Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013 1:50 pm 
Daalder

Misschien komt het eindelijk op de politieke agenda. SGP is een factor in de 1e kamer.

De SGP vindt dat de overheid de huidige hoogte van de vermogensrendementsheffing moet heroverwegen. Nu betaalt u 1,2 procent

SGP-Kamerlid Dijkgraaf noemt de huidige vermogensheffing „te hoog” ten opzichte van de huidige spaarrente. „Er is gekozen voor een belasting die losstaat van de werkelijke rente. In goede tijden profiteren mensen daarvan. Maar in tijden als deze komt men al jaren tekort”, aldus Dijkgraaf.

http://www.refdag.nl/nieuws/economie/sg ... n_1_717981

Laatst bijgewerkt door svanke op ma 25 feb 2013 1:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013 1:55 pm 
Knaak

Tja, dat vindt iedereen, maar de regering komt natuurlijk met een dooddoener: Er is geen dekking, we hebben het geld hard nodig. Eigenlijk willen we het verhogen en álle rente afpakken maar dat durven we nu nog niet....
Daarom dwingen we (via de ECB) banken de rentes te verlagen zodat het vanzelf 100% belasting wordt, zonder dat wij als schuldigen worden aangewezen, ha ha ha.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013 2:04 pm 
Knaak

We profiteren van een VRH belasting van 1,2% in goede tijden? Hoezo? Reden? Argument ?

De SGP is bang dat mensen meer risicovol gaan beleggen omdat de rentes laag zijn:

Dijkgraaf vreest dat de hoge vermogensrendementsheffing burgers „perverse prikkels” kan geven om hun geld risicovoller te beleggen
Klopt voor mij. Ik heb er genoeg van en zet al mijn spaargeld om naar beleggen. Echter ik houd de vinger aan de pols en ga snel liquide als de koersen dalen.

Mogelijk dat men een dubbele VRH wil gaan hanteren: VRHS (VRH sparen) en VRHB (VRH beleggen). De VRHS gaat dan omlaag naar zeg 0,6% en de VRHB gaan omhoog naar 2%? Ben ik eerlijk gezegt niet blij mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013 2:17 pm 
Knaak

Breng ze niet op ideeën, Piggy.
Sparen is stabiel rendement maar beleggen is een rollercoaster. Het ene jaar -20% en andere jaar +20%, maar per saldo heb je dan nog altijd dik verlies. Met beleggen kun je alleen verdienen als je precies op de juiste momenten instapt en uitstapt en precies de juiste fondsen weet te vinden. Met aandeelHOUDEN heb je de laatste 15 jaar gemiddeld een negatief rendement geboekt, terwijl sparen 80% of zo had opgeleverd...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013 2:32 pm 
Kwartje

Piggy schreef:
We profiteren van een VRH belasting van 1,2% in goede tijden? Hoezo? Reden? Argument ?
Goed lezen. Er staat:
Citaat:
Er is gekozen voor een belasting die losstaat van de werkelijke rente. In goede tijden profiteren mensen daarvan.
Je profiteert in goede tijden dus van het feit dat het een fictief rendement is ipv. het werkelijke.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013 4:59 pm 
Gulden

Ik geloof niet dat de politiek van plan is in de nabije toekomst de VRH te gaan verlagen omdat momenteel de rente tarieven laag zijn.

Dit is een reeds ingeboekte inkomsten bron voor de overheid, zeker in tijden van overheidstekorten zal men dit niet gaan veranderen.

Ik ben zelf om nog enigszins rendement te maken in de toekomst voor een deel van mijn spaargeld ( 20 % ) weer in aandelen gegaan dit voor midden tot lange termijn.

Ik voorzie alleen nog verdere rentedalingen dit jaar met misschien begin volgend jaar stijging van de rente mocht de Europese economie weer aantrekken en de ECB besluit de rente iets te verhogen om inflatie te beperken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013 8:13 pm 
Vijfje

Proefballoon, die al kapot geschoten word voordat deze opgelaten is? :lol:

Ik zou ook graag een reëeler percentage zien, maar dat zullen echt niet gaan doen, eerder nog verder verhogen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013 8:29 pm 
2 Kwartjes

Als de reacties, tot nu toe, op dit onderwerp lees is men tegen verlaging vermogensrendementsheffing.
Daar zal de politiek blij mee zijn !!

Van mij mag vermogensrendementsheffing op sparen omlaag.
Op beleggen wordt schijnbaar goud verdient lees ik vaak op dit forum, daar kan de politiek misschien nog wat scoren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2013 8:50 pm 
Vijfje

i.i.g zorgen dat je onder de VRH grens blijft, alles wat er boven zit, in lijfrente stoppen, of aflossen op je huis, dan blijft de belastingdienst er koud van. Mits dit mogelijk is.

Dan houd je nog een beetje over van je rente opbrengst

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 8:53 pm 
Kwartje

De staat heeft de banken grotendeels onteigent en dirigeert alles. Spaarrente uitbetalen kost geld, dus de rente zal naar 0% worden afgebouwd. Bovendien de Staat bepaald uw box 3 boete. Wie spaart geeft geen geld uit en dat is slecht voor de economie. Reken nu maar op een zero spaarrente i.p.v. een verlaging van uw box 3 boete.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 9:23 pm 
Knaak

Als we de VRH halveren, kost dat ca 2 miljard aan belastingopbrengst.
Ik stel voor dat we de BTW met 1% verhogen naar 22%, dat levert weer 2 miljard extra op zodat deze exercitie kostenneutraal kan.
De verhoging van 19% naar 21% op 1 oktober jl is vrij geruisloos gegaan, niemand heeft er echt veel van gemerkt.
Of desnoods het lage tarief naar 7% zoals Duitsland al sinds 1983 kent.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 10:01 pm 
Kwartje

De regering moet eens ophouden met onze broekriem aan te halen.
Laat ze hun eigen broekriem maar eens aanhalen.
Alle rechten die wij en onze voorvaderen hebben opgebouwd breekt Rutte in één periode af.
Het wordt hoog tijd voor actie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 10:58 pm 
Knaak

ErikVries schreef:
. Wie spaart geeft geen geld uit en dat is slecht voor de economie.

Als erg weinig mensen zouden sparen of zelfs niemand zou sparen is dat nog veel slechter voor de economie. Waar denk je dat de banken het geld weghalen om het weer uit te lenen aan zaken zoals hypotheken/leningen?
Sparen is dus goed voor de economie (en beleggen ook)! Geld thuis in een sok (of kluis) houden, dat is slecht voor de economie !

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]