Bankspaarder verkwanselt vrijheid voor dubieus fiscaal voordeelSparen of banksparen? Die ene lettergreep maakt een wereld van verschil. Het werkwoord ‘banksparen’ klinkt namelijk onschuldiger dan het is. Zeg liever ‘geblokkeerd sparen’ of ‘bancaire lijfrente’. Want bij banksparen krijg je in ruil voor fiscale voordelen een Mount Everest aan fiscale regels cadeau. Banksparen is ook duurder dan gewoon sparen. Denk dus goed na voor je vrij besteedbare euro’s in een bankspaarproduct beklemt.
Voor meer zie:
http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index/892Ik ga er binnenkort nog eens goed naar kijken, maar werd op dit moment tevens gegrepen door o.a. de zin in het artikel:
Zoals je wespen vangt met limonadesiroop, zo lok je mensen met fiscaal voordeel.En heel waar woord met welke ik al meer dan genoeg kennis heb gemaakt en weliswaar in een andere vorm verkondig aan iedereen die het maar horen wil.
Mooi gezegd Erica. Stof tot nadenken.
O.a. banken en verzekeringmaatschappijen weten er al jarenlang handig en soms misselijkmakend ge- cq.misbruik van te maken.
Er zijn momenten geweest waarvan ik zou willen dat ik mij er niet in had laten meeslepen.
Maar ja, het is misschien een typisch Hollands aangeboren afwijking er alles voor over te hebben, of te laten verblinden, vooral maar
zgn. zo min mogelijk naar de fiscus te brengen.
Als ik de klok kon terugdraaien had ik de fiscus gewoon "alles" moeten gunnen, dan was ik vele malen beter uit geweest.
Nu zit "mijn voordeel" niet in de zak van fiscus, maar in die van een verzekeringsmaatschappij.
Jakkes bah omdat ik ook een beetje dacht dat de overheid geen concurrentie zou dulden.