Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 6:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 4:30 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Hallo,

Zoals vele hier spaar ik hard en zodra ik straks de € 20.785 wil de Nederlandse staat 1.2% van mijn rendement, echter als ik het goed begrijp word op 1 Januari gekeken wat mijn vermogen is en stel dat is € 21785 dan zou ik van de 40 euro rente die ik op die € 1000 krijg € 12 belasting moeten betalen.

Mijn vraag is maakt wat uit wanneer ik me geld vast zet? Of komt het aan einde op het zelfde uit? Want ik begrijp dat ik geld op 1 januari pas een half jaar vast zou staan ik toch die € 12 zou moeten betalen, maar maakt het iets uit op einde van rit?

Ik heb allemaal 5 jarige deposito's die zijn niet op 2 januari afgesloten, maakt dat wat uit? Of begrijp ik ook goed dat als op geen spaarrekening staat ik erop mijn betaalrekening toch belasting over moet betalen ook al krijg ik daar geen eens rente op?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 4:41 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Het maakt niet uit hoe lang je geld vast staat en of je er wel of geen rendement of rente over ontvangt, het gaat gewoon om tegoeden hoger dan 20 785 alles wat je meer hebt betaal je de VRH over.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 4:51 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Al je vermogen waar het ook staat, moet je opgeven... Dat is op een 10% (achtergestelde) obligatie, 4% vijf jaar deposito, 0% betaal rekening, of in je oude sok thuis maakt allemaal niks uit... vermogen is vermogen.

Qua vast zetten maakt het alleen uit als je rente uitbetaling per einde contract is. Zolang je de rente per maand, kwartaal of per jaar ontvangt hoef je je helemaal nergens druk om te maken en hoef je niets speciaals te doen.

PS. Welkom op het forum van nijfere spaarders


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 5:56 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Okay dus in feite maakt niet zoveel uit wanneer ik me geld vast zet en ben ik dus goed bezig om proberen aan zo hoog mogelijke rente vast te zetten en wanneer dat niet mogelijk is gewoon tijdelijk bij de leaseplanbank.

Het kan dus wel dat je bij eerste rente uitkering meer belasting moet betalen dan je aan rente krijgt? Maar dat komt op einde van rit dus in orde begrijp ik.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 7:16 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3717
Als ik mij niet vergis word de VRH drempel niet elk jaar gelijk getrokken met de inflatie.....
Fijner kunnen we het niet maken....

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: di 10 mei 2011 12:51 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
YipMan schreef:
Het kan dus wel dat je bij eerste rente uitkering meer belasting moet betalen dan je aan rente krijgt? Maar dat komt op einde van rit dus in orde begrijp ik.


Of en wanneer je rente krijgt heeft helemaal niks te maken met deze belasting. Alleen al omdat je op 1 januari van een gegeven jaar meer dan 20.785 EURO aan vermogen hebt moet je 1.2% VermogensRendementHeffing betalen over het meerdere. Dit wordt gedaan via de aangifte inkomstenbelasting. Het moment van betalen staat helemaal los van het moment van uitkeren van eventuele rente.

En natuurlijk ben je goed bezig als je je rendement probeert te maximaliseren door voor hoge rentes te kiezen, b.v. door het geld langer vast te zetten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: di 10 mei 2011 1:01 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
YipMan schreef:
Okay dus in feite maakt niet zoveel uit wanneer ik me geld vast zet en ben ik dus goed bezig om proberen aan zo hoog mogelijke rente vast te zetten en wanneer dat niet mogelijk is gewoon tijdelijk bij de leaseplanbank.

Het kan dus wel dat je bij eerste rente uitkering meer belasting moet betalen dan je aan rente krijgt? Maar dat komt op einde van rit dus in orde begrijp ik.


Let trouwens op dat het vastzetten van je spaargeld op een deposito in tijden van stijgende rente niet aan te raden is. Voor je het weet krijg je ergens anders een hogere rente en dan kun je niet meer bij je geld om te switchen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: di 10 mei 2011 2:56 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
reneva schreef:
Of en wanneer je rente krijgt heeft helemaal niks te maken met deze belasting.

Yeap +10%, 0% OF -50% maakt niets uit

reneva schreef:
En natuurlijk ben je goed bezig als je je rendement probeert te maximaliseren door voor hoge rentes te kiezen, b.v. door het geld langer vast te zetten.

Let op dat je (redelijk zeker weet dat) je het geld voor de duur van het deposito kan missen.
Openbreken van een deposito is overdreven duur en buitengewoon nadelig voor het rendement.

Sommige deposito's mag je onder voorwaarden openbreken zonder kosten, vb als je werkeloos wordt of een huis koopt.
Let goed op de kleine lettertjes.

Dyna18 schreef:
Let trouwens op dat het vastzetten van je spaargeld op een deposito in tijden van stijgende rente niet aan te raden is. Voor je het weet krijg je ergens anders een hogere rente en dan kun je niet meer bij je geld om te switchen.

Dit is waar en niet waar, op het moment krijg je vrij opvraagbaar 3% (bij de LPB).
Stel even dat je 5 jaar je geld kan missen, zet je het nu vast voor 4.1% krijg je 2050 euro rente over die 5 jaar.
laat je het een jaar op 3% staan, moet je het daarna voor 4.4% voor 4 jaar vast zetten om op 2060 euro uit te komen.

MITS je het geld kan missen is het continue openen van een 5 jaar deposito gemiddeld genomen het beste, eventueel valt 10 jaar nog te overwegen maar wie kan 10 jaar overzien? De verschillen tussen 5,6,7,8,9 zijn (op het moment) simpelweg te klein.
Dit is tenzij de rente standen een echte vlugt nemen naar 8% of zo tussen nu en 1-1-2012 wat ik persoonlijk niet verwacht.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: di 10 mei 2011 10:46 pm 

Geregistreerd: do 18 jun 2009 8:00 pm
Berichten: 27
reneva schreef:
YipMan schreef:
Het kan dus wel dat je bij eerste rente uitkering meer belasting moet betalen dan je aan rente krijgt? Maar dat komt op einde van rit dus in orde begrijp ik.


Of en wanneer je rente krijgt heeft helemaal niks te maken met deze belasting. Alleen al omdat je op 1 januari van een gegeven jaar meer dan 20.785 EURO aan vermogen hebt moet je 1.2% VermogensRendementHeffing betalen over het meerdere. Dit wordt gedaan via de aangifte inkomstenbelasting. Het moment van betalen staat helemaal los van het moment van uitkeren van eventuele rente.

En natuurlijk ben je goed bezig als je je rendement probeert te maximaliseren door voor hoge rentes te kiezen, b.v. door het geld langer vast te zetten.


Uit de site van de belastingdienst:
Rentebijschrijving
Spaartegoeden: jaarlijks (of vaker) rentebijschrijving

Wordt uw rente jaarlijks (of vaker) bijgeschreven? Geef dan het totaal aan van de tegoeden op de peildatums. Geef dus niet de opgebouwde rente aan die op de peildatums nog niet was bijgeschreven.
Spaartegoeden: minder vaak dan jaarlijkse rentebijschrijving

Wordt uw rente minder vaak dan jaarlijks bijgeschreven? Dan geeft u de waarde in het economisch verkeer op 1 januari 2010 aan van het tegoed. Dit is meestal de waarde van het spaartegoed inclusief de rente die u tot 1 januari 2010 hebt opgebouwd.

Als u het tegoed op 31 december 2010 nog had, geeft u de waarde in het economische verkeer aan van het tegoed op die datum. Het gaat hier om de waarde inclusief de rente die u tot en met 31 december 2010 hebt opgebouwd. Ook als deze rente op dat moment nog niet was bijgeschreven. Meer informatie staat in de aanvullende toelichting 'Bezittingen'. U kunt deze toelichting downloaden.
Vorderingen: minder vaak dan jaarlijkse rentebijschrijving

Had u op 1 januari 2010 een vordering waarvan de rente minder vaak dan jaarlijks wordt bijgeschreven? Dan geeft u in box 3 de waarde in het economische verkeer op 1 januari 2010 aan van deze vordering. Dit is meestal de waarde van de vordering inclusief de rente die u hebt opgebouwd tot 1 januari 2010. Als u de vordering op 31 december 2010 nog had, geeft u in box 3 de waarde in het economische verkeer aan inclusief de rente die u tot en met 2010 hebt opgebouwd.

http://www.belastingdienst.nl/particuli ... P182_16401

Volgens mij houd dit in dat je de nog niet ontvangen rente over de jaren die wel al zijn verstreken wel moet rekenen, als waarde in het economische verkeer en dus als vermogen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 10:34 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Rendement schreef:
Volgens mij houd dit in dat je de nog niet ontvangen rente over de jaren die wel al zijn verstreken wel moet rekenen, als waarde in het economische verkeer en dus als vermogen.

Dat klopt, ik had een dergelijk berichtje ook klaar staan. Echter het aantal rekeningen dat niet (op zijn minst) jaarlijks uitbetaald is erg gering.

Het risico dat je hier in valt is dus erg klein


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: do 12 mei 2011 9:34 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
namliam schreef:
reneva schreef:
Of en wanneer je rente krijgt heeft helemaal niks te maken met deze belasting.

Yeap +10%, 0% OF -50% maakt niets uit

reneva schreef:
En natuurlijk ben je goed bezig als je je rendement probeert te maximaliseren door voor hoge rentes te kiezen, b.v. door het geld langer vast te zetten.

Let op dat je (redelijk zeker weet dat) je het geld voor de duur van het deposito kan missen.
Openbreken van een deposito is overdreven duur en buitengewoon nadelig voor het rendement.

Sommige deposito's mag je onder voorwaarden openbreken zonder kosten, vb als je werkeloos wordt of een huis koopt.
Let goed op de kleine lettertjes.

Dyna18 schreef:
Let trouwens op dat het vastzetten van je spaargeld op een deposito in tijden van stijgende rente niet aan te raden is. Voor je het weet krijg je ergens anders een hogere rente en dan kun je niet meer bij je geld om te switchen.

Dit is waar en niet waar, op het moment krijg je vrij opvraagbaar 3% (bij de LPB).
Stel even dat je 5 jaar je geld kan missen, zet je het nu vast voor 4.1% krijg je 2050 euro rente over die 5 jaar.
laat je het een jaar op 3% staan, moet je het daarna voor 4.4% voor 4 jaar vast zetten om op 2060 euro uit te komen.

MITS je het geld kan missen is het continue openen van een 5 jaar deposito gemiddeld genomen het beste, eventueel valt 10 jaar nog te overwegen maar wie kan 10 jaar overzien? De verschillen tussen 5,6,7,8,9 zijn (op het moment) simpelweg te klein.
Dit is tenzij de rente standen een echte vlugt nemen naar 8% of zo tussen nu en 1-1-2012 wat ik persoonlijk niet verwacht.


Dat is wat ik momenteel dus doe, ik zet continue 5 jarige deposito's vast, ik ben vorig jaar begonnen bij Leaseplanbank aan 4% en nu bij de NIBC Direct aan 4.10% en ik open er telkens een wanneer ik € 1000 heb en probeer dat te maximaliseren door bijna elke maand zeker € 1000 vast te zetten.

Ik woon nog thuis en daarom kan ik dat wel. Dat verhaal over belasting betalen zal trouwens pas van Januari 2013 van toepassing zijn want ik haal die grens van € 20785 haal ik voor 1 Januari 2012 niet, maar zal er niet ver naast zitten, het is dat ik in Januari 2012 op vakantie ga waarschijnlijk.

Het is trouwens zo dat peildatum van je vermogen 1 Januari is, houdt dan in dat je meer belasting moet betalen dan wanneer de peil datum op 31 December was? Op 1 Januari keren de banken ja rente uit, of hoef ik die niet bij totale vermogen te tellen of juist wel?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: vr 13 mei 2011 2:11 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Zie bijvoorbeeld viewtopic.php?f=38&t=5026&p=45588#p45588

Niet alle banken keren de rente uit op precies 1 januari.

Of uitgekeerde en bijgeboekte rente op 1 januari nu wel of niet meetelt is mij nog altijd niet duidelijk.
Een aantal forumleden gaf duidelijk aan dat de uitgekeerde rente op 1 januari niet meetelt.
Misschien is het goed om deze vraag eens neer te leggen bij de Belastingdienst zelf.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: vr 13 mei 2011 6:43 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
schuiver schreef:
Misschien is het goed om deze vraag eens neer te leggen bij de Belastingdienst zelf.

Is al eens gedaan, zie:
http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?f=38&t=4502&p=41969&hilit=inspecteur#p41969

De belastingdienst volgt dus wat de bank zegt. Gelukkig tellen de meeste banken (in ieder geval alle grote banken) de op 1-1 bijgeschreven rente niet mee in het (jaaropgaaf-) saldo van 1-1. Dit alles is hier al tot in den treure behandeld, maar als je zelf nog eens een antwoord van je belastinginspecteur kunt lospeuteren zou dat misschien ook nog best verhelderend kunnen zijn.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: vr 13 mei 2011 3:29 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Oké, nogmaals bedankt voor deze uitleg en de genomen moeite.
Het is precies datgene wat ik al dacht, namelijk gewoon overnemen wat in de jaaropgaven staat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vraag over box 3
BerichtGeplaatst: vr 13 mei 2011 3:32 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
schuiver schreef:
Oké, nogmaals bedankt voor deze uitleg en de genomen moeite.
Het is precies datgene wat ik al dacht, namelijk gewoon overnemen wat in de jaaropgaven staat.

Ik ook hoef ik me daar ook geen zorgen om te maken :)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO