Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 7:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 nov 2013 11:53 am 
Daalder

Hoe zorg je dat je spaargeld niet verdampt?

Goed en minder goed nieuws voor spaarders deze week. De Nederlandse inflatie daalt, maar banken hebben spaarders weer iets minder hard nodig. Drie grafieken waar spaarders op moeten letten.

Meer op: http://www.z24.nl/geld/spaarder-hoe-spe ... ken-401570

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09 nov 2013 12:40 pm 
Dubbeltje

Ik denk toch door iets meer risico te nemen op de beurs met een deel van je geld.
Vergeet niet dat je met de juiste aandelen ook dividend binnen harkt die rond de huidige rente zal zijn.
Tevens heb je een jaar de tijd dat je aandeeltje zeg 3% boven de aanschafwaarde moet uitkomen om de rente ruim te verslaan.
Let natuurlijk ook op de kosten van de broker die er flink in kunnen hakken. Deze manier gebruik ik om het verdampen van mijn spaargeld enigszins te beperken.

Laatst bijgewerkt door Adpatatje op za 09 nov 2013 9:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09 nov 2013 8:08 pm 
Gulden

Dit is een artikel in de volkskrant, de mogelijkheden om verdamping te voorkomen zijn beperkt of men moet bereid zijn meer risisco te nemen.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3542027/2013/11/09/Rente-0-25-procent-Waar-nu-heen-met-uw-spaargeld-Vier-vragen.dhtml

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 10 nov 2013 11:04 am 
Gulden

...of men moet bereid zijn meer risisco te nemen.

Maar dan mag je het geen "Sparen" meer noemen, toch ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 10 nov 2013 12:37 pm 
Daalder

Zo langzamerhand is sparen best ook een groot risico geworden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 10 nov 2013 12:56 pm 
Daalder

Schulden maken daarentegen een feest.
De zgn. zwakkeren worden in het algemeen meestal toch wel onder de armen genomen. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 14 nov 2013 11:30 pm 

Je kunt ook sparen in landen met hogere rente. Dan loop je inderdaad een valuta risico. En moet je je natuurlijk goed verdiepen in de garantieregelingen en belastingregels en -verdragen van het specifieke land.
Tot nu toe is het mij wel gelukt rond de 4% te blijven met de rente. Maar dit is geen reele optie als je je geld direct beschikbaar wil hebben in euro's, want dan ben je te afhankelijk van schommelingen in de valutakoersen. Als je de tijd hebt om rustig af te wachten tot een mooi inwisselmoment, dan maakt het niet zoveel uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013 12:53 am 
Gulden

@Geldzoeker
...Als je de tijd hebt om rustig af te wachten tot een mooi inwisselmoment, dan maakt het niet zoveel uit.

Of je hebt pech en het gaat helemaal fout met die valuta. Ik vind dit toch behoorlijk speculatief. En dan de omwissel-kosten, maal 2 niet te verwaarlozen.
Voordat ik dit ga doen zou ik dan toch eerder naar een "betrouwbaar" (gerenommeerd) aandeel kijken dat dividend geeft of naar zoiets als de ABN-AMR AEX-spaar-rekening.

Maar ja of je het dan nog "spaargeld" mag noemen?

Als ik dan toch dit soort risico zou nemen dan is het wellicht handiger om te sparen in een Zuidelijk Euro-land. Dan elimineer je in elk geval het valuta risico en kun je een mooie rente ontvangen... waarbij ik dus niet zeg dat dit zonder risico is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2013 1:04 am 

Hier heb je helemaal gelijk in Piet Pecunia. Daarom zet ik erbij dat dit niet voor iedereen een oplossing is en dat je rekening moet houden met valutarisico. Transactiekosten komen er ook nog bij, daar heb je gelijk in.
Het ligt ook aan je persoonlijke situatie natuurlijk. Wij leven ons leven verspreid over verschillende landen. Daarom is het voor mij een (veel te) groot risico om al mn spaargeld in 1 land in 1 valuta te hebben. Ik zie de spreiding over valuta juist als risicospreiding. Helemaal in periodes dat ik weinig vertrouwen in de euro heb. Ieder nadeel heb natuurlijk zn voordeel, het is juist de kunst je voordeel te doen met onzekerheden.
Ik ben het met je eens dat je dan inderdaad kunt overwegen je geld in aandelen te stoppen. Dat doe ik dan ook.

Ter illustratie, Ik heb mijn spaargeld/geld nu zo verspreid:
-aandelen in NL: buy and hold strategie met een degelijk rendement
-spaargeld in NL wordt afgebouwd: langzaam aan omgezet in investeringen en wordt uitgegeven voor gewone zaken omdat het niet loont
-onroerend goed in NL: ook underpriced op dit moment in mijn visie. Verhuur levert een hoog rendement op.
-spaargeld in land X: wordt aangevuld op dit moment: rente 4-5%
-aandelen in land X: worden niet opgebouwd: markt niet liquide genoeg in mijn visie.
-onroerend goed in land X: niet op dit moment volledig overpriced.
-aandelen en spaartegoed land Y bouw ik langzaam op
-aandelen en spaartegoed land Z bouw ik langzaam op

Ieder land heeft een andere valuta. Mijn inkomen is deels (30%) in euro's en deels (60%) in de valuta van land X.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2013 1:47 pm 
Gulden

@Geldzoeker
Ziet er gezond uit hoor. Zeker als ik hoor van je context.

Mijn scepsis komt deels voort uit mijn context. De volgende (levens)fase, namelijk inkomen uit spaargeld!
Ben al tien jaar geleden opgehouden met wat dan ook anders dan sparen omdat mijn vrouw daar letterlijk slapeloze nachten van kreeg.
En om dan de boel op peil te houden, laat staan te laten groeien, valt niet mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2013 1:51 pm 
Gulden

Ik denk laat ik toch eens kijken wat de zuidelijke EU-landen eigenlijk aan spaar- en deposito-rente geven. Santander heeft een NL site.
Citaat:
Welke producten biedt Santander?
Wij verstrekken goedkope en betrouwbare Persoonlijke Leningen en Doorlopende Kredieten. Doe onze leenscan en weet binnen 5 minuten welke lening bij u past. Met onze Nabestaandenbescherming is uw krediet bovendien beschermd tegen onverwacht overlijden van u of uw medekredietnemer.

Lol. Nog even verder zoeken dus.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]