Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 8:02 pm 
Daalder

Centraal Beheer schrijft in vraag en antwoord o.a.:

Begin 2012 valt het saldo op uw spaarloonrekening vrij, maar wordt dit wordt niet automatisch op uw tegenrekening bijgeschreven. U mag het dan opnemen zonder met de fiscus af te hoeven rekenen. Als u het op de Spaarloon Rekening laat staan, vallen de jaartegoeden automatisch na 4 jaar vrij. Daar hoeft u niets voor te doen. U profiteert dan wel van de extra belastingvrijstelling in Box III. Het saldo van 2007 wordt wel begin 2012 automatisch op uw tegenrekening bij geschreven.

Voor sommigen misschien iets om over na te denken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 8:12 pm 
Stuiver

Stelling : als het spaarsaldo op een spaarloonrekening na het opheffen van deze rekening meer dan 1,2 % extra rente genereert op een andere spaarrekening, is opheffing van de spaarloonrekening rendabel.

Naar mijn idee is dit juist. Mocht het anders zijn, graag reactie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 8:37 pm 
Daalder

Ik gaf CB laatst op dit forum nog een compliment over de royale (lees: marktconforme) vergoeding van 3% op spaarloon.
Dan is het m.i. zeker te overwegen in sommige gevallen het te laten waar het is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 8:52 pm 
Stuiver

Ik denk dat CB hiermee een van de hoogste in de markt is?

Rabo zit nu op 2 %. Als je die rekening straks op laat heffen en het vrijkomende bedrag vastzet voor bijvoorbeeld 5 jaar tegen 4,25 % lijkt me dit beter dan de spaarloonrekening bij de Rabo te handhaven. Rendement is dan 2,00 % + 1,2 % VRH besparing = 3,2 %.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 8:55 pm 
Daalder

MBSL schreef:
Ik denk dat CB hiermee een van de hoogste in de markt is?

Ik heb geen idee wat andere banken geven op spaarloon.
Daar is bijna geen (verzamelde) informatie over te vinden.
Van CB heb ik bij toeval inzage en 4,2% is dáár helemaal geen slechte zaak.
Bij de Rabo kennelijk ook niet, als je bedenkt dat het vrij opneembaar is.

Als je "gewoon sparen" wil gaan vergelijken met deposito's, is iedere discussie op dit forum op voorhand al stuk.
De bekende appels en peren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 9:21 pm 
2 Kwartjes

Mijn ABNAMRO spaarloonrekening doet 2,5% (opheffen dus niet handig, tenzij in een eposito voor langer vast), die van mijn vrouw bij de Frieslandbank doet 1,5% (opheffen altijd gunstiger).

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 9:41 pm 
Daalder

Het zal inderdaad van de hoogte van de rente en de noodzaak van enige ruimte in de belastingvrije sfeer afhangen wat het gunstigst is.
Daarom ook "kán".

Eerlijk gezegd heb ik mij bij het zien van het percentage van CB even in de arm geknepen.
Voor het eerst van mijn leven zag ik een belastingvoordeel van de consument ook werkelijk in die zak terecht komen!
Daar drink ik er eentje op.......

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 11:06 pm 
Kwartje

1500 schreef:
Van CB heb ik bij toeval inzage en 4,2% is dáár helemaal geen slechte zaak.
Bij de Rabo kennelijk ook niet, als je bedenkt dat het vrij opneembaar is.

Als je "gewoon sparen" wil gaan vergelijken met deposito's, is iedere discussie op dit forum op voorhand al stuk.
De bekende appels en peren.

Weet je zeker dat het vrij opneembaar is? Als ik me niet zwaar vergis krijg je op 1 januari 2012 de mogelijkheid alles op te nemen. Doe je dat niet, en laat je alles geblokkeerd staan om het bedrag vrij van VRH te houden, dan valt het weer gewoon in het bekende spaarloonregime d.w.z. dat het vrijvalt op datum 4 jaar na de inleg. Daarmee is het dus wel degelijk enigzins vergelijkbaar met een deposito. Ik laat me overigens graag overtuigen van mijn ongelijk m.b.t. het al dan vrij opneembaar zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 12:24 am 
Daalder

reneva schreef:
Weet je zeker dat het vrij opneembaar is?

Ik heb nergens signalen gezien dat de beslissing m.b.t. opname van het tegoed voor een bepaalde datum afgerond moet worden en anders beurt voorbij o.i.d.
Wel dat bijstorten vanaf 1-1 niet meer mogelijk is.
Misschien kan/wil je er met zekerheid iets meer over vertellen of verwijzen, i.p.v. mij te laten zoeken?
Als ik mij vergist heb in de term "vrij opneembaar", dan bied ik voor dat deel mijn excuses wel aan. 8)
Voor de rest handhaaf ik de context van mijn tip.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 1:21 am 
2 Kwartjes

Centraal Beheer berichtte mij bij brief van november 2011, getiteld 'Spaarloon wordt afgeschaft', als volgt:
Citaat:
U kunt nu twee dingen doen met uw spaardeposito
1. U kunt het geheel of gedeeltelijk opnemen: (...)
2. U kunt het laten staan. Hiervoor hoeft u helemaal niets te doen. (...)
- Zolang het geld op de Spaarloon Rekening staat, wordt het voor de belasting niet opgeteld bij uw vermogen.
U betaalt dan geen belasting over dit spaarsaldo en u blijft dus fiscaal aantrekkelijk sparen.
Het spaarloontegoed zal volgens de huidige systematiek jaarlijks vrijvallen op uw tegenrekening.
- U blijft de mogelijkheid houden om het saldo van 2008-2011 op te nemen wanneer het u uitkomt en u kunt het
bedrag op ieder moment over laten schrijven op uw tegenrekening.
(cursivering toegevoegd - Empire)
Conclusie: reneva heeft ongelijk.

A penny saved is a penny earned.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 12:08 pm 
Kwartje

Bij Aegon kan je het geeneens laten staan als je dat wilt, zij hebben ervoor gekozen het spaarloon per 1 januari 2012 voor al hun klanten te laten vrijvallen en de spaarloonrekeningen te beëindigen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 12:35 pm 
Kwartje

Empire schreef:
Conclusie: reneva heeft ongelijk.

Eén van de zeldzame momenten dat ik blij ben dat ik ongelijk heb. :D Dank voor de verduidelijking.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 1:03 pm 
Gulden

Zie ook: viewtopic.php?f=19&t=5998

Het is dus verschillend per bank.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 6:02 pm 
Stuiver

Ik kreeg van Nationale Nederlanden een brief. Enkele passages:
Nationale Nederlanden schreef:
U ontvangt uw spaarloon op uw privérekening
U heeft ons opdracht gegeven om uw spaarloon dat vrijvalt direct over te maken naar uw privérekening. In januari maken wij daarom uw hele spaarloontegoed naar u over.
...

Uw extra belastingvrijstelling vervalt
...

Wilt u meer weten...? Kijk dan op nn.nl/spaarloon voor meer informatie.
...

Niets over een mogelijkheid om je spaarloon te laten staan en van het belastingvoordeel gebruik te maken.

Echter, op de website:
Uw extra belastingvrijstelling houden
Als uw spaarloon bij Nationale-Nederlanden vrijvalt, vervalt ook uw extra belastingvrijstelling voor spaarloon. Wilt u deze vrijstelling houden? Blokkeer uw spaarloon dan opnieuw.
...

U krijgt ook extra hoge rente
Vanaf 1 januari 2012 krijgt u voor uw spaarloon een extra hoge variabele rente van 2,6%. Deze rente krijgt u ook als u uw spaarloon opnieuw blokkeert. Van 1 april tot 1 juli 2012 krijgt u zelfs tijdelijk een gegarandeerde, vaste rente van 3,1% voor uw spaarloon. Daarna krijgt u weer variabele rente, die wij steeds kunnen aanpassen.

Hoe blokkeert u spaarloon opnieuw?
Wilt u uw spaarloon opnieuw blokkeren? Stuur dan voor 1 april 2012 een brief naar:

Nationale-Nederlanden Financiële Diensten
Blokkeren spaarloon
Antwoordnummer 10119
1000 PA Amsterdam

Noem in uw brief duidelijk het rekeningnummer van uw spaarloonrekening.
Let op! Als u uw spaarloon opnieuw blokkeert, herstellen wij uw spaarloonrekening alsof de Spaarloonregeling niet zou zijn beëindigd. U kunt dus niet kiezen welk bedrag u opnieuw wilt laten blokkeren.

Ik heb vandaag een brief de deur uitgedaan om mijn spaarloon opnieuw te laten blokkeren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]