Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 10:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 okt 2012 1:43 pm 

Geregistreerd: do 11 okt 2012 1:19 pm
Berichten: 18
Ik las op deze website het volgende:

Aflossing eigenwoningschuld:

Voor het aflossen van de eigenwoningschuld (hypotheek) kan de woningbezitter nu gebruik maken van een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW). De KEW is een levensverzekering die, onder bepaalde voorwaarden, niet belast is in box 3 maar in box 1. Banksparen betreft een uitbreiding van de mogelijkheid om bij een bank een geblokkeerde spaarrekening (Spaarrekening Eigen Woning) of geblokkeerde beleggingsrekening (Beleggingsrecht Eigen Woning) te openen. De inleg en het rendement mogen alleen worden aangewend om de eigenwoningschuld af te lossen. De voorwaarden zijn gelijk aan de Kapitaalverzekering Eigen Woning.

De belangrijkste voorwaarden zijn:
De spaarder of belegger heeft een eigen woning;
De spaarder of belegger wendt het opgebouwde bedrag aan ter aflossing van de eigenwoningschuld;
Er wordt tenminste 15 jaar achtereen ingelegd;
De hoogste inleg is niet hoger dan 10x de laagste inleg.


Ik heb een hypotheek bij bij ASR.
Kan ik een bankspaarrekening bij een andere bank openen om tegenover die hypotheek te zetten?
De voorwaarde hier zeggen daar niets over.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 okt 2012 2:19 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
maffepeerke schreef:
Kan ik een bankspaarrekening bij een andere bank openen om tegenover die hypotheek te zetten?
De voorwaarde hier zeggen daar niets over.

Volgens mij moet dat kunnen, koppelverkoop is immers (veelal in naam) niet toegestaan.
Verder zou je m.i. met banksparen nadien zelfs kunnen shoppen en hoppen, telkens kiezend voor de gulste gever, zolang jij het saldo persoonlijk maar niet in handen krijgt.
Kwestie van papieren invullen en de gelden -zonder het "in handen" te krijgen- van bank naar bank laten verhuizen.
Kost buiten wat tijd en aandacht, verder (nog) niets.
Erg snel zal de verhuizing niet gaan i.v.m. af te geven vrijwaringen/verklaringen tussen bank en bank.
Je zult er zelf nog best wat achteraan moeten gaan om de zaken te bespoedigen, vermoed ik.

Doet mij er gelijk aan denken dat ik ook eens moeten kijken of ik nog wel goed zit met banksparen.
Grotendeels kan het bijna niet mis gaan, voor een deel heb ik een meerjarige deposito lopen binnen banksparen.
Als ik zou willen zou ik mij zelfs, binnen OHRA banksparen, op beleggen :roll: kunnen en mogen storten.
Die gifbeker laat ik nog maar even aan mij voorbij gaan, ik ben al genoeg gen***d geweest met de "uitgekeerde" bedragen van lijfrentepolissen op basis van beleggingen.
De restanten van dat losbandig gebeuren staan nu (eindelijk) dagelijks en ontegenzeggelijk te groeien op banksparen.
Een ezel stoot zich in het algemeen geen twee keer aan dezelfde steen

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2012 2:25 pm 

Geregistreerd: do 11 okt 2012 1:19 pm
Berichten: 18
Het schijnt niet te kunnen.

ik heb nu bij ASR en Rabo navraag gedaan, maar die zeggen dat het gekoppeld moet zijn aan je hypotheek en dat je het bij je hypotheek verstrekker af moet sluiten.
Weet iemand hoe het precies zit?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO