Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 8:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2020 7:51 pm 
Stuiver

Geregistreerd: zo 08 sep 2019 7:13 pm
Berichten: 98
Als Piggy het Triodos fonds een goede optie acht is hier toch niks mis mee? (Er vanuit gaande dat hij geen persoonlijk belang erbij heeft dat anderen hier iets mee zouden doen)

Vast zetten in deposito's vind ik ook geen aantrekkelijke keuze meer. Je krijgt er naar mijn idee te weinig voor terug dat je gegarandeerd jaren niet aan je geld kan komen. Je kan dit probleem inderdaad verminderen door via een depositoladder elke keer een deel te laten vrijkomen. Maar dan nog levert het nog steeds zeer weinig op.

Ik denk dat ik m'n spaargeld maar gewoon echt als buffer beschouw. Zekerheid kost nou eenmaal geld. Gelukkig heb ik niet zo'n enorm grote buffer nodig. M'n beleggingen moeten dan m'n spaargeld dan compenseren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2020 8:52 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1975
Dutch_Mustachian schreef:
Als Piggy het Triodos fonds een goede optie acht is hier toch niks mis mee? (Er vanuit gaande dat hij geen persoonlijk belang erbij heeft dat anderen hier iets mee zouden doen)
.

Tuurlijk, hij doet zijn best maar. Maar voor de 128e keer dat verhaaltje over triodos beleggen op een spaarforum, wordt wat vervelend.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2020 8:53 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Als buitenlandse banken ook mee zouden doen, zou bv een Advanzia wellicht nog winnen.

Echter wel wat meer risico, maar dan 0,3% (op het moment)
Iedereen moet het zelf weten, alle banken zijn ruk op het moment

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2020 11:26 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
svanke schreef:
Dutch_Mustachian schreef:
Als Piggy het Triodos fonds een goede optie acht is hier toch niks mis mee? (Er vanuit gaande dat hij geen persoonlijk belang erbij heeft dat anderen hier iets mee zouden doen)
.

Tuurlijk, hij doet zijn best maar. Maar voor de 128e keer dat verhaaltje over triodos beleggen op een spaarforum, wordt wat vervelend.


Er wordt mij gevraagd om een alternatief te geven, hierbij. Ik geef een serieuze oplossing. Echter als het woord beleggen naar boven komt dan worden mensen al bang/moe.
Je doet je best maar om te sparen met een negatief rendement. Hoe lang bljif je nog doorgaan? De rente wordt mogelijk negatief?
En tot hoe ver moet de rente negatief worden wil je eindelijk eens een klein beetje proberen te gaan beleggen? -5%?

De EU steelt legaal geld van je spaargeld en je accepteert dit vrolijk. Veel succes ermee.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2020 11:32 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Negatieve rente voor kleine klanten (beneden 1 ton) zal m.i. niet gebeuren, want dat levert de banken nauwelijks extra op t.o.v. vermogende klanten. Het Vergulde Spaarvarken van 2020 zal nog steeds over positieve rente gaan, is mijn voorspelling (om weer on-topic te komen).

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2020 11:44 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
henrid schreef:
Negatieve rente voor kleine klanten (beneden 1 ton) zal m.i. niet gebeuren, want dat levert de banken nauwelijks extra op t.o.v. vermogende klanten. Het Vergulde Spaarvarken van 2020 zal nog steeds over positieve rente gaan, is mijn voorspelling (om weer on-topic te komen).


De dag komt naderbij dat SI twee rentestaffels moet gaan hanteren: onder en boven de 100.000 euro. Uiteraard zijn nagenoeg alle spaarders in staat om per instelling onder de ton te blijven, maar toch...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 jan 2020 11:22 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
stuiver schreef:
henrid schreef:
Negatieve rente voor kleine klanten (beneden 1 ton) zal m.i. niet gebeuren, want dat levert de banken nauwelijks extra op t.o.v. vermogende klanten. Het Vergulde Spaarvarken van 2020 zal nog steeds over positieve rente gaan, is mijn voorspelling (om weer on-topic te komen).


De dag komt naderbij dat SI twee rentestaffels moet gaan hanteren: onder en boven de 100.000 euro. Uiteraard zijn nagenoeg alle spaarders in staat om per instelling onder de ton te blijven, maar toch...


De banken willen momenteel alleen negatieve rentes heffen op spaarsaldo's boven de € 100.000,-. Echter niemand kan zeggen of de rente nog verder negatief wordt.
Ik kan mij zo voorstellen dat het op een gegeven moment de rente zo laag is dat de banken alsnog voor lagere saldo's een negatieve rente zullen gaan berekenen.
Vergeet niet dat je 10 jaar voor gek verklaart zou worden dat de rente zo laag is als nu. Nu wordt je ook voor gek verklaart als je een negatieve rente van zeg -3% op je spaarrekening moet gaan betalen binnen 10 jaar.
Ik sluit niks uit.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 jan 2020 2:12 pm 
Stuiver

Geregistreerd: zo 08 sep 2019 7:13 pm
Berichten: 98
Als je met de huidge VRH je geld voor 1 jaar vastzet, en je zit boven de heffingsgrens dan kost dit nu geld. Ik heb nog 2 deposito's lopen bij leasplan van 1 jaar voor 0,65% Je betaald dan 0,54% VRH dus je houdt nog ietsje over. Dit is niet meer het geval als je nu bij leaseplan ee 1 jaar deposito afsluit tegen de huidige 0,5% en er gaat 0,54% VRH af.

Op de site van de belastingdienst staat het allemaal wat ingewikkelder maar alles boven de VRH grens moet je 0,54% over betalen. Dit was een jaar geleden 0,58%

De spaarrente daalt dus harder dan de VRH. 0,04% minder VRH maar een jaardeposito bij lpb is wel met 0,15% gedaald en de variabele rente is ook minstens(kan dat even niet zo snel makkelijk terug kijken maar in april was de rente in elk geval nog 0,25%) met 0,1% gedaald vorig jaar.

Als je nog deposito's vast hebt staan van 3% of meer heb je het lekker voor elkaar. Echter als je vandaag iets moet regelen om de waarde van je geld te behouden d.m.v. sparen heb je een probleem.

Een rare ontwikkeling, maar ik heb in de loop v/d jaren steeds meer vertrouwen gekregen in mijn wereld index ETF en steeds minder in de Euro. Wat nu als het een zootje wordt en de waarde van de euro daalt sterk?

Het bankensysteem naait ons. De prijs wordt betaald door diegene die het systeem het meeste vertrouwen. Na jaren sparen is er geen enkele garantie dat de waarde van je euro niet heel sterk gedaald is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 jan 2020 2:48 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Dutch_Mustachian schreef:
Na jaren sparen is er geen enkele garantie dat de waarde van je euro niet heel sterk gedaald is.


Hoe meet je dit af? dollar vs euro? Hier zijn bewegingen maar het blijft stuivertje wisselen.

Verder zou je het kunnen afmeten door te bekijken wat de koopkracht van de euro is (rekening houdende met de inflatie).

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 jan 2020 3:18 pm 
Stuiver

Geregistreerd: zo 08 sep 2019 7:13 pm
Berichten: 98
Piggy schreef:
Dutch_Mustachian schreef:
Na jaren sparen is er geen enkele garantie dat de waarde van je euro niet heel sterk gedaald is.


Hoe meet je dit af? dollar vs euro? Hier zijn bewegingen maar het blijft stuivertje wisselen.

Verder zou je het kunnen afmeten door te bekijken wat de koopkracht van de euro is (rekening houdende met de inflatie).


Dit is lastig om precies af te meten. Praktijk voorbeeld, jaren geleden kocht ik een biertje voor 2 gulden. Dit was toen behoorlijk aan de prijs. Met de kerstborrel haalde ik een biertje voor 3 euro. Die prijsstijging had je met sparen nooit kunnen compenseren. Dit is slechts 1 voorbeeld, maar er zijn er diverse andere voorbeelden. De zorgkosten zijn ook ontzettend veel duurder geworden bijvoorbeeld.

Lijkt me dat je het zo moet vergelijken en niet met een andere valuta. Als je in dollars gespaard had, had je ook een enorme prijsstijging gezien voor datzelfde biertje. Misschien iets minder, misschien iets meer, maar je had verlies geleden op je dollars/euro's/guldens of wat dan ook.

Dat is toch ook de reden dat je belegd? Ik tenminste wel. Omdat ik geen gegarandeerd waardeverlies van m'n geld wil hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 jan 2020 6:04 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
Piggy schreef:
Er wordt mij gevraagd om een alternatief te geven,
:roll:
Er is een groot verschil tussen gevraagd en tot vervelens toe ongevraagd.
Het ene is gewenst en het andere vaak ongewenst.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 jan 2020 6:22 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
stuiver schreef:
De dag komt naderbij dat SI twee rentestaffels moet gaan hanteren: onder en boven de 100.000 euro. Uiteraard zijn nagenoeg alle spaarders in staat om per instelling onder de ton te blijven, maar toch...
Nou dat hoeft van mij niet, aangezien SI standaard alleen werkt(e) met banken die onder het DGS vallen.
Piggy schreef:
Ik kan mij zo voorstellen dat het op een gegeven moment de rente zo laag is dat de banken alsnog voor lagere saldo's een negatieve rente zullen gaan berekenen.
Dan moet de rente wel extreem laag worden, want qua kapitaal leveren kleine klanten natuurlijk weinig rente(verlies) op, maar banken kunnen zo wel veel klanten verliezen.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 jan 2020 9:08 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
henrid schreef:
Piggy schreef:
Ik kan mij zo voorstellen dat het op een gegeven moment de rente zo laag is dat de banken alsnog voor lagere saldo's een negatieve rente zullen gaan berekenen.
Dan moet de rente wel extreem laag worden, want qua kapitaal leveren kleine klanten natuurlijk weinig rente(verlies) op, maar banken kunnen zo wel veel klanten verliezen.


En wat gaan de klanten dan doen met hun opgenomen spaargeld, want overstappen naar een andere bank heeft weinig zin omdat deze bijna hetzelfde rente beleid uitvoeren. Uitgeven of wat anders?

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 jan 2020 9:40 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Piggy schreef:
En wat gaan de klanten dan doen met hun opgenomen spaargeld, want overstappen naar een andere bank heeft weinig zin omdat deze bijna hetzelfde rente beleid uitvoeren. Uitgeven of wat anders?
Ik denk dat er altijd wel een paar aanbieders blijven zoals LPB die het Gouden Speenvarken willen verdienen. Nee uitsluiten kun je het nooit als de algemene rente meerdere procenten negatief wordt, maar zover laat Europa het toch niet komen zonder uiteen te vallen?

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 02 jan 2020 10:39 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
henrid schreef:
Gouden Speenvarken


Je bedoelt het Platina Fopspeenvarken? :lol:

Maar je bent niet de eerste die met het speenvarken komt, svanke ging je voor:
het-gouden-spaarvarken-f61/knab-wint-het-gouden-spaarvarken-2016-t9397.html?hilit=speenvarken#p86649


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO