Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 12:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 8:09 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
Nu weet ik dat de Postbank de tancodes ook toestuurd via je GSM telefoon.

Zijn er nog meer banken die dit doen?? Ansich vind ik het wel een goeie vondst.
Over de voor-en nadelen ervan tov een papieren TAN lijst kun je een boompje opzetten;-)

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 8:19 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Ik ben wel benieuwd of de TAN codes via je GSM echt veiliger zijn dan via een papieren lijst...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 2:54 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
jha schreef:
Ik ben wel benieuwd of de TAN codes via je GSM echt veiliger zijn dan via een papieren lijst...


Ja, want een mobiele tan code krijg je pas nadat de transactie is opgevoerd en worden in random volgorde verstrekt.
Een papieren lijst met tan code's geeft je code's vooruit voor de toekomst en is daardoor aantrekkelijk voor oplichters om die lijst proberen te bemachtigen (zoals ook met de gedupeerden van de Postbank in de laatste aflevering van Kassa is gebeurd).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 1:05 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat je een groter risico op diefstal van een papieren lijst loopt t.o.v. diefstal van je mobiel. Als je inloggegevens bekend zijn maakt het niet meer uit of ze je mobiel of papieren lijst te pakken hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 11:09 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Dat is op zich waar, maar mijn mobiele telefoon wordt niet per post opgestuurd, de papieren TAN lijst wel. Van mijn mobiele telefoon weet ik altijd waar die is. Als die gestolen is, weet ik het meteen. De papieren lijst gaat door een heleboel onbekende handen voordat hij van de bank bij mij is. Ik weet niet exact wanneer hij bij mij zou moeten arriveren, dus hij zou best al gestolen kunnen zijn en gebruikt kunnen worden zonder dat ik het in de gaten heb. D.w.z. dat ik het pas in de gaten heb als het al te laat is. Voor mij geen papieren TAN lijsten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 11:56 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
reneva schreef:
De papieren lijst gaat door een heleboel onbekende handen voordat hij van de bank bij mij is.


Ooit wel eens een papieren tancodelijst ontvangen??

De lijst wordt middels een printer (door de buitenenvelop heen) bij de bank aangemaakt. Zit in een door TNO-gewaarmerkte envelop, die niet tussentijds open te maken is. ( zonder dat dit overduidelijk zichtbaar is). Het is onmogelijk door de envelop heen te kijken.
De tancodelijst is niet eerder van toepassing, voordat de oude op is. Ruim voordat de oude op is, krijg je een nieuwe. Dus je hebt snel genoeg door, als de nieuwe lijst niet binnen komt, dat deze verdwenen is.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 12:27 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Zeker heb ik wel eens papieren lijsten met TAN codes ontvangen. De argumenten die je aandraagt zijn voor mij niet sterk genoeg om te kunnen vaststellen dat papieren lijsten net zo veilig zijn als verspreiding via mobiel.

Om te voorkomen dat dit een te lange discussie wordt stel ik voor dat we concluderen dat we hierover van mening (blijven) verschillen. Iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Ik voel me niet prettig met papieren lijsten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 2:33 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
reneva schreef:
Dat is op zich waar, maar mijn mobiele telefoon wordt niet per post opgestuurd, de papieren TAN lijst wel. Van mijn mobiele telefoon weet ik altijd waar die is. Als die gestolen is, weet ik het meteen. De papieren lijst gaat door een heleboel onbekende handen voordat hij van de bank bij mij is. Ik weet niet exact wanneer hij bij mij zou moeten arriveren, dus hij zou best al gestolen kunnen zijn en gebruikt kunnen worden zonder dat ik het in de gaten heb. D.w.z. dat ik het pas in de gaten heb als het al te laat is. Voor mij geen papieren TAN lijsten.


Nee....zo'n lijst word door een automatische produktie lijn in de enveloppe gedaan door een bedrijf dat dit verzorgt voor de bank. Oberthur in Sittard is vb, zo'n bedrijf. Daar worden allerlei bankpasjes/creditkaarten en ook TAN lijsten gemaakt.

Geloof me de bewaking/controle is zo streng dat er GEEN mogelijkheden zijn om te frauderen. Overal hangen cameras en het hele gebueren wordt 3 maal gecontroleerd. het enige dat wel eens FOUT kan gaan is dat een TAN lijst in een verkeerde enveloppe terrecht komt. In dat geval....All hell will break loose;-) Verder kun je met een tanlijst....zonder bijhorend rekening nummer en/of wachtwoord helemaal NIETS. Uiteraard staan de rekeningnummers NIET op de TANB lijst als ze verstuurd worden.

De meeste fouten die gebeuren zijn vaak doordat mensen ZELF rommelen/niet goed opletten met hun eigen TAN lijst.
Zo laten zoal weleens mensen de lijst liggen in een openbare ruimte of mailen ze die gescande lijst (zonder het te coderen) toe aan zichzelf of zelfs aan anderen. Zoals je weet kunnen criminelen iedere email onderscheppen. Je hoeft daar geen "rocket-scientist"voor te zijn.

Dus die lijsten gaan helemaal niet door veel handen....het zijn machines die dit doen. Of wat dacht je...dat er een 10-tal Bulgaren op een rijtje zit de hele dag tanlijsten in enveloppen te doen en dichtplakken??? LOL.....echt niet.

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2008 5:15 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 05 sep 2007 9:29 pm
Berichten: 73
Op zich een leuke discussie wat nu voordelen heeft. Ik was actief met de postbank (zowel Tan Lijst als mobiel). Mobiel is wat mij betreft toch wat handiger. Zeker gezien het feit dat men later de volledige tanlijst bij de hand moest hebben, omdat ze het nu niet meer op volgorde doen. Ben nu bij Argenta en dus weer terug met een papieren TAN lijst waar men op volgorde de nummers gebruikt. Dit wordt overigens in een gewone blanko enveloppe verstuurd zonder ingewikkeld print proces. Je weet dus niet wat er in de enveloppe zit.

De discussie wat veilig is: hiervoor werd al genoemd dat je toch eerst moet inloggen met toegangscodes. De kans dat je alles in één keer bij de hand hebt is volgens mij niet groot. Hoe het verkeerd kan gaan dat moet je per zaak bekijken, en is volgens mij niet 1,2,3 toe te spitsen omdat men papieren tancodes gebruikt.

Om op de werkele vraag te komen van dit onderwerp: volgens mij is de postbank de enige bank met mobiele tan codes. De overige banken werken met die irritante digipas (ja ja, daar ben ik ook geen voorstander van). Maar zoals ook al eerder gezegd: iedereen heeft zijn voorkeur.

Ten slotte: veiligheid begint bij jezelf. En zeg nu zelf, internetbankieren blijft toch erg handig.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO