Hadjememaar schreef:
Citaat:
Dan werkt de democratie in dit land kennelijk beter dan in Duitsland.
Neen, ik denk niet dat Duitsland en Nederland op dat vlak veel verschillen. In Duitsland is 'het milieu' echter veel meer een issue dan hier.
De reden overigens waarom ik 'het milieu' tussen aanhalingstekens plaats is tweeledig: het begrip is diffuus en over wat 'goed' of 'slecht' is voor het milieu kan men gefundeerd van mening verschillen. Zijn de windmolens/windmolenparken betaald onder meer via de groenregeling echt zo goed voor het milieu? En dan doel ik niet slechts op horizonvervuiling. Zijn kerncentrales beter dan kolencentrales? (Et cetera. Zal er hier verder niet op ingaan, want hierover kun je eindeloos discussieren en dergelijke discussies behoren m.i. niet thuis op een spaarforum.)
Met Hadjememaar vermoed ik dat de markt voor groen sparen of beleggen kleiner zal worden. Maar dat betekent nog niet dat het milieu er daardoor slechter van zal worden. In de casuïstiek van zijn bestedingen zal ik niet treden, dat is geen valide argument.
Tot slot nog even iets anders en wel over Triodos Bank, die BillGates noemde en waarmee deze discussie begon. Om principiële redenen zou ik niet bij Triodos bankieren. Dat heeft te maken met haar antropsofische oorsprong en achtergrond alsmede met de bestedingen van haar gelden. In de preambule bij de statuten van Triodos Bank is het navolgende opgenomen:
Citaat:
De antroposofische beweging en de beweging tot religieuze vernieuwing, De Christengemeenschap, waren de inspiratiebronnen van de mensen die Triodos Bank hebben opgericht. Triodos Bank is – in alle vrijheid – verbonden met de door Rudolf Steiner geïnitieerde geesteswetenschap, de antroposofie, die daarmee een belangrijke grondslag voor het werk van Triodos Bank vormt.
Ik zou het onzinnige gedachtengoed van Steiner (de antroposofie dus) in het licht van het voorafgaande willen betitelen als 'geestelijke milieuvervuiling'.
Bij de bestedingen van de bank dient men te denken aan antropsofische projecten (zoals Steinerscholen) en donaties van de Triodos Foudation, een stichting die alternatieve behandelwijzen in arme landen bevordert.
A penny saved is a penny earned.