Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 2:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Hoe waardeert u dit artikel?
1 19%  19%  [ 3 ]
2 0%  0%  [ 0 ]
3 6%  6%  [ 1 ]
4 0%  0%  [ 0 ]
5 13%  13%  [ 2 ]
6 6%  6%  [ 1 ]
7 25%  25%  [ 4 ]
8 25%  25%  [ 4 ]
9 6%  6%  [ 1 ]
10 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 16
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spaaretiket! Eureka?
BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2009 9:45 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Het is verstandig om spaargeld weg te zetten bij banken die onder het depositogarantiestelsel vallen. Verder is het verstandig om daarbij een zekere vorm van spreiding toe te passen, met name als het spaarvermogen boven de door DNB per bankinstelling gedekte bedragen vallen, maar ook als het om minder geld gaat.

Voor een deel van de spaarders zijn dit de enige twee belangrijke criteria (en zoals we zagen met IceSave zijn ook deze twee opperbelangrijke criteria niet voor iedereen even hard). Vervolgens tellen alleen nog de hoogte van de spaarrente en de spaarvoorwaarden. En de ratings van oa Moody en Poor, maar behalve het feit dat deze ratings op zich al een beetje ingewikkeld overkomen, schijnen ze ook niet al te veel te zeggen (kijk maar naar IceSave en ABN-Amro). Bij veel spaarders spelen bovendien, bewust of onbewust, allerlei terechte of onterechte gedachten over het imago van de banken een rol. Zelfs het aantal kantoren ofwel de zichtbaarheid speelt bij sommige spaarders nog een belangrijke rol. Zo ook bij mij - tot een jaar terug althans - want bij de Rabobank was ik toen niet weg te slaan.

Nu ben ik nog altijd een fan van Rabobank, maar dan enkel nog vanwege het wielrennen. Maar dit terzijde!

Wat wilde ik zeggen, er is nog een belangrijk criterium denkbaar. Het - eureka? - spaaretiket!

Wat is nu het spaaretiket? Het spaaretiket is de spaartegenhanger van het stroometiket, waarvan hieronder een milieubewust voorbeeld is weergegeven.

afbeelding: http://www.tegenstroom.nl/files/images/stroometiket%20-%202005_1.jpg

Op het stroometiket is te zien waar een leverancier van gas of electra zijn product vandaan haalt of hoe het wordt gegenereerd. Daarnaast geeft het de consument inzicht in de milieuconsequenties van het verbruiken of verbranden van de energie.

Welnu, het lijkt mij prettig om te weten ten eerste welke procentuele dekking de spaargelden en andere activa van banken hebben op de door de banken uitgezette leningen en, ten tweede, welk doel deze leningen hebben: zoals daar zijn bijvoorbeeld hypothecaire leningen, handelsfinanciering en dergelijke. Het lijkt me dan zo simpel en mooi. Stel, je hebt minder vertrouwen in een bepaald type leningen. En je kan in een keer zien hoe sterk een bank er voor staat. Als CEB bijvoorbeeld publiceert dat ze 55% van hun leningen gedekt hebben door spaargeld en andere tegoeden, dan denk ik daarover redelijk goed te kunnen denken. Immers, er schijnen voor zover ik weet ook banken te zijn die rond de 10% zitten en dat is natuurlijk veel riskanter!!!

Natuurlijk kan ik ook zeggen - waarom heeft CEB geen hogere rating bij M & P aangezien de dekkingsgraad erg hoog is? Want dat ikke niet schnappe!?

Oh, en op het spaaretiket mag van mij ook best de milieuconsequentie van een bank worden vermeld. Uit een consumentenprogramma bleek dit najaar dat op dat vlak van de grote banken ABN-Amro de meest vervuilende is, Triodos is een van de weinige die niet "in het rood" scoort ten aanzien van milieu en ASN is de groenste van allen. Ja, dat mag van mij ook wel op het spaaretiket!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaaretiket! Eureka?
BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2009 10:34 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
stuiver schreef:
Nu ben ik nog altijd een fan van Rabobank, maar dan enkel nog vanwege het wielrennen.

De uitslagen van de ProTour ploeg zijn, net zoals de rente van de Boerenleenbank, onder de maat.

_________________
Blues my money gives to me.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaaretiket! Eureka?
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2009 2:52 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Zo was ik tot voor kort fan van ABN AMRO door de sponsering van twee bootjes in de grootste zeilwedstrijd rond de wereld!...

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaaretiket! Eureka?
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2009 6:27 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Ik ben Formule-1 fan, maar toch ben ik niet zo weg van ING.

Toch vind ik een spaaretiket een goed idee.
Zo kun je in één oogopslag een aantal banken op simpele wijze vergelijken op vastgestelde belangrijke punten.

Dan komt er een commissie die alle cijfers controleert dus zo houden we weer wat mensen aan het werk ook.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaaretiket! Eureka?
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2009 8:48 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep 2008 6:09 pm
Berichten: 338
Ben FEYENOORD-fan, en blij dat Fortis verdwijnt van het shirt. :D

Het maakt me geen .... uit welke Bank, ga voor de Bank die de meeste rente biedt. :mrgreen:

_________________
Geld uitgeven is leuk, maar spaar om het leuk te houden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaaretiket! Eureka?
BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 3:53 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Pfff. Een 5,3 gemiddeld tot nu toe. Vroeger had ik beduidend betere cijfers voor mijn economievakken!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO