Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 27 jul 2024 6:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zakelijk geld
BerichtGeplaatst: di 21 nov 2023 1:34 pm 

Geregistreerd: di 21 nov 2023 1:11 pm
Berichten: 18
Als je tijdelijk zakelijk liquiditeit hebt, bijvoorbeeld door btw dat je nog moet afdragen en telkens lang op je rekening hebt staan, waar krijg je dan een goede rente? Ik zie hier veel info over Raisin, maar daar kun je geen bedrijfsrekening openen. Bux is door de vaste kosten ook niet ideaal. Is dan Bunq een oplossing?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zakelijk geld
BerichtGeplaatst: di 21 nov 2023 9:47 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5842
Woonplaats: Obliville
Zakelijke rekeningen geven veel gez*** met de bank. Kosten, informatie, UBO toestanden, uittreksels.....
Het beste kun je gewoon op eigen naam een spaarrekening openen en die vervolgens zakelijk op de balans zetten.
Dat is toegestaan. Je hebt dan dezelfde keuzemogelijkheid als een particulier.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zakelijk geld
BerichtGeplaatst: di 21 nov 2023 10:16 pm 

Geregistreerd: di 21 nov 2023 1:11 pm
Berichten: 18
Zit ik dan niet met box-3? Ik ben niet superrijk ofzo, maar ik zit privé wel al boven de vrijstelling en heb zakelijk momenteel vrij stevige reserveringen. Daarnaast is bijvoorbeeld de btw-aangifte al best een aardig bedrag elk kwartaal. Op mijn zakelijke rekening geef ik deze bedragen niet op, maar het saldo op een particuliere rekening telt de belastingdienst gewoon bij mijn vermogen, toch?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zakelijk geld
BerichtGeplaatst: wo 22 nov 2023 12:10 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: di 08 jun 2010 9:43 am
Berichten: 775
Ik heb tot volle tevredenheid een zakelijke betaal en spaarrekening bij KNAB.
De rente op Zakelijk Sparen is momenteel 2%. Rente op deposito loopt op tot 3,10%.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zakelijk geld
BerichtGeplaatst: wo 22 nov 2023 11:03 am 

Geregistreerd: di 21 nov 2023 1:11 pm
Berichten: 18
Ja, die kwam ik inmiddels ook tegen. Deposito vind ik minder prettig, ik wil bij het geld kunnen als dat nodig is. Ook zoek ik geen extra betaalrekening en daar zitten vast ook weer kosten aan. Is dit de beste optie? Ik kwam nog opties tegen als xxxxx, maar twijfel nu of dat het mij wel waard is. Misschien dat ik het dan toch gewoon laat staan bij mijn huidige bank.
Mod edit: xxxxx klinkt als verkapte reclame. Namen verwijderd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zakelijk geld
BerichtGeplaatst: wo 22 nov 2023 11:08 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5842
Woonplaats: Obliville
druvi schreef:
.......maar het saldo op een particuliere rekening telt de belastingdienst gewoon bij mijn vermogen, toch?
Nee, je kunt er in de IB-aangifte voor kiezen om een particuliere bankrekening als zakelijk aan te merken. Dat is een keuze die de Belastingdienst respecteert.
Ik doe dit al tientallen jaren zo met zowel betaalrekeningen als spaarrekeningen en er nog nooit zelfs maar een vraag over gehad.
Ik heb slechte ervaringen met zakelijke bank- en effectenrekeningen. De overheid dwingt banken tot streng toezicht en dat kost tijd en geld.
Als ze vinden dat ze er niets meer aan kunnen verdienen dan gooien ze je gewoon buiten. Denk daarbij aan DeGiro en aan Credit Europe.
Komt nog bij de kosten. Ik heb één puur zakelijke rekening bij ING. Die kost méér dan al mijn andere rekeningen tesamen (en dat zijn er heel wat).
(Met KNAB heb ik nog geen ervaring, misschien eens kijken en vergelijken. Overigens zal het véél moeten schelen want er lopen nogal wat lijntjes naar die ene zakelijke ING.
Dat zal dan allemaal moeten worden aangepast en ik weet niet of ik daar veel zin in heb).

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zakelijk geld
BerichtGeplaatst: do 23 nov 2023 10:27 am 

Geregistreerd: di 21 nov 2023 1:11 pm
Berichten: 18
obligataire schreef:
Nee, je kunt er in de IB-aangifte voor kiezen om een particuliere bankrekening als zakelijk aan te merken. Dat is een keuze die de Belastingdienst respecteert.
Oh, maar dan heb ik dus best veel opties, en inderdaad is alles zakelijk best duur/gedoe, waardoor het goed uit te leggen is. Dankjewel voor deze tip.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zakelijk geld
BerichtGeplaatst: vr 24 nov 2023 4:01 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 528
Woonplaats: Gouda
obligataire schreef:
Nee, je kunt er in de IB-aangifte voor kiezen om een particuliere bankrekening als zakelijk aan te merken. Dat is een keuze die de Belastingdienst respecteert.
Dat wist ik niet, erg interessant.
Maar uiteindelijk is het wel zo dat die zakelijke renteopbrengsten onder aan de streep in Box 1 zullen worden belast en dat kan onvoordeliger zijn dan VRH. Het is zakelijke winst.
Het is dus misschien wel slimmer om het gereserveerde BTW-geld op een particuliere rekening te zetten totdat het afgedragen moet worden aan de belastingdienst. En dat geld niet over een jaarwisseling heen tillen. Je aangifte over Q4 kan je in principe op 31 dec indienen en gelijk betalen.

Dit alles doe ik zelf overigens niet. Ik zit bij knab en heb een paar knab-spaarrekeningen (kost niks extra) onder de betaalrekening hangen, waaronder eentje voor het BTW-geld. Ik zou eens moeten berekenen hoeveel het scheelt als ik het tijdelijk op een particuliere rekening parkeer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zakelijk geld
BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2023 11:41 am 

Geregistreerd: di 21 nov 2023 1:11 pm
Berichten: 18
Na verschillende topics hier te hebben gelezen een account geopend op Raisin. Registratie viel mee!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO