Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 2:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 10:37 am 
Daalder

Iedereen krijgt nieuw bankrekeningnummer

wo 09 mei 2012, 09:41 | 142 reacties

Campagne nieuwe rekeningnummers van start
AMSTERDAM - De Nederlandsche Bank (DNB) begint woensdag met een voorlichtingscampagne om consumenten en het bedrijfsleven voor te bereiden op de invoering van een geïntegreerde Europese betaalmarkt.

Nederland gaat op 1 februari 2014 helemaal over op het Europese betalingssysteem SEPA. Daarmee moet in het hele eurogebied op dezelfde manier kunnen worden betaald.

Lees meer op: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1209 ... ers__.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 11:29 am 
Kwartje

Als ze gelijk bij je telefoon- kenteken- postcode- en huisnummer ook 9 cijfers zetten is dat ook alvast maar weer geregeld. :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 1:29 pm 
Knaak

Is dit nummer dan ook te verhuizen naar een andere bank? C.q. behoud je je bankrekeningnummer als je naar een andere bank gaat en werkt de bank hieraan mee?

Zal wel niet...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 5:45 pm 
Vijfje

Nee,
want IBAN bestaat deels uit de naam van de betreffende bank

bv Rabobank

Reknr 123456789
NL85RABO0123456789

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 6:07 pm 

Wat zijn de voordelen, niet alleen voor consumenten maar ook voor bedrijven? Van gebruiksvriendelijk hebben ze nog nooit gehoord zeker. Ik zie niet in waarom wij IBAN moeten gaan gebruiken. Als ik binnen Nederland bel hoef ik toch ook niet 031 in te toetsen.
Ik ben er ook niet blij mee dat je aan een bankrekeningnummer meteen kan zien bij welke bank je zit. Kenners kunnen dit nu ook wel, maar toch.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 8:42 pm 
Gulden

Zoals anderen hierboven al aangeven kan nu een bankrekening nummer verhuisd worden naar een andere bank. Het eerste cijfer stond weliswaar voor de bank maar dat heeft men als eis laten vallen.
Met de Iban kan het bankrekeningnummer niet verhuizen omdat de land, bank, filiaal en de twee controle tekens die er in staan die verworvenheid onmogelijk maken.

Voor de consument betekent het dus achteruitgang en langere bankrekening nummers die je moet onthouden. Internationaal kan men door de IBAN bij buitenlandse overmakingen precies weten waar het geld heen moet maar vraagt men tot nu toe desondanks meestel nog steeds ook naar BIC en swift codes en soms zelfs de vertigingsplaats van he bankfiliaal om een betaling te kunnen doen.

Binnen Nederland zou het volstrekt onnodig moeten zijn om een IBAN in plaats van het veel kortere bankrekeningnummer te gebruiken.

Klantvriendelijkheid van banken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 12:21 am 
2 Kwartjes

Hoezo "iedereen krijgt een nieuw bankrekeningnummer"?
Allereerst wordt het niet echt "anders", maar vooral langer (en zo je wilt vollediger).
Daarbij zijn die IBAN codes ook niet nieuw; ze bestaan allang voor iedere rekening.
Dus de werkelijke verandering zou zijn dat wij die nu moeten gaan gebruiken ipv de huidige rekeningnummers?
Waarom moet dat dan precies?
Er zijn online tools waarmee je zo het bijbehorende volledige IBAN nummer van een willekeurig bankrekeningnummer kunt opvragen. Zelfs het controle getal wordt berekend met een 'simpel' en bekend algoritme. Dus is zie eigenlijk ook niet in waarom dit veiliger is, behalve dan om typefouten te voorkomen.
Daarom kan een bank ook best een automatische translatie doen bij transacties en ons niet onnodig vermoeien met het invoeren van die lange IBAN codes (tenzij het een internationale transactie betreft).
Ik hoop dat de banken dat ook gaan doen ivm de klantvriendelijkheid.

Laatst bijgewerkt door dubbeltje op do 10 mei 2012 12:19 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 6:42 am 
Vijfje

Dat is ook precies het uitgangspunt bij ons bedrijf, om het zo in te kunnen voeren voor 2014 bij SEPA

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2012 8:26 am 
Daalder

Voor meer info:

http://www.overopiban.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2012 8:55 am 
2 Kwartjes

Weer zo'n site waar weinig relevants opstaat.

Aangezien je met een stukje softeware elk (Nederlands) bankrekening nummer volledig automatisch kunt overzetten naar het bijbehorende IBAN, reken ik erop dat als ik straks bij internetbankieren het gewone (oude) nummer invul, dat het bijbehorende IBAN dan automatisch gegenereert wordt en die niet apart hoef te gaan opzoeken. Feitelijk is dan deze hele discussie irrelevant, want dan merk ik er als consument eigenlijk niets meer van.
Zie ook mijn reaktie eerder in dit topic.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2012 9:15 am 
Daalder

@dubbeltje,

mee eens, maar "de banken" zenden vanaf vandaag een tv-spot uit met de toekomstige aanpassingen.
en een verwijzing naar deze site.

Het is belachelijk dat een particulier, die misschien 1 of 2 internationale betalingen doet via een overschrijving, de rest van het jaar met deze onzin wordt opgescheept.

Laatst bijgewerkt door Icesave today,I save op vr 11 mei 2012 11:05 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2012 10:17 am 
Gulden

Die TV spot van "de banken" moet uiteindelijk betaald worden door de consument.

De consument moet gewoon de oude bankrekeningnummers kunnen blijven gebruiken. Iemand die internationaal wil betalen of internationaal zaken wil doen vindt zijn weg wel naar de IBAN code. Een linkje plaatsen bij de internet bankieren modules naar een site die uitlegt wat een IBAN is en waar hij op je bankafschrift staat is dus meer dan voldoende. Dus waarom verspilt men geld aan reclame?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2012 12:03 pm 
2 Kwartjes

Uit de FAQs op de ING site:
Moet ik in Mijn ING (internetbankieren) zelf alle rekeningnummers uit mijn adresboek wijzigen naar het IBAN (International Bank Account Number)?
Nee, dat hoeft niet. Halverwege 2013 zijn alle rekeningnummers uit uw adresboek automatisch aangevuld met de bijbehorende IBAN’s (International Bank Account Number.

Oke, het begin is er.
Nu ook nog even automatisch de IBAN genereren als ik een overschrijving wil doen naar een rekening die nog niet in die lijst staat. (bijvoorbeeld als ik slechts het rekeningnummer 123456789 invoer, dat ik dan de melding krijg: Bedoelde u "NL53BANK0123456789?")
Voor buitenlandse transacties had je al een hele tijd de IBAN nodig, dus daarin verandert helemaal niets.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2012 11:09 pm 
Gulden

Conclusie:
Er wordt ons weer eens een stukje EU door de strot geduwd waar we helemaal niets aan hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2013 1:39 pm 
Daalder

Nieuw systeem ramp voor goede doelen
door Paola van de Velde
AMSTERDAM - Goededoelenorganisaties maken zich grote zorgen over de invoering van SEPA. Het nieuwe systeem dat tot doel heeft eurobetalingen te standaardiseren, zodat grensoverschrijdend betalingsverkeer binnen Europa eenvoudiger wordt, gaat Nederlandse goede doelen gezamenlijk miljoenen euro’s kosten.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2146 ... en___.html

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]