Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 8:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 4:57 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 dec 2008 6:58 pm
Berichten: 79
Het valt mij op dat deposito's (neem als voorbeeld 8 jaar) bij banksparen veel lager zijn (de meeste zitten op 4 of 4,05% volgens www.bank-sparen.nu) dan bij vergelijkbare gewone deposito's (4,4%). Zouden de aanbieder van banksparen hier met elkaar afspraken over gemaakt hebben? Groot zijn de verschillen in ieder geval niet; helaas heb je hier niet zoveel keus als bij de gewone deposito rekeningen.
Voor de aardigheid heb ik dit net gemeld bij de NMA; ben benieuwd of ik hier wat over hoor.
Die 0,4% lijkt niet veel maar kan bij een leuk bedrag over 8 jaar gemakkelijk in de duizenden euro's verschil opleveren. Makkelijk verdient voor de aanbieders van banksparen.

Een van de aanbieder weet te melden dat ze er 'veel' meer werk aan hebben omdat ze moeten garanderen dat alles fiscaal blijft kloppen; waarvan akte. Het enige wat ze extra moeten doen is de fiscus melden wat er naar welke rekening wordt overgemaakt; big deal.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 5:47 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Ik denk dat het ook wel zal komen omdat banksparen eigenlijk al een soort deposito is. :wink:

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 6:14 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Als er fiscaal voordeel te halen valt, pakken de banken en verzekeraars daar steevast het grootste gedeelte van in, door hun producten slechter te laten renderen of door hoge kosten in rekening te brengen. Dat is altijd zo geweest en zal ws. altijd zo blijven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 7:23 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Het blijven banken :lol:

Zij worden rijker, en de klanten armer... zo werkt het jammer genoeg.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 8:03 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Laten we wel wezen het zijn toch volstrekt onlogische producten, inefficiënt en uitsluitend in het leven geroepen om belasting voordeel te halen, waarom willen we dit soort wanproducten toch zo graag ? hebben we niet genoeg geleerd van de woeker polissen ? ja ik weet wel deze zijn bedacht om daar een alternatief voor te zijn (ze zijn iets minder erg) maar leg aan een niet Nederlander nou eens uit dat je een hypotheek hebt en niet aflost maar spaart in je hypotheek.

De bank weet dat je vaak aan hen gebonden bent in deze constructie, probeer bij een rente aanpassing maar eens weg te gaan met zo’n handen binder, dus hoeven ze nog minder te concurreren, het lijkt we of niemand al die nadelen wil zien en liever 1000 aan de bank extra betaald dan 998 aan belasting.

Ook nog een raar neven effect van onze hang naar bank-spaar en spaarhypotheken is dat als men het heeft over onze totale hypotheek schuld men steevast een bedrag van iets van 640 miljard en vind dat zeer zorgelijk (en terecht) maar vrijwel nooit staat er bij hoeveel er in onze gekoppelde spaarpotjes zit, daar kunnen we niets mee alleen aflossen maar bij ons spaargeld word het ook niet opgeteld nee dat willen we niet want dan moeten we er belasting over betalen.

Weg met al die rare constructies, maar ja de gemiddelde huizenbezitter schijnt nog steeds te denken dat de HRA voor hem zelf voordelig is. Sorry dit wou ik even kwijt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 9:58 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Kniertje schreef:
hebben we niet genoeg geleerd van de woeker polissen ? ja ik weet wel deze zijn bedacht om daar een alternatief voor te zijn (ze zijn iets minder erg)

Haal je niet een paar zaken door elkaar?
Bij een woekerpolis draait het om de opgeklopte kosten van een polis.
Heel veel mensen denken dat het om een eventueel koersverlies gaat.
Maar dat is niet zo.
Fijn toch dat het product banksparen bestaat.
Dat kent namelijk geen kosten.
En in tegenstelling tot een polis ook geen eventueel koersverlies, maar uitsluitend een opbouwende rente!

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 11:19 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 886
1500 schreef:
Fijn toch dat het product banksparen bestaat.
Dat kent namelijk geen kosten.
En in tegenstelling tot een polis ook geen eventueel koersverlies, maar uitsluitend een opbouwende rente!


Zoals TS al meldde zijn er kosten, namelijk een veel lagere rente.
Daarnaast kent een polis ook voordelen: denk bijvoorbeeld aan de situatie bij overlijden. Bij een polis heb je een begunstigde, bij banksparen valt het saldo in de nalatenschap.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 11:34 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Tsja, misschien mag je dat wel kosten noemen.
Wat ik er even snel van gezien heb, niet zo hoog als het "gebruikelijke" inpikken van het belastingvoordeel van de klant.
Kan nog komen natuurlijk, want toen ik ermee begon was het verschil praktisch nihil.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 11:39 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 dec 2008 6:58 pm
Berichten: 79
1500 schreef:
Ik denk dat het ook wel zal komen omdat banksparen eigenlijk al een soort deposito is. :wink:

Precies; of het nu banksparen of gewoon sparen betreft, het is gewoon een ordinair deposito.
Omdat er eigenlijk geen verschil is (alleen het aantal partijen wat banksparen biedt is een stuk kleiner dan bij gewoon sparen) begrijp ik niet dat er zomaar 10% verschil zit in de rente die de ene of de andere vorm opbrengt.

Het enige wat ik ook al bedacht heb is het feit dat banken profiteren van het feit dat er slechts een gering aantal aanbieders zijn die (toevallig?) ook nog eens allemaal dezelfde (lage) rente bieden. Ik ben heel benieuwd of de NMA hier een onderzoek aan waagt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 11:45 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 dec 2008 6:58 pm
Berichten: 79
Kniertje schreef:
Laten we wel wezen het zijn toch volstrekt onlogische producten, inefficiënt en uitsluitend in het leven geroepen om belasting voordeel te halen, waarom willen we dit soort wanproducten toch zo graag ? hebben we niet genoeg geleerd van de woeker polissen ? ja ik weet wel deze zijn bedacht om daar een alternatief voor te zijn (ze zijn iets minder erg) maar leg aan een niet Nederlander nou eens uit dat je een hypotheek hebt en niet aflost maar spaart in je hypotheek.

Uuuhhhmmm; het heeft helegaar NIETS te maken met een hypotheek. Het geld waar ik het over heb zijn de trieste overblijfselen van een paar woekerpolissen waar ik (kleine zelfstandige) later nog wat pensioen uit moet zien te halen.
Met banksparen weer ik tenminste zeker waar ik aan toe ben; dat is toch wel mooi; jammer dat de banken toch weer wat bedacht hebben om je nog wat geld extra afhandig te maken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 11:48 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 886
Sigmasailor schreef:
Precies; of het nu banksparen of gewoon sparen betreft, het is gewoon een ordinair deposito.

Banksparen is vaak icm een hypotheek of pensioen.
Banken moeten je dan een goed advies geven en dat moet betaald worden.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 6:19 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 dec 2008 6:58 pm
Berichten: 79
zessen schreef:
Banken moeten je dan een goed advies geven en dat moet betaald worden.

Onzin in mijn geval; ik heb letterlijk 0,0 advies gevraagd of gekregen van OHRA; je kan echt alles zelf regelen op hun website. Eigenlijk is er geen verschil met een gewone spaarbank. In het verleden heb ik heel veel 'advies' gekregen met als resultaat de nodige woekerpolissen. Hou dus maar op over 'advies'; daar wordt ik alleen maar kwaad over.

Ik denk nog steeds dat het een stuk simpeler is. De grote banken en verzekeringsmaatschappijen weten dat je nergens ander heen kunt en doen ook niet echt hun best met leuke rentes. Jammer de de LPB geen banksparen aanbied!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO