Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 3:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2011 1:51 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
do 15 dec 2011, 16:15
Sneller bij geld van overleden partner

DEN HAAG - Nabestaanden kunnen straks gemakkelijker geld opnemen van de rekening van hun overleden partner. Nu vragen banken vrijwel altijd naar een verklaring van erfrecht, maar de banken hebben beloofd dat alleen nog te doen bij grote bedragen en ingewikkelde gevallen.

Meer op: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1112 ... ene__.html

De beste en snelste oplossing is nog altijd, een bank niet informeren over overlijden, de zaken financieel op korte termijn regelen en daarna pas melden.
Als nabestaanden er recht op hebben, heb ik nog nooit gehoord dat er iemand in de gevangenis terecht gekomen is vanwege een te late melding van overlijden bij een bank.
Let op: de RABO schijnt (lokale) overlijdensadvertenties af te struinen, om vervolgens zelfstandig de rekening(en) te blokkeren.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2011 10:49 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Waar bemoeien ze zich eigenlijk mee? Waarom moeten ze voor politieagent spelen. Laat de erfgenamen/nabestaanden het maar zelf uitvechten, als ze over inloggegevens en/of pinpascodes beschikken.
Het is iets anders als een willekeurig persoon zich bij de bank meldt en aanspraak maakt op een bedrag van een overledene zonder dat hij het zelf direct kan opnemen en dus de hulp van de bank nodig heeft. Dan moet de bank de rechtmatigheid controleren. Maar zomaar rekeningen blokkeren, het moest verboden worden. Vaak staat daar het geld op om de begrafeniskosten van te regelen etc.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2011 11:37 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Dat erfgenamen er niet zomaar bij moeten kunnen, kan ik me nog iets bij voorstellen, in het kader van de belasting. Maar dat de achtergebleven partner er niet over kan beschikken is wel triest. Maar ik neem aan dat een e/o rekening niet geblokkeerd wordt.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2011 1:38 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
henrid schreef:
.. ik neem aan dat een e/o rekening niet geblokkeerd wordt.

Daar ga ik ook van uit. Dat is voor ons tenminste altijd een belangrijke reden geweest om een en/of rekening te hebben.

Ik kan mij voorstellen dat banken de rekening graag blokkeren. Het is een soort renteloze lening aan de bank. :evil:
Ze zouden verplicht moeten worden de wettelijke rente het bedrag over de periode van blokkade moeten geven aan de nabestaande.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2011 8:20 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
henrid schreef:
.. ik neem aan dat een e/o rekening niet geblokkeerd wordt.

Klopt

Daarentegen wordt een "en" rekening wel geblokkeerd.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011 2:17 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
De banken beloven wat, maar gaan ze dat ook doen? Uit het krantenartikel begrijp ik dat "in ingewikkelde gevallen" moet worden gelezen als "in het geval er kinderen zijn" en grotere bedragen "als meer dan € 100000 op de rekening staat", waarbij ik aanneem dat het totaalsaldo van alle rekeningen bij een bepaalde bank wordt bedoeld.
Maar hoe weet een bank nu of de overledene kinderen heeft? Ja, uiteraard kan de bank daar naar vragen.
Erg duidelijk vind ik de informatie niet. Het zou prettig zijn als de banken hun cliënten actief informeren over de gang van zaken bij overlijden.

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011 2:03 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Actief informeren doen ze niet over zoiets.
Een melding van overlijden aan de bank(en) gaat wel gepaard met een blokkade, maar het is ook een noodzakelijke bescherming voor de nabestaanden/erfgenamen.
Het zal per situatie verschillen, maar een verklaring van erfrecht is in de meeste gevallen gewoon noodzakelijk.
Soms wordt ook een officiële verklaring van overlijden geaccepteerd.
Bij en/of rekeningen gelden uiteraard weer andere regels, die per bank verschillend kunnen zijn.
Alle informatie is uiteraard wel verkrijgbaar bij een melding van overlijden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 5:19 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
schuiver schreef:
Alle informatie is uiteraard wel verkrijgbaar bij een melding van overlijden.


Dat is mijn grootste grief :twisted: Waarom doen de banken zo geheimzinnig over hoe rekeningen bij overlijden worden afgewikkeld?
Ik meen dat ik recht heb of moet krijgen om te weten wat mijn nabestaanden te wachten staat in het geval ik kom te overlijden. Zodat ik bijvoorbeeld een bank kan kiezen die aan mijn verwachtingen beantwoord. En aan "soms", "andere regels" en "verschillend" heb ik dan totaal niets. de banken dienen over dit onderwerp heldere, volledige en transparante informatie te verschaffen.

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 12:13 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep 2008 9:13 pm
Berichten: 94
De indruk ontstaat dat de nabestaanden na het overlijden van een rekeninghouder niets meer kunnen met de rekeningen. In de praktijk valt dit wel mee. Het lijkt me niet meer dan juist dat de bank na overlijden zorgvuldig kijkt naar de persoon of personen die over de nalatenschap mogen beschikken. Niemand zal gelukkig worden van een situatie waarbij de bank hier niet zo moeilijk over doet en achteraf blijkt dat de verkeerde personen er met het geld vandoor zijn. Zie het dan nog maar eens terug te halen.

De volgende info komt van de site van de Rabo:

Verklaring van erfrecht
Een verklaring van erfrecht is een door de notaris opgemaakte akte waarin onder andere staat wie de erfgenamen
zijn. Vaak bevat deze ook een zogenaamde boedelvolmacht. Daarmee wordt aan één van de erfgenamen een
volmacht gegeven om namens de erfgenamen alle of enkele handelingen te verrichten die noodzakelijk zijn voor
de afwikkeling van de nalatenschap. In sommige situaties heeft de bank geen verklaring van erfrecht nodig, maar
volstaan andere documenten. Neem daarom eerst contact op met de bank voordat u de notaris een verklaring van
erfrecht laat opstellen.
Bankzaken
Niet in alle situaties heeft de bank een verklaring van erfrecht nodig. Soms kan de bank volstaan met andere
documenten. Neem daarom contact op met de bank om dit na te vragen. Hierna geven wij in grote lijnen aan wat
er met betrekking tot bank- en verzekeringszaken geregeld moet worden.
Betaalrekening
Zodra de bank op de hoogte is van het overlijden van een rekeninghouder wijzigt deze de tenaamstelling van de
rekening door voor de naam van de overledene ‘Erven’ te plaatsen.
Rekening alleen op naam van de overledene
In dit geval wordt de rekening geblokkeerd. De passen en creditcards op naam van de overleden rekening¬houder
vervallen.
Een en/of-rekening
Alleen passen en creditcards op naam van de overleden rekeninghouder worden geblokkeerd. De overblijvende
rekeninghouder blijft over het tegoed van de rekening beschikken. Maken de gezamenlijke erfgenamen hiertegen
schriftelijk bezwaar, dan kan de overblijvende rekeninghouder alleen na toestemming van hen over het tegoed
van de rekening beschikken. Een en/of-rekening wordt na overlijden van een rekeninghouder in beginsel dus niet
geblokkeerd.
Spaarrekening
Een spaarrekening wordt op dezelfde wijze behandeld als een betaalrekening.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 6:25 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 672
Versoepeling regels verklaring van erfrecht

Nieuwsbericht | 15-12-2011

Op voorstel van minister Donner heeft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) ermee ingestemd dat banken een verklaring van erfrecht bij het overlijden van een partner (huwelijk of geregistreerd partner) alleen nog in bepaalde situaties opvragen. De minister van BZK werkt aan een vermindering van regeldruk op basis van signalen uit de samenleving. Op basis van een dergelijk signaal is de minister in overleg gegaan met de banken om zo voor burgers soms knellende situaties te voorkomen.

Nu is het zo dat iedereen een verklaring van erfrecht moet overleggen als men geld wil opnemen van de rekening van een overleden partner. Dat kan een lange wachttijd van in de praktijk minimaal enkele weken betekenen en extra kosten. De gang naar de notaris kost gemiddeld € 400,-. De tijd die hiervoor nodig is varieert heel sterk, in eenvoudige gevallen enkele weken, bij complexere zaken (akten opvragen in buitenland, partner had een bedrijf etc.) kan dat vele maanden zijn. In de tussentijd kan de partner niet bij de rekening om bijvoorbeeld de begrafenis te betalen of andere uitgaven te doen wat tot schrijende gevallen kan leiden.

De NVB vindt dat een verklaring van erfrecht niet meer nodig is als er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, er geen kinderen zijn en het saldo op de rekening niet hoger is dan € 100.000,-. Dat betekent ruim 50.000 minder aanvragen per jaar. Alleen als het saldo hoger is of in complexe situaties is de verklaring nog wel nodig. Door het versoepelen van de noodzaak een verklaring te overleggen, nemen de administratieve lasten voor burgers af met ruim 75.000 uur en ruim 23 miljoen euro.

De banken zullen de klanten informeren over deze verandering. De banken maken altijd een individuele afweging of een verklaring van erfrecht, uit het oogpunt van zekerheid, nodig is. Een klant die met deze onderwerpen te maken krijgt, doet er goed aan om bij de betreffende bank na te gaan wat de eisen en procedures zijn. In het geval van een testament kunnen bijvoorbeeld andere regels gelden.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/bzk/nieuws/2011/12/15/versoepeling-regels-verklaring-van-erfrecht.html

Voor meer informatie: zie het daartoe ontwikkelde formulier ('Beschikken over bankrekening overleden echtgenoot/partner'), te vinden op: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/bzk/documenten-en-publicaties/formulieren/2011/12/15/formulier-beschikken-over-bankrekening-overleden-echtgenoot-partner.html


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 10:13 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
henrid schreef:
Maar ik neem aan dat een e/o rekening niet geblokkeerd wordt.
Heb meegemaakt dat die gewoon geblokkeerd worden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2011 11:50 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Empire schreef:
Versoepeling regels verklaring van erfrecht
Een klant die met deze onderwerpen te maken krijgt, doet er goed aan om bij de betreffende bank na te gaan wat de eisen en procedures zijn. In het geval van een testament kunnen bijvoorbeeld andere regels gelden.


Wat is er nu op tegen om die eisen en procedures gewoon te publiceren, zodat die bij de keuze van de bank meegenomen kunnen worden. Zoveel verschillende situaties zijn er toch niet?

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011 3:00 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Voor mij mogen de procedures gewoon helemaal gepubliceerd worden door de banken, maar in de praktijk pakt het soms wel eens anders uit, afhankelijk van allerlei omstandigheden.
Publicaties zijn wel eens te vinden, maar in individuele situaties zijn er dan vaak weer aanvullingen of afwijkingen van de procedures mogelijk.
Normaal gesproken wordt er niet zo moeilijk over gedaan, maar dat is dus niet altijd zo.
De wetgeving hieromtrent is mij niet geheel duidelijk, maar het is wel voer voor juristen e.d. :wink:
Discussies hieromtrent maar ook over bijvoorbeeld privacy wetgeving e.d. gaan soms ver c.q. te ver en vaak wordt het er echt niet duidelijker op.
Er is via bijvoorbeeld google genoeg te vinden hierover, en ook over veel andere zaken waar nogal wat mensen bedenkingen bij hebben.
Zie bijvoorbeeld: http://www.xxxxxxx
Zomaar eens een ander voorbeeld over iets waarbij je vele vraagtekens kunt stellen !

Mod edit: offtopic link verwijderd.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO