Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 10:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2007 11:02 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 okt 2007 10:11 pm
Berichten: 331
Woonplaats: emmeloord
Stel ik wil een nieuwe atb spaarrekening openen bij de Amsterdam Trade bank, waar moet ik dan op letten.

Mijn huisbankier is momenteel nog Rabobank (let wel nog: argenta of triodosbank in 2008)

Ik wil dan bijv. € 15.000 storten, kan dat ineens?
En wordt de rente net als bij andere rekeningen per dag berekend en per 1 januari van het nieuwe jaar uitgekeerd?
En geldt dan nog steeds de 4,5% over het tegoed van de dag op de rekening? (of gelden er dan andere tarieven)
Opnamekosten??

Ik ben van plan om per januari 2008 te gaan beginnen hier, kan ik dan halverwege december de aanvraag nog doen?


Graag hoor ik nog van jullie!


overigens prima forum / site.. mooi initiatief!! :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2007 7:37 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Citaat:
Stel ik wil een nieuwe atb spaarrekening openen bij de Amsterdam Trade bank, waar moet ik dan op letten.


Je browser moet Java ondersteunen. Als je beneden de 20000 euro blijft, is je spaartegoed tenminste gegarandeerd door DNB.

Citaat:
Ik wil dan bijv. € 15.000 storten, kan dat ineens?


Ja, geen probleem.

Citaat:
En wordt de rente net als bij andere rekeningen per dag berekend en per 1 januari van het nieuwe jaar uitgekeerd?


Ja, per dag berekend: Spaartegoed * rente /365 (let op, ze gebruiken het werkelijk aantal dagen per jaar, dus ze stellen niet elke maand op 30 dagen, zoals bijv. de Rabobank doet).

De rente wordt volgens mij bijgeschreven op 31-12, met ook 31-12 als valutadatum. Waarom ze dat doen weet ik niet, volgens mij is dit lichtelijk ongunstig, omdat je dan je bijgeschreven rente moet optellen bij je belastingplichtige tegoed op 1-1, terwijl je dat niet hoeft te doen bij rekeningen waar de rente ook echt op 1-1 wordt bijgeschreven. Mocht ik dit verkeerd hebben, hoor ik graag andere reacties....

Citaat:
En geldt dan nog steeds de 4,5% over het tegoed van de dag op de rekening? (of gelden er dan andere tarieven)


Wat je hier precies bedoelt ontgaat me even, maar je krijgt gewoon op 31-12 rente over je spaartegoed plus de bijgeschreven rente. Trouwens, je kunt op de ATB site ook je opgebouwde rente elke dag zien, net zoals bij de Rabo (ik zou willen dat elke bank dit doet!). En de ATB geeft zelfs een "verwachte rente op 31-12 bij gelijkblijvend saldo", ook handig!

Ik hou trouwens zelf ook de opgebouwde rente bij in een spreadsheet (net als van mijn andere spaarrekeningen), en het klopt altijd precies!

Citaat:
Opnamekosten??


Geen opnamekosten, of het moet al het feit zijn dat je misschien soms een paar dagen moet wachten voor je geld teruggeboekt is (hoewel ik daar zelf nog geen negatieve ervaringen mee heb).

Citaat:
overigens prima forum / site.. mooi initiatief!!


Vind ik zelf ook, alleen een beetje jammer dat het tegenwoordig niet echt druk is hier...

Groetjes!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2007 9:03 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 734
SpaarXL schreef:
...
Citaat:
En wordt de rente net als bij andere rekeningen per dag berekend en per 1 januari van het nieuwe jaar uitgekeerd?
Ja, per dag berekend: Spaartegoed * rente /365 (let op, ze gebruiken het werkelijk aantal dagen per jaar, dus ze stellen niet elke maand op 30 dagen, zoals bijv. de Rabobank doet). ...
Volgens mij wordt de rente per dag anders berekend, namelijk 'rente-op-rente' terugrekenend. Niet per dag 1-365-ste van de jaarrente maar 365-ste-machts wortel uit 1-plus-de-jaarrente min 1. voorbeeldje: bij een rente van 3,65% op een saldo van 10000 euro zou je bij houw methode elke dag 0,01% (= 1 euro) rente krijgen , in totaal 365 euro per jaar. volgens 'mijn' methode krijg je elke dag 0,0098223% rente over het tegoed+rente op dat moment. Uiteindelijk levert dat ook 365 euro rente op.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2007 9:53 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Beste Appeltje, dat gaat me ver boven de pet :roll:

Sinds ongeveer 1990 bereken ik m'n rente op diverse spaarrekeningen in een spreadsheet, klopt altijd, en is vrij simpel op te zetten in bijv. Excel.

Voor de duidelijkheid nog een voorbeeldje:

Spaarsaldo op 1 oktober is 1000 euro, rente is 4,25%
De rente op die dag is dan 0,045*10000/365 = 1,23 (afgerond)

Als je niks bijboekt is je rente de volgende dag precies hetzelfde, en kun je opnieuw 1,23 optellen bij je tegoed.

Pas als je een bedrag bijboekt, bijv. 500 euro, verandert je rente per dag in:
0,045*10500/365 = 1,29 per dag.

Zoals ik al zei, zo bereken ik het al jaren, het klopt altijd, is simpel op te zetten in Excel, en als ik met worteltrekken en zo zou moeten werken, zou het allemaal veel te ingewikkeld worden.

Best wel een interessante discussie trouwens, en misschien moet ik maar 's een lege voorbeeld spreadsheet meesturen?

Groetjes...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2007 11:39 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 734
SpaarXL schreef:
... Zoals ik al zei, zo bereken ik het al jaren, het klopt altijd, is simpel op te zetten in Excel, en als ik met worteltrekken en zo zou moeten werken, zou het allemaal veel te ingewikkeld worden. .... Groetjes...
Als jouw berekeningswijze zou kloppen dan zou je een hogere rente kunnen halen wanneer je regelmatig je rekening zou opheffen en het vrijgekomen bedrag inclusief weer op een nieuwe rekening zou zetten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Renteberekening
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2007 11:51 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 07 aug 2007 1:09 pm
Berichten: 291
De renteberekening is altijd :

Bedrag * Percentage * "Lopend aantal dagen" / "Aantal dagen per jaar"

Waarbij "Lopend aantal dagen" en "Aantal dagen per jaar" afhankelijk zijn van de door de bank gekozen rentemethode.
Dit kan zijn
30/360 (30 dagen per maand 360 per jaar)
30/Actual (30 dagen per maand 365/366 per jaar)
Actual/Actual (28 dagen voor febr etc)

Actual/365 komt ook voor.
Bij de renteberekening moet je verder rekening houden dat je da valutadatum van je stortingen moet weten en dat je precies moet weten op welke dag de rente verandert.

Vb: 1 jan saldo 10000 rente 4%
1 feb saldo 10000 rente 4,5%

Rente is dan 10000 * 4% * 31 (1feb - 1 jan) / 365 + 10000 * 4,5 * 334 / 365 = 33,97 + 411,78 = 445,75

Anders wordt het als het rentepercentage dat gemeldt wordt 4,5% oid effectief per jaar is zoals de YKB dat bijvoorbeeld doet:
De basisrente op onze Euro-Plus Spaarrekening is per 22 Oktober 2007 4,43% per jaar. Aangezien de rente per kwartaal wordt uitgekeerd, krijgt u een rente-op-rente effect waardoor de effectieve rente 4,50% per jaar is.

Dan moet je inderdaad gaan worteltrekken etc.

4,5% = 1,045
4 * rente uitkeren dus 4de machtswortel van 1,045 = 1,01106499
1,01106499 = 1,106499% per kwartaal = 4,425996% effectief per jaar.

Maar in dit geval moet je ook de rente laten staan om daadwerkelijk aan het einde van het jaar die 4,5% rente over te houden.

Citaat:
overigens prima forum / site.. mooi initiatief!!


Hier kunnen we alleen maar zelf aan meewerken door mond-op-mond-reclame en promotie. Alhoewel een spaarderscollectief vanuit spaarinformatie.nl via de media heel veel bezoekers zal genereren.
Maar wie neemt in dat collectief het voortouw??


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2007 12:16 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Citaat:
Als jouw berekeningswijze zou kloppen dan zou je een hogere rente kunnen halen wanneer je regelmatig je rekening zou opheffen en het vrijgekomen bedrag inclusief weer op een nieuwe rekening zou zetten.


Ehhh.... JA!! Natuurlijk! Alleen ben je dan elke keer je spaargeld een paar dagen kwijt, en dat "kost" ook weer.

Citaat:
Bij de renteberekening moet je verder rekening houden dat je da valutadatum van je stortingen moet weten en dat je precies moet weten op welke dag de rente verandert.


Klopt, en als je een spreadheet maakt kun je gewoon per dag een regeltje "bedrag*percentage/365 (of 360)" maken (ik zal dat een dezer dagen wel 's even opzetten). Heel simpel, en via Spaarinformatie.nl kun je altijd zien op welke dag de rente precies veranderd is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2007 12:35 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
OK, laten we eens een spreadsheetje opzetten om je opgebouwde rente te checken:

Ik neem als voorbeeld Credit Europe, die rekent met 365 dagen per jaar.

Maak een nieuwe spreadsheet (bijv. in Excel) en zet in de cellen a1 t/m f1:

Datum, Mutatie, Saldo, Rentepercentage, Per dag, Rente

Typ nu in cel a2 in: 1-1-2007

We gaan er vanuit dat je op 1-1-2007 een nieuwe spaarrekening hebt geopend, en in b2 (onder het kopje "mutatie") typen we: 1000

In c2 zetten we de formule (let op: inclusief het "=" teken!):
=b2

In d2 voeren we het (fictieve) rentepercentage in (incl. het procent teken):
4%

In e2 voeren we deze formule in:
=c2*d2/365

En tenslotte in f2:
=e2

In a3 plaatsen we de volgende datum:
2-1-2007

We gaan eerst niet meer mutaties invoeren, dus we gaan door met het optellen van het (in dit geval onveranderde) saldo. Zet in c3:
=c2+b3

We gaan er vanuit dat de rente niet gewijzigd is, en zetten in cel d3:
=d2

De formule in e3 is gelijk aan de formule in e2, dus die kunnen we overnemen met kopieren en plakken, de formule in e3 wordt automatisch aangepast naar:
=C3*D3/365

In f3 plaatsen we:
=F2+E3

Nu gaan we de rij met datums automatisch doorvoeren. Selecteer met de muis cellen a2 en a3. Er verschijnt na nu rechtsonder aan het selectievierkant een piepklein zwart vierkantje. Trek die vierkant voorzichtig naar beneden, totdat je bij datum 31-12-2007 bent. Niet te snel, anders zit je zo 20 jaar verder!

Selecteer nu cel b3 tot en met f3 en kopieer deze 5 cellen (control-c)

Selecteer de cellen b4 tot en met b366 en plak nu de geselecteerde formules (control-v)

Zo, da's ongeveer de opzet. Ik wacht eerst maar 's af of jullie dit zo begrijpen en kunnen namaken, dan kunnen we daarna wel even verder discussieren...

Oh ja, je kunt alvast experimenteren met mutatie bedragen en veranderenden rentepercentages. Als je de formules goed hebt ingevoerd, zal bijv. een rentewijziging op 4 juli, automatisch worden overgenomen in alle opvolgende cellen...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2007 12:39 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 07 aug 2007 1:09 pm
Berichten: 291
appeltje schreef:
SpaarXL schreef:
... Zoals ik al zei, zo bereken ik het al jaren, het klopt altijd, is simpel op te zetten in Excel, en als ik met worteltrekken en zo zou moeten werken, zou het allemaal veel te ingewikkeld worden. .... Groetjes...
Als jouw berekeningswijze zou kloppen dan zou je een hogere rente kunnen halen wanneer je regelmatig je rekening zou opheffen en het vrijgekomen bedrag inclusief weer op een nieuwe rekening zou zetten.


Klopt, want je krijgt eerder de beschikking over de rente die dan zelf dus ook weer rentedrageng wordt.
Alleen kost geld overboeken weer en daarmee verlies je veel meer.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO