Helaas heb ik deze ervaring ook met Credit Europe Bank (CEB) gehad: je geeft duidelijk door dat je geen verlenging wilt en dan verlengen ze toch. In 2009 had ik deze ervaring. Binnen een week reageerde ik dat de omzetting ten onrechte was, maar het duurde toen nog zeker 10 dagen voordat ik weer de beschikking had over mijn eigen geld. Toen heb ik bij volgende deposito's (de rente was toen gewoon top en de ontbindingsclausule 'aankoop eigen woning' vond ik belangrijk) steeds om een schriftelijke bevestiging gevraagd van CEB, dat de deposito's niet automatisch verlengd worden. De 14 dagen respijt beschouw ik als een noodrem waar ik niet op wil wachten. Stel je verblijft op het moment van het vervallen van de deposito's in het buitenland of de brief waarin de verlenging is aangekondigd, wordt niet bij jou bezorgd, waardoor je de automatische verlenging vergeet....
Ik heb deposito's die 7 jaar lopen en een die 10 jaar loopt. Dat zijn termijnen waarvan je niet wilt, dat deze op de afloopdatum met dezelfde termijn verlengd worden.
Helaas moest ik meerdere keren om een schriftelijke bevestiging vragen en zelfs een formele klacht bij de directie indienen.
Toen pas kreeg ik van CEB een schriftelijke bevestiging en excuses: de desbetreffende afdeling had mijn verzoeken per abuis niet afgewerkt.
Mijn tip: vraag ALTIJD om een schriftelijke bevestiging dat het deposito niet verlengd wordt; dan heb je achteraf altijd bewijs, mocht je zelf niet binnen 14 dagen in staat zijn geweest het verlengde deposito terug te draaien.