Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu za 18 jan 2025 9:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 dec 2024 10:31 pm 
Daalder

Het kabinet maakt de hoogte van de algemene heffingskorting vanaf 2025 afhankelijk van het verzamelinkomen (het totaal van het inkomen in box 1, box 2 en box 3).
https://www.alfa.nl/actueel/belastingpl ... skortingen

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12 dec 2024 10:38 pm 
Daalder

Dus bij meer rendement box 3, minder algemene heffingskorting.
Is dit een nieuwe belasting (want minder korting) op sparen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12 dec 2024 11:23 pm 
Knaak

Was al jaren bekend dat dit in 2025 ingevoerd zou worden.
Daarom schreef ik al vaker dat het Box3 tarief vanaf 2025 voor de meeste mensen geen 36% is maar effectief ca 42,5%......

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2024 12:21 am 
Knaak

Voor de meeste mensen geldt: 36% van 0 is hetzelfde als 42,5% van 0.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2024 9:33 am 
Daalder

@BillGates
Is hierdoor de druk op spaarrendement per euro hierdoor gestegen met 6,5%?
Wat is de extra belasting dat dit kost in een percentage?
En is er dan niet sprake van een dubbele last?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2024 10:45 am 
Knaak

Ik had deze ook al lang in mijn spreadsheet zitten voor dit jaar, was bekend en is helaas voor spaarders en beleggers niet zo oneerlijk. Die heffingskorting is als een soort toeslag voor wie minder verdient, en deze wordt afgebouwd bij meer inkomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2024 11:45 am 
Gulden

Ik heb gisteren mijn voorlopige aanslag gehad voor 2025, conclusie als vroeg gepensioneerde met nog een circa 6-tal jaren te wachten totdat mijn AOW start, wordt ik door deze maatregel circa 2 a 300 euro extra aangeslagen voor meer belastingen per jaar.
Wederom een verslechtering volgend jaar, waterschapsbelasting giert omhoog, WOZ waarschijnlijk ook door de gestegen huizenprijzen.
Ik begrijp niet goed hoe het Nibud de berekening doet dat de meeste mensen er volgend jaar netto op vooruit gaan. Mijn magere PME pensioen stijgt, schrik niet, met 0,3 % volgend jaar om de inflatie bij te houden.
Welk kleur kabinet er ook zit, ik merk niets van een daling Belastinglasten etc. . Nee deze verlaging van de Algemene heffingskorting voor mensen die geen arbeidszaam leven meer hebben ( ik doe wel vrijwilligerswerk ) pakt niet goed uit.
Onbetrouwbare overheid die tijdens het spel telkens weer de spelregels aan het veranderen is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2024 12:40 pm 
Knaak

Inderdaad, lagere inkomens zijn volgend jaar de klos omdat de forse verlaging van de AHK slechts voor een (klein) deel gecompenseerd wordt door het lagere belastingtarief van de eerste schijf in Box1.
En die trend is nu ingezet voor de komende jaren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2024 1:24 pm 
Daalder

Met behulp van de volgende rekentool:
kun je het effect op de algemene heffingskorting berekenen voor 2025
- vul eerst je inkomen in zonder box 3 rendement
- vul daarna je inkomen in met box 3 rendement
En je zult zien dat de algemene heffingskorting een stuk minder is, naarmate je meer box 3 rendement hebt
https://rekenbuddy.nl/rekentools/algeme ... berekenen/

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2024 1:56 pm 
Knaak

De afbouw gaat vrij langzaam, met minder dan 100 Euro per ton extra vermogen, als ik zo wat varieer in mijn spreadsheet.
Ik denk ook dat alleen werkenden met voldoende loongroei er nog op vooruit kunnen gaan, en dan alleen als je beperkte kosten hebt die onderhevig zijn aan hoge inflatie. Het lijkt me vrij vanzelfsprekend dat het leven in de toekomst steeds extremer duurder zal worden, met de demografie en toestand in de wereld. Wie gaat anders alle transities en toekomstige 3% Navo-norm betalen.
Ik kan niet in andermans portemonnee en uitgavenpatroon kijken, en weet niet de reden van ieders vroegpensioen, maar daar hangt waarschijnlijk een flink prijskaartje aan. De economie moet blijven draaien en groeien, en dat kan alleen bekostigd worden via arbeid en consumptie, plus verdelen van vermogen om de onderkant van de bevolking nog in leven te kunnen houden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2024 2:18 pm 
Daalder

henrid schreef:
De afbouw gaat vrij langzaam, met minder dan 100 Euro per ton extra vermogen, als ik zo wat varieer in mijn spreadsheet.
Met welk rendement op box 3 heb je hierbij gerekend?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2024 2:35 pm 
Knaak

Oh ja: 1,43% (ik kan geen rekening houden met beleggers, sparen is voor mij het uitgangspunt, net als op dit forum)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2024 5:28 pm 
Daalder

Als de spaarrente stijgt kan dit veel meer gaan kosten.
Van die 1,43% gaat al box 3 belasting af en nu dit ook nog…
Voelt aan als dubbel…

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2024 5:48 pm 
Knaak

Ik denk trouwens dat het 1,44% wordt. Ik geloof niet dat de vrije rekeningen van de grootbanken fors gedaald zijn in november 2024.
En t/m oktober stond het gemiddelde volgens DNB op 1,443%.
Al met al is de maximale belastingdruk Box3 toch met 41,12% gestegen. Van tot voor kort 30% naar 42,337% in 2025. (niet AOW-er).
Dankzij lage rendementen valt het voor spaarders nog mee, afgezet tegen die 1,20%.
En ja, als het rendement 0% wordt is de belasting ook 0%. Dat was vroeger wel anders....
Helaas hebben we nog wel 3 of 4% inflatie zodat we lekker in koopkracht achteruitkachelen met ons spaargeld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2024 8:04 pm 
Gulden

De staat wil niet dat mensen zich onafhankelijk gedragen en met spaarzaam gedrag en goed money management in zijn arbeidszame leven vroegtijdig ervoor kiest om zijn oude dag te leven zoals hij dit wenst, met niet al te veel stress ( ik zie genoeg voorbeelden rondom vrienden van familie die de eindstreep van 67 jaar helemaal niet halen en daarvoor reeds zijn overleden ).
Nog een voorbeeld van het wispelturige beleid rondom aanpassingen van het belastingstelsel inzake het BTW tarief. Lees volgende tekst: https://www.ad.nl/binnenland/iedereen-betaalt-iets-meer-belasting-in-2026-door-gedoe-over-btw~a327f87b/.
Ook de specifieke heffingskorting voor vrijstelling op Groen sparen / beleggen is plotseling veranderd en verdwijnt in de nabije toekomst volledig, zie volgende tekst: https://fiscalert.nl/sparen-en-beleggen/artikelen/einde-belastingvoordeel-groen-sparen-en-beleggen/#:~:text=Ook%20de%20extra%20heffingskorting%20gaat,is%20door%20de%20Tweede%20Kamer.
De overheid propageert werken tot je erbij neervalt ( liefst net voor je AOW gerechtigde leeftijd ). Belasting betalen en zoveel mogelijk consumeren om de economie gaande te houden. Ik heb hier een andere kijk op. Alle voordeeltjes voor de burger verdwijnen langzamerhand als sneeuw voor de zon.

Laatst bijgewerkt door Martijn op vr 13 dec 2024 8:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]