Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2013 6:29 am 
Daalder

Bankspaarder verkwanselt vrijheid voor dubieus fiscaal voordeel

Sparen of banksparen? Die ene lettergreep maakt een wereld van verschil. Het werkwoord ‘banksparen’ klinkt namelijk onschuldiger dan het is. Zeg liever ‘geblokkeerd sparen’ of ‘bancaire lijfrente’. Want bij banksparen krijg je in ruil voor fiscale voordelen een Mount Everest aan fiscale regels cadeau. Banksparen is ook duurder dan gewoon sparen. Denk dus goed na voor je vrij besteedbare euro’s in een bankspaarproduct beklemt.
Voor meer zie: http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index/892

Ik ga er binnenkort nog eens goed naar kijken, maar werd op dit moment tevens gegrepen door o.a. de zin in het artikel:
Zoals je wespen vangt met limonadesiroop, zo lok je mensen met fiscaal voordeel.
En heel waar woord met welke ik al meer dan genoeg kennis heb gemaakt en weliswaar in een andere vorm verkondig aan iedereen die het maar horen wil.
Mooi gezegd Erica. Stof tot nadenken.
O.a. banken en verzekeringmaatschappijen weten er al jarenlang handig en soms misselijkmakend ge- cq.misbruik van te maken.
Er zijn momenten geweest waarvan ik zou willen dat ik mij er niet in had laten meeslepen.
Maar ja, het is misschien een typisch Hollands aangeboren afwijking er alles voor over te hebben, of te laten verblinden, vooral maar zgn. zo min mogelijk naar de fiscus te brengen.
Als ik de klok kon terugdraaien had ik de fiscus gewoon "alles" moeten gunnen, dan was ik vele malen beter uit geweest.
Nu zit "mijn voordeel" niet in de zak van fiscus, maar in die van een verzekeringsmaatschappij.
Jakkes bah omdat ik ook een beetje dacht dat de overheid geen concurrentie zou dulden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2013 12:00 pm 
Knaak

Veel woorden maar weinig vieze valkuilen waar je slecht van zou worden, zoals het verhaal wil doen geloven. Het enige nadelige financiële aspect zijn hoge advieskosten sinds dit jaar. Voor iemand zie puur z'n pensioen wil aanvullen en rond die tijd een maandelijkse uitkering wil voor een aantal jaar, zie ik geen gevaar. Men geeft je in de eerste alinea's het gevoel dat je met soort van woekerpolissen te maken krijgt, terwijl het om slechts een aantal voorwaarden gaat rond het uitkeringsmoment waar de gemiddelde spaarder geen last van heeft. Net als je pensioen moet je het zien als een potje waar je voor die tijd niet bij kan, en daarom is de maximale inleg ook begrensd tot je pensioengat. Een langjarig deposito's is voor velen al net zo griezelig, nou dan doe je het toch gewoon niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2013 12:29 pm 
Vijfje

1500 schreef:
.......... het is misschien een typisch Hollands aangeboren afwijking er alles voor over te hebben, of te laten verblinden, vooral maar zgn. zo min mogelijk naar de fiscus te brengen.

Laat dat woordje 'misschien' maar weg, het is gewoon zo. :?

Je kunt ook sparen in box 3, dat geeft het hoogste rendement. Vanaf de beoogde pensioendatum (vrije keuze!) kun je maandelijks een vast bedrag overmaken van de spaarrekening naar de gezinsrekening. Of een variabel bedrag. Dat is óók een aanvulling op pensioen. Daar heb je geen bank of verzekeraar voor nodig.
Het is ook een Hollandse afwijking, te denken dat je het geld eerst moet weggeven om het daarna terug te mogen ontvangen. Het zijn twee stapjes teveel, klaar.

En er zit nog een ander aspect aan vast. Als je de Fiscus geld onthoudt, onthoud je geld aan de staat en aan de samenleving. Het lijkt alsof dat niet jouw probleem is, als financiële consument. Maar......
Die 6 miljard aan bezuinigingen bijvoorbeeld, dat is geld wat vadertje staat te weinig ontvangt aan belastingheffing. Uiteindelijk komt de rekening weer terug, en met rente. Dat vergeten al die slimmerikken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2013 12:41 pm 
Knaak

obligataire schreef:
Die 6 miljard aan bezuinigingen bijvoorbeeld, dat is geld wat vadertje staat te weinig ontvangt aan belastingheffing. Uiteindelijk komt de rekening weer terug, en met rente. Dat vergeten al die slimmerikken.

Dat is op zich niet erg, echter vadertje staat stoot zich al meer dan een half eeuw aan dezelfde steen (oplopende staatsschuld).

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2013 2:20 pm 
Gulden

Als burger kijk je volgens mij toch eerst naar je eigen voordeel, het is waar dat vroeger de mensen verblind werden door de fiscaal aantrekkelijke polissen die men kon afsluiten bij verzekeringsmaatschappijen, helaas met als gevolg dat door onbegrip er teveel bij de verzekeringsmaatschappijen aan de strijkstok bleef hangen door te hoge kosten.

Ik heb na mijn ontslag 16 jaar geleden, het afkoopbedrag van het bedrijf waar ik toentertijd bij werkte in een koopsompolis met stamrechtconstructie gestoken.

Daar waren ook een polis/administratie kosten bij aanwezig, echter het renderen tegen een vast percentage van 6,3 % per jaar vond ik goed, indien de polis afloopt over 5 jaar verleng ik hem nog een keer zonder kosten met een jaar tegen dezelfde rentepercentage, daarna wordt hij omgezet in een bankspaarproduct voor een overbrugging richting de pensioengerechtigde leeftijd van hopelijk voor mij 67 jaar.

Daar zijn ook kosten aangebonden, maar als je bijvoorbeeld bij Abn Amro Bank zelf bepaald voor welke termijn en hoelang vallen die mij voor mee ( circa een paar honderd euro ).

Groot voordeel vindt ik dat de opbouw van mijn geblokkeerde spaarvermogen niet belastbaar in box 3.

Ik ben wel benieuwd of de nieuwe maatregel van het kabinet om per volgend jaar de bedragen die in een stamrecht BV zitten, daadwerkelijk voor een uitstroom van kapitaal genereert zoals men wenst.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2013 2:38 pm 
Knaak

Piggy schreef:
vadertje staat stoot zich al meer dan een half eeuw aan dezelfde steen (oplopende staatsschuld).
Juist.
Nu nog even beseffen dat de staat weer niets anders is dan de verzameling burgers, bedrijven enz. die zich erin bevindt, en je hebt hem helemaal dóór.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2013 3:58 pm 
Vijfje

Voorbeeldje.

Gisteren werd ik de hele dag op de radio geterroriseerd door Volkswagen. Tig keer per dag.
Of ik maar een autootje van dat merk wilde aanschaffen. Allerbelangrijkste verkoopargument: 14% bijtelling dus hartstikke veel belastingvoordeel.
Happy, happy. En al had zo'n ding drie wielen en ontbreekt de rem, maakt allemaal niet uit......
Die marketingjongens, die kennen de Hollander precies :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2013 5:03 pm 
Knaak

Och,

Ook zonder uitgebreid reclamebombardement zit de Nederlander massaal aan de aflossingsvrije hypotheek vanwege "het optimale profijt van de HypotheekRenteAftrek".

Overigens heb ik niet de illusie dat alleen Nederlanders zo denken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15 okt 2013 1:03 pm 

obligataire schreef:
Je kunt ook sparen in box 3, dat geeft het hoogste rendement. Vanaf de beoogde pensioendatum (vrije keuze!) kun je maandelijks een vast bedrag overmaken van de spaarrekening naar de gezinsrekening. Of een variabel bedrag. Dat is óók een aanvulling op pensioen. Daar heb je geen bank of verzekeraar voor nodig.
Het is ook een Hollandse afwijking, te denken dat je het geld eerst moet weggeven om het daarna terug te mogen ontvangen. Het zijn twee stapjes teveel, klaar.

Precies! Ik rook liever zelf die dikke sigaren van mijn geld ipv dat een derde partij dat voor veel (van mijn) geld doet :-)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]