Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu za 18 jan 2025 8:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2024 3:22 pm 
Knaak

DNB wil hogere vermogensbelasting en afbouw hypotheekrenteaftrek
Citaat:
Volgens de DNB-president betaal je nergens in de westerse wereld zo weinig belasting over je vermogen als in Nederland.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2024 4:31 pm 
Knaak

https://fd.nl/politiek/1540904/belastin ... ngsklimaat
Multinationals gaan Nederland mijden nu vermogende expats hier Box3-belasting moeten gaan betalen

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2024 5:17 pm 
Daalder

Citaat:
De maatregel die Knot het liefst ziet verdwijnen, is de hypotheekrenteaftrek. DNB dringt er bij de politiek al langer op aan minder fiscale voordelen te geven aan huizenbezitters, omdat het de prijzen van koophuizen zou opdrijven.
Kopers zouden bijvoorbeeld door het aftrekken van de hypotheekrente een hoger bedrag kunnen lenen en daardoor ook hoger kunnen bieden.
Knot:
"Het geld dat we besparen met een hervorming zouden we wat mij betreft moeten gebruiken om de belasting op arbeid te verminderen"

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2024 8:15 pm 
Dubbeltje

Die Klaas. Sinds hij in de praktijk geen zak meer te zeggen heeft doet ie z’n mond weinig open, en áls hij ‘m dan een keer open doet komt er stront uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2024 9:16 pm 
Knaak

Daar komt de uitdrukking knotsgek vandaan...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2024 10:34 pm 
Knaak

Ik lees op dit forum zelden alternatieve oplossingen om diverse grote toekomstige kostenposten te betalen. Voor de buitenwereld moet ons land het beste jongetje van de klas lijken, maar van binnen raakt het steeds meer verrot. Als de rijken zonodig steeds rijker moeten worden, laat de staatsschuld eens oplopen, want we doen het veels te goed t.o.v. diverse Europese landen, terwijl een deel van de bevolking crepeert.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2025 10:06 am 
Knaak

Is het je niet opgevallen dat de laatste 20 jaar de overheid steeds meer bezuinigd en ook steeds meer de belastingen verhoogt? Reden is afname van de inkomsten van aardgas, wat helemaal gestopt is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2025 2:30 pm 
Knaak

Mij valt dat al mijn hele leven op, net als mij opvalt dat de overheid geregeld uitgaven verhoogt en belastingen verlaagt. Het laatste ontgaat jou blijkbaar.
En aardgaswinning en inkomsten daaruit zijn hooguit verlaagd, niet gestopt (zelfs niet in Groningen).

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2025 2:56 pm 
Knaak

Verlagen van belastingen gaat hier druppelsgewijs, terwijl daar tegenover elders de knoppen verder worden opengedraaid. Ik bedoel, er wordt ophef gemaakt over een kruimeltje voordeel op bijv. energiebelasting, maar dat valt in het niet bij de netbeheerkosten, omdat de overheid daar met de energietransitie invloed op heeft. Bezuinigingen op gemeentes bijvoorbeeld, komen dubbel zo hard terug in bijbehorende aanslagen. Bijna alle bezuinigingen hebben indirect weer extra belastingen nodig om de gevolgen te herstellen. Ik ben nog steeds op zoek naar alternatieven, indien de vermogensbelasting (of hoe je het ook wil noemen), niet verder omhoog mag, en al helemaal niet de superrijken mogen treffen. Waar kan nog op bezuinigd worden zonder averechts effect?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2025 9:24 pm 
Dubbeltje

henrid schreef:
indien de vermogensbelasting (of hoe je het ook wil noemen), niet verder omhoog mag, en al helemaal niet de superrijken mogen treffen.
Ja, die superrijken, het is me wat. Jeff Bezos met z’n jacht. En Elon Musk met z’n raket. Voor de rest is het toch wel redelijk, die vermogensrendementheffing, want procentueel. Je geeft als het ware een deel van het bedrag wat je aan rendement ontvangt aan de belastingdienst, voor het algemeen nut.
Voor wat betreft belastingverlaging: minder belasting op arbeid lijkt me wel wat. Dan houden de mensen per maand netto meer over. En dan wordt het bedrag dat ze maximaal aan hypotheek kunnen lenen hoger. En dan krijgen de banken meer hypotheekrente binnen. En dan kunnen die de spaarrente verhogen.
Wat zeg je me nou, werkt dat niet zo? Oké, misschien die laatste stap niet :wink: .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]