Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 2:01 pm 
Gulden

'Rekeningnummer houden bij overstappen'

Uitgegeven: 2 februari 2011 12:04

DEN HAAG - Triodos Bank wil dat klanten de kans krijgen hun rekeningnummer te behouden als ze in Nederland overstappen van de ene naar een andere bank.

lees verder: http://www.nuzakelijk.nl/algemeen/24373 ... appen.html

Het zal eens tijd worden.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 4:05 pm 
3 Kwartjes

Dit is allemaal wel leuk en aardig, maar eind 2011 worden de huidige rekeningnummers aangevuld met een landcode- en een bankcode. Het rekeningnummer wordt daardoor 22 karakters lang en bevat ook letters. Het wordt dan mijns inziens onmogelijk dit hele nummer mee te nemen naar een andere bank.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 4:51 pm 
3 Kwartjes

Hoe kom je aan die wijsheid Krentenweger?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 6:50 pm 
3 Kwartjes

Rekeningnummer behouden zou de overstap naar een andere bank een stuk makkelijker maken. Overstapservice blijkt dan ineens overbodig. :D
Ik verwacht niet dat alle banken daar aan mee zullen werken.

2de punt is dat het prettig zou zijn om gironummers en banknummers samen te voegen naar 1 systeem. :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 6:50 pm 
Vijfje

namliam schreef:
Hoe kom je aan die wijsheid Krentenweger?

'Google' SEPA... :wink: (Single Euro Payments Area)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 9:53 pm 
2 Kwartjes

"Rekeningnummer houden bij overstappen": Dat lijkt me eerlijk gezegd meer nadelen dan voordelen hebben.

Als je vaak van betaalrekening wilt wisselen, waarop veel automatische betalingen afgeboekt worden, dan kan ik me gedachte voorstellen. Maar wie doet dat eigenlijk?

Gezien ervaringen met mobiele telefoons en ADSL abonnementen haal je je daarmee wel een boel risico op de hals. Wat als de 'rekeningnummer transfer' niet precies synchroon verloopt? Als het niet precies simultaan overgezet wordt dan heb je ofwel een (hopelijk korte) periode geen rekening meer of je hebt er tijdelijk twee verschillende tegelijkertijd met hetzelfde nummer bij twee banken. Bedenkt zelf wat er dan tussendoor met af en bij boekingen gebeuren gaat. Dus wellicht zou Equens dan ook aan dit soort "nummer transacties" moeten gaan meewerken. Lijkt me nogal omslachtig.

Voor spaarrekeningen (waar deze site voornamelijk over gaat) zit ik hier al helemaal niet op te wachten. Ik houd zoveel mogelijk "ooit, nu of potentieel interessante" rekeningen aan, zodat ik geld kan verplaatsen wanneer ik wil en niet afhankelijk wordt van dit soort complexe transfer processen.

Hoe gaat dat met de (verplichte) koppeling van spaarrekeningen aan een betaalrekening?
Wat gebeurt er als een spaarrekening hetzelfde nummer heeft als de betaalrekening?

Kortom het hele rekeningnummer systeem moet op zijn kop om dat voor elkaar te krijgen, waarbij iedereen een ander nummer gaat krijgen. En het was nou net de bedoeling om dat te voorkomen, toch?

Afijn, dit lijkt veel op een PR stunt: klinkt leuk op het eerste gezicht, maar zoals altijd: 'elk voordeel, heb ook zijn nadeel'.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 03 feb 2011 11:31 am 
3 Kwartjes

dubbeltje schreef:
Afijn, dit lijkt veel op een PR stunt: klinkt leuk op het eerste gezicht, maar zoals altijd: 'elk voordeel, heb ook zijn nadeel'.

Net zoals de "overstap service", de banken leveeren "meer service" waar iedereen continue voor betaald echter maar 1 of 2 maal gebruik van maakt.

KISS people KISS

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05 feb 2011 5:46 pm 
3 Kwartjes

OTTA 294 schreef:
'Rekeningnummer houden bij overstappen'

Het zal eens tijd worden.....

Misschien is het al een achterhoedegevecht.............

Zelf heb ik al een betaalrekening in België, de papieren voor een betaalrekening in Duitsland liggen in Berlijn.
Betalingen binnen België kan ik al in de internationale vorm invoeren. Als dit overal in de toekomst de gewoonte is, kan het percentage mensen met een betaalrekening in eigen land wel eens drastisch gaan dalen.

Nummerbehoud met die IBAN-nummers lijkt me bij voorbaat kansloos.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 2:31 pm 
Daalder

Overstappen van bank moet makkelijker.

Uitgegeven: 24 februari 2011 10:30
Laatst gewijzigd: 24 februari 2011 10:36

DEN HAAG - D66 wil dat het gemakkelijker wordt voor consumenten om over te stappen van de ene naar de andere bank. ''Het overstappen moet makkelijker, met behoud van je rekeningnummer. Net als bij een mobiele telefoon'', aldus D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees.
.......
http://www.nu.nl/geldzaken/2454274/over ... ijker.html

Profiel  

Berichttitel: Nummerbehoud
BerichtGeplaatst: wo 16 maart 2011 12:55 pm 
3 Kwartjes

Lees het artikel in De Telegraaf van de directeur van de Consumentenbond over rekeningnummerbehoud.

http://www.telegraaf.nl/overgeld/expert ... n=overgeld

Profiel  

Berichttitel: Re: Nummerbehoud
BerichtGeplaatst: wo 16 maart 2011 1:10 pm 
3 Kwartjes

Bedankt voor deze opdracht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18 maart 2011 1:29 am 

Inderdaad. Sinds Triodos in mijn geval een prijsverhoging van 700% op jaarbasis doorvoerde op hun betaalrekening, zou het handig zijn geweest om wat makkelijker keihard weg te rennen bij deze 'bank'. De rompslomp had ik er echter wel voor over. 2 euro per pinopname buiten de Eurolanden. Belachelijk!

Na Postbank, Rabobank, DSB bank, Argenta en Triodos gehad te hebben voor mijn betaalrekening, ben ik nu weer terug bij voormalig Postbank, de ING voor mijn pinopnamen buiten de Eurolanden. Ohja, heb trouwens ook een DKB.de rekening aangevraagd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 23 maart 2011 12:39 am 
Daalder

Tweede Kamer: nummer mee naar nieuwe bank.
Dinsdag 22 mrt 2011, 17:18

Mensen die van bank veranderen, moeten hun rekeningnummer kunnen meenemen.
De Tweede Kamer heeft een motie daarover van D66 en GroenLinks met algemene stemmen aangenomen.

Lees meer op: http://nos.nl/artikel/227593-kamer-numm ... -bank.html

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]