Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 7:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 7:26 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Mijn hele leven heb ik alleen maar inflatie meegemaakt.

De producten worden duurder, of het geld wordt minder waard, het is net hoe je het bekijkt.
Het grote geld zit in huizen.

Als je een huis bezit, merk je dat dit bij verkoop flink in waarde is gestegen.
Het is goed om vastgoed te bezitten bij Inflatie.

Als de huizenprijzen nu halveren, kunnen we ook zeggen dat we met spaargeld twee keer zoveel huizen kunnen kopen.
Het is goed om spaargeld te bezitten bij Deflatie.

Wat zijn de negatieve gevolgen voor spaarders bij Deflatie?

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Laatst bijgewerkt door alphons op vr 21 nov 2008 3:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 7:56 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Geen, of lage spaarrente.
Dit doet men om sparen te ontmoedigen en consumptie te bevorderen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 9:04 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
Bij echte deflatie zal de rente wel richting de 0 gaan (misschien wel een negatieve rente haha)

Het klinkt wel mooi een deflatie maar voor de economie (dus werkgelegenheid) is het erg slecht. En bij een correctie op de huizenmarkt is er nog geen sprake van deflatie. Anders hadden we dat met de beurs ook gehad.

Ik hoop trouwens (en verwacht dit ook) op een (stevige) correctie voor de huizenmarkt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2008 9:42 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
nijn schreef:
Ik hoop trouwens (en verwacht dit ook) op een (stevige) correctie voor de huizenmarkt.

Eind jaren 90 "konden" de prijzen van huizen niet hoger, mede op die grond is mij toen een lucratieve deal door de neus geboord omdat de bank(en) het niet zag zitten.

Had die deal doorgegeaan... dan had ik inmiddels 4 of 5 voud mijn geld terug verdiend.

Huizenprijzen... tja... wie betaald er nou 3 ton voor 20 vierkante meter? Zolang dat gebeurd zie ik niet in waarom de prijzen zouden dalen.

Als we eenmaal in de spiraal komen dat er (veel meer) huizen structureel verkocht [url]moeten[/url] worden en de (hypotheek) rente omhoog gaat.... dan ja... misschien....
Maar voorlopig gaan de huizen bij mij in de buurt nog als warme broodjes over de toonbank. 2 huizen verderop heeft een woning nog geen 2 maanden te koop gestaan. Een ander huis waar ik ook naar gekeken heb, behoorlijk aan de prijs en waar VEEL aan moest gebeuren (o.a. Helemaal geen CV en Dubbel glas :roll: ) ergens in Amsterdam (nee niet centrum) heeft totaal 4 maanden te koop gestaan, zonder dat er veel van de vraagprijs is afgegaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2008 10:59 am 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
Citaat:
Had die deal doorgegeaan... dan had ik inmiddels 4 of 5 voud mijn geld terug verdiend.


Dat zegt toch voldoende lijkt me. Het is onmogelijk dat de prijzen zo hard stijgen. Er zit enorm veel lucht in de huizenprijzen. Je ziet nu al dat er steeds meer huizen te koop staan, steeds langer en dat de vraagprijzen al aan het dalen zijn. Zeker met een hogere hypotheekrente zijn huizen gewoon niet meer te betalen. De rente is de afgelopen jaren zo enorm laag geweest dat iedereen een huis kon kopen en steeds duurdere huizen. Dit is binnenkort afgelopen.

Natuurlijk worden er nog steeds huizen verkocht en dat zal ook zo blijven maar dat er een correctie komt ben ik van overtuigd. De grote vraag is alleen met hoeveel....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 20 nov 2008 5:43 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Deflatie in Amerika:

http://www.youtube.com/watch?v=13tZNIJvGZ8

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 1:47 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Heerlijk, deflatie
We waren bang voor inflatie, maar het wordt deflatie. Dat is goed nieuws.

Alarm
Het is ook nooit goed. Eerst werd de alarmbel geluid toen er sprake was van snel oplopende inflatie. Nu wordt overal ter wereld de alarmbel geluid omdat deflatie in aantocht is.

...

Bron: van alle ellende

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 3:32 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
nijn schreef:
Bij echte deflatie zal de rente wel richting de 0 gaan (misschien wel een negatieve rente haha)



Dan ga ik wel lenen :lol:

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 3:50 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
En wat als alles te goedkoop wordt?

GELD & GEZIN - De afgelopen maanden kreeg de consument af te rekenen met stijgende prijzen. Nu de inflatie stilaan lijkt ingedijkt, waarschuwen steeds meer economen voor het tegenovergestelde gevaar: prijzen die te sterk dalen. Dat lijkt op het eerste gezicht goed nieuws, maar dat is het zeker niet.

...

Bron: http://netto.tijd.be:80/geld_en_gezin/b ... 4-1767.art

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 25 nov 2008 11:21 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Deflatie of inflatie? (25/11/2008 06:45)

Deflatie of inflatie, dat is volgens John Roque, managing director en technisch analist bij Natixis Bleichroeder, de keuze waar we nu voor staan. Deflatie wordt gekenmerkt door een periode van dalende prijzen gekoppeld aan een zware economische terugval.

...

Bron: http://www.cash.be:80/articles/index.js ... eID=124018

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 25 nov 2008 11:23 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Van inflatie naar deflatie

dinsdag 25 november 2008 - (dt) - Moeten we nog bang zijn voor inflatie of is deflatie de nieuwe boeman? De economische situatie is in de afgelopen maanden in snel tempo gewijzigd. Spaarders mogen gezien de onzekere situatie hun waakzaamheid niet verliezen.

...

Bron: http://www.6minutes.be:80/NL/Artikel.as ... briekID=68

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 25 nov 2008 10:01 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Lastig voor mensen (of overheden) met schulden. Bij inflatie betaal je terug met geld dat minder waard is geworden, bij deflatie moet je terugbetalen met geld dat meer waard is geworden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2008 11:26 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Helicopter Ben

Zolang deflatie dreigt, kunnen centrale banken dus onbeperkt de geldmachines laten draaien.

Volgens Ben Bernanke, de huidige Fed-president, wel. Deflatie is nooit een probleem, concludeerde hij al in 2002. Desnoods stap je met een voorraad bankbiljetten in de helikopter en strooi je die over het land, dan gaan de prijzen vanzelf omhoog. Bernanke dankt er zijn bijnaam Helicopter Ben aan.

Bron: http://www.volkskrant.nl:80/economie/ar ... am_eer_aan

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2008 2:05 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
alphons schreef:
Helicopter Ben

Zolang deflatie dreigt, kunnen centrale banken dus onbeperkt de geldmachines laten draaien.

Volgens Ben Bernanke, de huidige Fed-president, wel. Deflatie is nooit een probleem, concludeerde hij al in 2002. Desnoods stap je met een voorraad bankbiljetten in de helikopter en strooi je die over het land, dan gaan de prijzen vanzelf omhoog. Bernanke dankt er zijn bijnaam Helicopter Ben aan.



Als dit de Ethiek van de Fed-president is, dan stel ik voor dat bij de eerst volgende helicoptervlucht hij uit de helicopter gestrooid wordt. :mrgreen:

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2008 7:52 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Uit de Azijnbode:

Maar wat als de schuldpapieren veel minder waard zijn dan de prijs die de Fed heeft betaald. ‘Dan is er wel een probleem’, zegt Van Leeuwen*. ‘Maar Bernanke weetecht wel waar hij mee bezig is. Hij is de perfecte man op de perfecte positie. Hij weet alles van deflatie.’

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

*econoom bij ABN Amro


Bron: Bernanke lapt klassieke wijsheden aan zijn laars

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO