Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 16 apr 2024 10:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022 12:13 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
stuiver schreef:
Dus als ik 9 maanden min 1 dag per jaar beleg kan ik dat zonder vermogensheffing op beleggingen doen (en kom ik er mee weg). Klinkt niet meteen onacceptabel... 8)

6 maanden.

Je zou natuurlijk een ongelooflijke sukkel zijn als je eind september al je aandelen er uit gooit en massaal weer instapt begin april next year.
Ik durf de stelling wel aan dat de schade - in de meeste gevallen - vele malen groter zou zijn dan die 2% aan VRH.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022 6:59 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Wat is dit nou voor reactie, bah!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022 7:22 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6728
Ik zag een rekenvoorbeeld met 50k rendement, in dat geval kan je wel switchen voor 6 maanden
Scheelt een hoop dan.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022 8:36 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 09 sep 2019 3:22 pm
Berichten: 189
obligataire schreef:
6 maanden.

Je zou natuurlijk een ongelooflijke sukkel zijn als je eind september al je aandelen er uit gooit en massaal weer instapt begin april next year.
Ik durf de stelling wel aan dat de schade - in de meeste gevallen - vele malen groter zou zijn dan die 2% aan VRH.

Citaat:
De arbitrageperiode bedraagt drie maanden die aanvangt voor en eindigt na de peildatum. Dit betekent allereerst dat transacties die voor 1 oktober en na 31 maart zijn gedaan buiten de regeling vallen. Ten tweede leidt dit ertoe dat op transacties waartussen meer dan drie maanden zijn verstreken de regeling eveneens geen toepassing vindt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022 4:10 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 672
Zoals door anderen reeds is aangegeven kent het 'Wetsvoorstel Overbruggingswet box 3' een arbitrageperiode van drie maanden.
Op pagina 18 en 19 van de bij het wetsvoorstel behorende memorie van toelichting staat het zo:
Citaat:
Indien de belastingplichtige i) overige bezittingen verkoopt, vervolgens ii) binnen een periode van drie maanden
overige bezittingen aankoopt, iii) in die periode tevens een peildatum [1 januari -Empire] zit, en iv) de genoemde
rechtshandelingen (de verkoop en opvolgende koop) niet zijn ingegeven door zakelijke overwegingen,
worden de door belastingplichtige verrichte rechtshandelingen (de verkoop en opvolgende koop) geacht niet
te hebben plaatsgevonden.

Voor zover bij het handelen van de belastingplichtige sprake is van zakelijke overwegingen, heeft geen
peildatumarbitrage plaatsgevonden. Op verzoek dient de belastingplichtige dit aannemelijk te kunnen
maken. Onder zakelijke overwegingen wordt in dit verband verstaan niet-fiscale overwegingen.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022 8:30 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
stuiver schreef:
Wat is dit nou voor reactie, bah!!


Wat is daar bah!! aan ??
Ik geef gewoon mijn mening in deze weer, geen reden om zielig te gaan doen.

Ik blijf er trouwens bij dat de periode waarin zorgeloos kan worden gehandeld, slechts 6 maanden bedraagt.
Want in die overige 6 maanden kunnen méérdere handelingen verricht worden waarop de wetgeving dus ook meerdere keren van toepassing kan zijn.

Je kunt in oktober iets 'stouts' doen (risico eindigt in januari), en in november (risico eindigt in februari) en in december (risico eindigt in maart).

_________________
Pecunia non olet!


Laatst bijgewerkt door obligataire op ma 26 sep 2022 8:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022 8:42 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Om te beginnen omdat het om drie maanden gaat en niet zes. Een wezenlijk verschil. En dat van ongelofelijke sukkel vind ik sowieso erg raar en niet gepast!

Als je in 9 maanden bvb 10% rendement behaald wordt dat tzt belast tegen 40%, netto rendement derhalve 6%.
Zet het weg op een spaarrekening met 0% rente, belast tegen 40%, netto rendement 10%.

:shock:


Laatst bijgewerkt door stuiver op ma 26 sep 2022 8:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022 8:44 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
stuiver schreef:
Om te beginnen omdat het om drie maanden gaat en niet zes. Een wezenlijk verschil. En dat van ongelofelijke sukkel vind ik sowieso erg raar en niet gepast!

Als je in 9 maanden bvb 10% rendement behaald wordt dat tzt belast tegen 40%, netto rendement derhalve 6%.
Zet het weg op een spaarrekening met 0% rente, belast tegen 40%, netto rendement 10%.

:shock:


Je leest niet of je begrijpt het niet. Waarschijnlijk omdat je zelf nooit belegd hebt.

Daarnaast noemde ik niet jou een ongelooflijke sukkel maar iemand die verliesgevende transacties aangaat om maar geen belasting te hoeven betalen. Dat vind ik sneu.

_________________
Pecunia non olet!


Laatst bijgewerkt door obligataire op ma 26 sep 2022 8:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022 8:45 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Drie maanden, einde verhaal. De rest mag je gerust toelichten!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022 8:46 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
stuiver schreef:
Drie maanden, einde verhaal. De rest mag je gerust toelichten!


Zie mijn reactie van 8.30u. Maar toen zat je zo druk te typen dat je mijn reactie niet zag.
Maar ik zal het nog een keer vertellen. In de maanden oktober tot en met december kun je meerdere foute transacties uitvoeren. En de laatste verjaart in maart.
Zo kom je aan 6 maanden waarin je zou moeten oppassen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022 9:03 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Merci voor de toelichting, maar toen ik je bericht van 20:30 las stond daar uitsluitend:
"Wat is daar bah!! aan ??" en verder stond er niets. :wink:

Citaat:
iemand die verliesgevende transacties aangaat om maar geen belasting te hoeven betalen


Mag je gerust iets van vinden, maar het is niet verrassend dat mensen op zoek gaan naar dergelijke mogelijkheden. Ook niks nieuws onder de zon...
Ik gaf een rekenvoorbeeld waaruit blijkt dat zulke transacties niet verliesgevend zijn. Ik kijk altijd naar resultaat nadat de fiscus zijn ronde heeft gedaan.

En inderdaad, je dient gedurende drie maanden + 1 dag geen enkele transactie uit te voeren, daarbuiten zo veel agge wilt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022 9:29 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1652
Vergeet ook de transactiekosten niet.


Laatst bijgewerkt door myy op di 27 sep 2022 7:42 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022 10:07 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Citaat:
Voor zover bij het handelen van de belastingplichtige sprake is van zakelijke overwegingen, heeft geen
peildatumarbitrage plaatsgevonden. Op verzoek dient de belastingplichtige dit aannemelijk te kunnen
maken.

De belastingplichtige is dus schuldig tenzij hij zijn onschuld kan bewijzen. Omgekeerde bewijslast dus.
En probeer nog maar eens na 2 jaar of zo te herinneren wat precies de motieven toentertijd waren....motieven die je vrij moeten pleiten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022 11:43 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 09 sep 2019 3:22 pm
Berichten: 189
BillGates schreef:
De belastingplichtige is dus schuldig tenzij hij zijn onschuld kan bewijzen. Omgekeerde bewijslast dus.
En probeer nog maar eens na 2 jaar of zo te herinneren wat precies de motieven toentertijd waren....motieven die je vrij moeten pleiten.

Simpel. Koersverloop. Dus zakelijk.
:)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2022 11:04 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Jo, goed argument. Als de koersen dalen, weg met die verliesgevende aandelen en als de koersen stijgen, het werd tijd om winst te nemen...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO