JvdBerg80 schreef:
Laatst heb ik een rekening geopend bij de AT bank. Wat mij nu opvalt is dat je geen eigen rekeningnummer krijgt. Je krijgt wel een klant- of rekeningnummer dat je gebruikt als omschrijving bij het doen van stortingen, maar het echte rekeningnummer / de begunstigde is de bank zelf.
Nu vraag ik mij af of dit wel veilig is. Is het DNB garantiestelsel wel van toepassing als je niet echt een eigen rekening hebt / deze niet op je eigen naam staat? Kun je nog wel aanspraak maken op je geld als je dit vrijwillig hebt overgeboekt naar een rekening die niet op je eigen naam staat?
Ikzelf was hier ook niet zo blij mee. Ik snap ook bij god niet waarom ze geen reguliere 9 of 10 cijferige bankrekeningnummers uitgeven. Ze zijn dat voorlopig ook niet van plan, aldus de helpdesk.
Volgens mij staat dit volledig los van het DNB garantiestelsel. Wat maakt het nu uit of je een intern bankrekeningnummer hebt of een bankrekeningnummer die direct benaderbaar is via Equens? Ik maak wel regelmatig een uitdraai en stop die in mijn administratie. Je krijgt immers geen bankafschriften en ik wil wel wat bewijsmateriaal hebben. Maar mijn inziens heeft het totaal geen invloed op het DNB garantiestelsel. Ze staan onder toezicht van De Nederlandse Bank en dat is voldoende. Hoe een bank administratief zijn zaken wegschrift is aan hun, lijkt me.