangepast?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO