De EU kan van alles te wachten staan waaronder het Japan scenario.
Het is mogelijk en je mag nooit iets uitsluiten.
Zelf denk ik dat de EU niet te vergelijken is met Japan, in heel veel opzichten, ook al zie je er vergelijkbare handelswijzen.
De EU bestaat immers uit veel meer landen, economieën, enzovoorts.
In Japan is er een centraal beleid, hetgeen ik van de EU niet kan zeggen (teveel beleidsorganen en verdeeldheid, ook tussen staten onderling).
Mijn eigen verwachting is dus geen scenario zoals in Japan, maar een euforisch scenario verwacht ik ook niet t.a.v. de EU.
Als economieën uit een recessie fase kunnen komen, dan volgt herstel, vervolgens zou een groeifase moeten komen.
Hoe hoog en hoe lang dergelijke groeifases worden, dat blijft natuurlijk koffie dik kijken.
De echte groei economieën liggen elders in de wereld (zoals al zo vaak gezegd) , niet zozeer in de EU (maar ook daar zijn wel goede economieën, maar ook slechte, zoals bekend).
Bovendien is veel afhankelijk van ontwikkelingen, elders in de wereld (import/export, enzovoorts) en van andere gebeurtenissen (rampen, natuurgeweld, oorlogen, hongersnood, enz.).
Reeds bestaande groei economieën, kunnen ook geconfronteerd worden, met heel veel tegenslagen, waardoor ze krimp krijgen, enzovoorts.
Ook dat is dus mogelijk, een glazen bol hebben we niet.

Ook al bestaan er veel economische wetmatigheden en economische theorieën (die bovendien tegenstrijdig zijn), in iedere economie geldt dat nooit iets zeker is.
(sorry, voor het even off-topic gaan)