Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu za 18 jan 2025 10:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2024 8:46 am 
2 Kwartjes

De hoge inflatie betekent dat spaarders het nog altijd zwaar hebben in Nederland.
Het blijft bijzonder lastig om je spaargeld waardevast te houden, aangezien de meeste spaarrentes lager zijn dan de inflatie in Nederland.
link https://www.businessinsider.nl/geld-202 ... oom-beurs/

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 31 dec 2024 12:42 pm 
Dubbeltje

Nog steeds (na de idiote negatieve rente) een uitzonderlijke situatie dus voor de € + EU.
Rentevergoeding is namelijk van oudsher altijd geweest => inflatie + een beetje . Anders kan je in principe beter niet je geld uitlenen (aan de bank).
Mogelijk een symptoom dat er veel mis is met de € en de EU.
Weet iemand of dit verschijnsel (zieke rente) zich ook in andere landen voordoet? (bv USA en non-EU landen in Europa)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 31 dec 2024 1:57 pm 
Dubbeltje

Ik weet niet of dat in andere landen ook zo sterk was, maar gevoelsmatig zou ik zeggen van niet. Met name de rente naar nul, en voor spaarbedragen van boven een ton zelfs negatief, dat was volgens mij specifiek voor Ursula en de haren.
En, ik ben er rotsvast van overtuigd dat dat was om (met name) Griekenland en Italië overeind te houden. Ik hoorde destijds in een radioprogramma een financieel deskundige uitleggen dat dat “de banken het stallen van geld bij de ECB in rekening brengen” een puur administratieve bezigheid was, zoals hij letterlijk zei “het is niet zo dat de Rabobank op vrijdagmiddag met een vrachtwagen vol geld naar de kluis in Brussel rijdt, om die op maandagmorgen weer op te gaan halen”.
Toen de rente weer ging stijgen (móest gaan stijgen) las ik een artikel in de krant over dat het verhogen van de rente weer kon omdat “de ECB inmiddels andere wegen had gevonden om kwakkelende landen bij te staan”. Helaas werd dat niet nader gespecificeerd (het was ook letterlijk de laatste zin van het twee-pagina grote artikel), maar nu langzaam duidelijk wordt dat Frankrijk op financieel gebied ook een soort bananenrepubliek is / is geworden kon dat nog wel eens van pas komen. Rente naar nul zal waarschijnlijk niet zo snel meer gebeuren, aangezien ze daarmee de hele inflatie opgeblazen hebben (nu ik er over nadenk, het Engelse “inflate” betekent letterlijk opblazen, misschien dat dat er iets mee te maken heeft :wink: ).

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 01 jan 2025 10:29 am 
Knaak

Inflatie is niet opgeblazen doordat de rente zeer laag stond. De inflatie is opgeblazen omdat prijzen skyhigh gingen door de oorlog in Ukraine en Corona.
-Productie wereldwijd ging naar beneden dankzij corona maatregelen en lockdowns wat de vraag is of dat verstandig was geweest
-Hoge energieprijzen (Rusland levert bijna geen gas/olie aan het westen)
-Hoge vervoersprijzen van containerschepen
-Hogere lonen vanwege hogere inflatie
Was dit allemaal niet aan de orde geweest dan hadden we nog steeds een negatieve rente gehad.
Voordeel van een hoge inflatie is dat je schulden relatief kleiner worden, nadeel is dat je (spaar)geld minder waard wordt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2025 11:42 am 
Daalder

Dit levert sparen in Nederland en Europa met de hoogste rentes op, als je rekening houdt met 4% inflatie.
Gat tussen spaarrente en inflatie.
https://www.businessinsider.nl/dit-leve ... -inflatie/

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2025 4:36 pm 
Dubbeltje

Even een opmerking om de mensen die zwaar gebukt gaan onder die inflatie-gedachte wat op te beuren: als jij als spaarder aan het eind van het jaar een mooi bedrag aan rente ontvangt dan heb je altijd van die lui (degenen waarbij geen dubbeltje uit de zak valt als je ze ondersteboven houdt) die opmerken dat jouw spaargeld niets oplevert omdat de inflatie zo hoog is. Waarop ik dan droogjes opmerk “ja, maar voor jou geldt die inflatie net zo goed, maar jij ontving op 1 januari niets om dat enigszins te compenseren”.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2025 5:03 pm 
Daalder

Inflatie is zeer persoonlijk. Supermarkt bijv. daar heeft iedereen last van maar voor de rest ligt het aan je bestedingspatroon en of je slim omgaat met afsluiten van contracten.
Ik heb deflatie 2024 in mijn gas. Elektra. Internet. Telefoon. Auto. Verzekeringen etc.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2025 7:34 pm 
Knaak

jpv schreef:
Even een opmerking om de mensen die zwaar gebukt gaan onder die inflatie-gedachte wat op te beuren: als jij als spaarder aan het eind van het jaar een mooi bedrag aan rente ontvangt dan heb je altijd van die lui (degenen waarbij geen dubbeltje uit de zak valt als je ze ondersteboven houdt) die opmerken dat jouw spaargeld niets oplevert omdat de inflatie zo hoog is. Waarop ik dan droogjes opmerk “ja, maar voor jou geldt die inflatie net zo goed, maar jij ontving op 1 januari niets om dat enigszins te compenseren”.

BertusV schreef:
Rentevergoeding is namelijk van oudsher altijd geweest => inflatie + een beetje . Anders kan je in principe beter niet je geld uitlenen (aan de bank).

Wie moet ik nu geloven?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2025 8:02 pm 
Knaak

svanke schreef:
Supermarkt bijv. daar heeft iedereen last van
Toch niet helemaal. Niet iedereen kan zelf boodschappen doen, bijvoorbeeld cliënten van een voedselbank. Maar ook zij die niet capabel zijn om boodschappen te doen. Verder is het voor vrijwel iedereen in een zekere mate mogelijk de keuzes bij levensmiddelen te veranderen. Denk aan aanmaaklimonade in plaats van een hip drankje. Je kunt dat verder verfijnen; een snoepje geeft ook smaak aan een fles kraanwater. Met een theezakje kun je ook een fles icetea maken, echt waar! En met een schijfje citroen en wat geraffineerde suiker maak je ook limonade. Dus ook in de supermarkt valt meer te besparen.

Laatst bijgewerkt door stuiver op ma 13 jan 2025 8:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2025 8:07 pm 
Dubbeltje

JandeV schreef:
Wie moet ik nu geloven?
Om het nog wat ingewikkelder te maken, nóg een categorie, als toevoeging op de twee die jij noemde: de mensen die een lening of hypotheek hebben tot net iets boven de wenkbrauwen, en blij zeggen “we hadden verleden jaar een flinke inflatie, dus mijn schuld is relatief een stuk kleiner geworden”.
Dus, kies er maar een uit :roll: .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]