Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 12:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 10:08 am 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
Het einde van de daling is nog niet in zicht (zucht):

http://www.bnr.nl/nieuws/beurs/838581-1 ... -1-procent


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 11:07 am 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Geweldig die banken, bij de Rabo groep proberen ze nog maximaal de hypotheektarieven hoog te houden ( zeker bij Roparco Hypotheken aflossingsvrij ), dit terwijl als je bijvoorbeeld bij de Abn Amro Bank even rood staat daar 14 % rente over moet betalen.

Hoezo is het gemiddelde imago van de banken in mijn ogen nog steeds onbetrouwbaar ( en ik kan het zeggen, ik heb er vroeger op een blauwe maandag gewerkt ).

Ze leunen veel te veel op het beleid van gratis geld via de ECB, als deze bubbel weer fout gaat lopen gaan ze weer ach en wee roepen en hulp vragen aan de overheid ( indirect springen dus de burgers weer bij met belastinggeld ).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 11:24 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Japanse toestanden zoals ik al had verwacht. Ik vermoed dat het ook zo de komende 5-10 jaar minstens blijft.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 2:45 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
10 jaars staatsobligatie vandaag: 0,54%. We gaan langzaam maar zeker naar islamitisch bankieren: 0% rente.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 3:46 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
En Nederlandse staatsobligaties van 5 jaar voor 0,02% (zie hier voor meer info)!

Reken er op dat spaarrentes vroeg of laat de rentes van de staatsobligaties gaan volgen.... :(

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 4:45 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Waarom?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 6:46 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
In Duitsland zelfs al -0,12% op 2 jaars staatsobligaties. Min !
http://www.staatslening.info/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 8:47 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
dubbeltje schreef:
Waarom?
Waarom? Rente voor particulieren loopt altijd wat achter bij de rente op de staatsobligaties, maar gaat vroeg of laat gewoon mee. Kijk maar naar het verleden. Hier een grafiek van een 10 jarige staatslening van 1990-2015.

Vergelijk de bovenstaande grafiek eens met die van spaarinformatie. Je ziet dat ze bijna gelijk zijn.
De spaarrente in 2009 was iets boven de 5%, die van de 10 jarige staatsobligatie iets onder de 5%. In 2006 waren ze beide ongeveer gelijk, etc. Ik sta er niet gek van op te kijken dat de rente eind 2015 rond de 1% zit. Wellicht binnen 2-3 jaar zit de spaarrente zo rond de 0,6%.

Heel bedroevend allemaal :(

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2015 10:18 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Afgezien van de dalende trend, zie ik niet zoveel overeenkomsten tussen de grafieken. Er lijkt meer correlatie te zitten tussen de (middellange termijn) Euribor tarieven en spaarrentes, dan tussen spaarrentes en staatobligaties. Dat is eigenlijk ook niet zo heel verwonderlijk omdat beide (nu) een concurrende rol spelen voor waar de bank geld vandaan haalt. Of de spaarrente verder naar beneden gaat wordt daarom mijns inziens meer bepaald door het rentebeleid van de ECB dan door de rente op staatsobiligaties.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015 12:20 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Volgens Staatslening.info zou ineens NL de laagste rente (0,50%) op 10 jaars obligaties hebben van de hele EU, en na Zwitserland van Europa.
Duitsland zou voor het eerst een hogere rente kennen dan NL.

http://www.staatslening.info/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015 12:25 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
BillGates schreef:
, en na Zwitserland

http://www.staatslening.info/


Tja had je ze maar. De SFR is plots een stuk meer waard, nu de Zwitserse overheid de 1,20 voor een € heeft losgelaten

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015 2:42 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
De actie van de Zwitserse centrale bank komt toch nog vrij onverwachts, het loslaten van de 1,2 voor 1 € zal toch bij veel mensen die schulden hadden in Zwitserse francs hard aankomen, in een keer je schuld tientallen procenten omhoog.

Ik blijf erbij alle centrale banken creëren door acties zoals deze ,onrust op de financiële markten en voor de consumenten.

Gevolg nog meer wantrouwen en behoudzucht, ik ben toch benieuwd wat in de loop van dit voorjaar de Europese Centrale Bank gaat doen met stappen op het gebied van geldverruiming, ondertussen zijn de overheden de lachende derde met schulden waar ze makkelijker voor kunnen lenen voor de aflossing hiervan.

De gemiddelde burger en consument is de klos, het spaargeld rendeert amper maar ze mogen in Nederland wel over een fictief rendement van 4 % , 30 % belasting betalen, boven je VRH dus bijna in sommige gevallen 100 % belast :cry: .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 jan 2015 10:43 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1978
NL 5 jaars rente negatief:
http://www.iex.nl/Rente-Koers/190118353 ... -jaar.aspx


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 12:32 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Martijn schreef:
De actie van de Zwitserse centrale bank komt toch nog vrij onverwachts, het loslaten van de 1,2 voor 1 € zal toch bij veel mensen die schulden hadden in Zwitserse francs hard aankomen, in een keer je schuld tientallen procenten omhoog.
Maar wel erg goed nieuws voor alle mensen die al dan niet geheime banktegoeden aanhouden in 'der Schweiz'.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2015 11:26 am 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Mijn broer die vroeger in Zwitserland werkte en in Frankrijk woont in de buurt van Genève, heeft daar nog zijn hypotheek lopen, nog niet geheel afgelost, gevolg van deze actie aangezien zijn hypotheek in Zwitserse franc afgelost dient te worden, ongeveer € 18.000 verhoging van de schuld. Fijne actie van de Zwitserse centrale bank. :cry:

Voor veel mensen die al dan niet een ''geheime'' banktegoeden in Zwitserland zal het inderdaad fijn zijn als die tegoeden in Zwitserse Francs zijn, behalve als zij de tegoeden in euro's hetzij Amerikaanse dollars aangehouden worden. Dan maakt deze actie niets uit.

Op RTL Z nieuws zag je sommige Zwitserse ingezetenen francs omwisselen voor euro's. Het wordt voor hun aantrekkelijker om boodschappen in de buurlanden te doen. dit kan wel eens de doodstek zijn voor de Zwitserse economie omdat de export daar duurder wordt.

Maar wat ik begrijp uit de info in de media had de Zwitserse centrale bank geen andere keuze aangezien de koppeling met de euro te kostbaar werd met het opkopen van buitenlandse valuta om hun munt te ondersteunen.

De gedachte dat Draghi in de toekomst aan geldverruiming gaat doen werkt dit natuurlijk in de hand, ik begrijp dat de deposito's in Zwitserland in sommige gevallen negatief zijn geworden voor banken om geld tijdelijk te stallen


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO