Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu vr 21 maart 2025 9:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 maart 2025 11:19 am 
Gulden

e.banket schreef:
De voorvoorvreugde is ook al wat waard .Maar je gaat toch niet heel anders leven als je nu ook gelukkig bent.
En dan is er ook de gezondheidssituatie die zo maar roet in dit alles kan strooien, waardoor NU nog belangrijker is!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 13 maart 2025 11:25 am 
Gulden

JandeV schreef:
40%, maar lang niet van alles.
Tja, bijna alles, maar dat is rommelen in de marge als het over substantiële bedragen gaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 13 maart 2025 11:37 am 
Knaak

Het is maar wat je "substantieel" noemt en welke, evengoed "substantiële" bedragen, je negeert.
Niemand betaalt 40%.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 maart 2025 10:50 am 
Gulden

Citaat:
…om mijn neefjes en nichtjes feest te laten vieren van de centen van ome Obli, wiens huis zij bij leven amper wisten te vinden.
Komt mij ook heel bekend voor, in mijn geval kind nog kraai en oom heeft een afbetaalde woning met vermogen.
Daar wordt met neven en nicht al over gepraat. Je kunt natuurlijk altijd een testament opstellen waarbij een deel van je vermogen bijvoorbeeld naar een goed doel gaat i.p.v. naar familie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15 maart 2025 10:14 am 
Gulden

Wat een toeval. Ik kreeg de Ayvans bank nieuwsbrief en voor het eerst, van een bank, een artikel over niet sparen en vermogen opbouwen. Schot in roos!
Citaat:
Die with Zero’: een nieuwe kijk op de balans tussen sparen en leven
‘Die with Zero’ is een filosofie die stelt dat je je geld bewust moet besteden aan waardevolle ervaringen tijdens je leven, in plaats van eindeloos vermogen op te bouwen zonder ervan te genieten. Zodat je op je oude dag geen spijt hebt van gemiste kansen en je vermogen optimaal benut voor jezelf en je dierbaren. Benieuwd hoe dat werkt?
Voor de geïnteresseerden: https://www.ayvensbank.nl/blogs/tips/20 ... -en-leven/

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15 maart 2025 12:29 pm 
Vijfje

1500 schreef:
obligataire schreef:
Zelf ben ik ook altijd geweest van het harde werken, slim investeren en zuinig leven, maar ik ga me wel realiseren (ik heb geen eigen kinderen) dat het niet echt wenselijk is om mijn neefjes en nichtjes feest te laten vieren van de centen van ome Obli, wiens huis zij bij leven amper wisten te vinden. :(
Ik stel mij beschikbaar. Beetje veel sterfbelasting is geen probleem. :lol:
Ik zal een inschrijfformulier beschikbaar stellen, maar de ballotagecommissie (moi) stelt hoge eisen aan het geslacht en fysieke kenmerken van de kandidate. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15 maart 2025 12:39 pm 
Vijfje

piet_pecunia schreef:
Goed stuk. Geeft zeker te denken. Probleem is altijd, hoe lang leef je nog, hoe zeker is je baan, kun je überhaupt zonder de voordelen (sociaal bedoel ik) die een baan heeft, krijg je uitgaven die je je nu nog nauwelijks voor kunt stellen, het zijn allemaal dingen waardoor je stappen nog maar weer uitstelt.
Maar het idee is goed. Er moet eigenlijk net een potje overblijven waar 'ze' een nette uitvaart van kunnen regelen :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15 maart 2025 1:12 pm 
Knaak

obligataire schreef:
Er moet eigenlijk net een potje overblijven waar 'ze' een nette uitvaart van kunnen regelen :wink:
Begrijpelijk, en ik zou graag de volgende nuance aanbrengen. Het maakt uit wat jouw voorgangers je hebben nagelaten. Het lijkt me dat het makkelijker en prettiger voelt om zelf na te laten, als je in je leven zelf ook een nalatenschap hebt ontvangen. Eigenlijk meer dan schijn, want het is denk ik wel een van de belangrijkere manieren waarop welvarende families hun rijkdom op generatie in stand houden.
[/bekakte r modus]
Het "wanneer bouw ik eens af met inkomen vergaren en wanneer begin ik eens echt genieten zonder me druk te maken hoe lang ik het uitzing met wat ik heb" is denk ik wel herkenbaar. Ik opteer ervoor dat we allemaal wat socialer gaan stemmen om dat voor een deel op te lossen, want ja, zo is me dat met de paplepel ingegoten...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15 maart 2025 4:22 pm 
Vijfje

Martijn schreef:
Citaat:
…om mijn neefjes en nichtjes feest te laten vieren van de centen van ome Obli, wiens huis zij bij leven amper wisten te vinden.
Komt mij ook heel bekend voor, in mijn geval kind nog kraai en oom heeft een afbetaalde woning met vermogen.
Daar wordt met neven en nicht al over gepraat. Je kunt natuurlijk altijd een testament opstellen waarbij een deel van je vermogen bijvoorbeeld naar een goed doel gaat i.p.v. naar familie.
Het zal idd neer gaan komen op een testament als ik onverhoopt zwaar ziek mocht worden of wanneer ik erg oud zou worden. Wordt nog een leuke uitdaging te bepalen wie en hoeveel.
Wie niets krijgt, is alvast een stuk makkelijker :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 18 maart 2025 7:00 am 
Dubbeltje

henrid schreef:
Mij best hoor. Als je aardig inkomen en vermogen hebt dan besteed je een relatief klein percentage aan uitgaven die onderhevig zijn aan inflatie, en hou je in absolute zin meer over. Natuurlijk redeneer je dan dat vermogen weer meer lijdt onder inflatie, maar het lijkt mij een feit dat je juist alleen maar rijker kan worden, des te meer je overhoudt, en dat groeit des te harder door hogere rente op rente.
Bedoel je dat je meer besteedt aan uitgaven die niét aan inflatie onderhevig zijn (welke dan??) of dat je dat geld toch niet meer uitgeeft. In dat laatste geval vraag ik mij af hoe die nominale toename je uberhaupt plezier kan brengen. Sterker nog, ik kan me er echt niets bij bedenken....

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 18 maart 2025 7:06 am 
Dubbeltje

En bovendien. Voorlopig zakken de spaarrentes alleen maar (bij stijgende hypotheek rentes). Krijg steeds meer het idee dat we als burger belazerd worden en ¨we¨ er ook nog eens blij mee zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 18 maart 2025 7:09 am 
Dubbeltje

Nú al?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 18 maart 2025 7:18 am 
Dubbeltje

Niks nieuws idd maar steeds MEER dus.
(terwijl ¨we¨ er bij staan te klappen)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 20 maart 2025 7:27 pm 
Stuiver

obligataire schreef:
Wordt nog een leuke uitdaging te bepalen wie en hoeveel. Wie niets krijgt, is alvast een stuk makkelijker :lol:
Kunnen ze daar vervolgens mooi over 'discussiëren' hoe (on)eerlijk het is.
Een tijd geleden in een restaurant hoorde ik toevallig aan een tafeltje naast mij dat de nalater en begunstigde daar al behoorlijk voorpret in hadden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]