Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 3:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2010 3:49 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 10 jun 2008 11:09 am
Berichten: 255
Citaat:
AMSTERDAM - Spaarders profiteren volgend jaar van een hogere rente op hun geld. De spaarrente gaat omhoog, omdat banken hun financiële reserves moeten versterken vanwege internationale bankafspraken.

...


bron: http://www.telegraaf.nl/overgeld/rubrie ... n=overgeld


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2010 5:59 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Tja het koffiedik kijken valt niet mee, vorig jaar dachten de kenners ook dat de rente wel omhoog moest en ook de inflatie zou enorm worden door de grote overheids tekorten, die laatste zijn alleen maar gtoter geworden maar de rente en inflatie hebben we misschien nog tegoed.

Het stukje in de Telegraaf besluit overigens met
Citaat:
De stijgende spaarrente lijkt voorlopig geen gevolgen te hebben voor de hypotheekrente.

Daar hebben ze zeker een vuiltje in hun oog want de (lange)hypotheek rente loopt al een poosje op !
Met een korreltje zout nemen dit soort voorspellingen, het kan maar het zou ook anders kunnen :-)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2010 6:41 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Vorig jaar geloofde ik de "kenners" niet, want de dalende trend was eigenlijk nog maar net begonnen en moest eerst nog omgebogen worden. Nu heb ik wel het "gevoel" dat er een ommekeer aan zit te komen, maar die zou best het hele jaar 2011 in beslag kunnen nemen. Het blijft een glazen bol waar je in zit te kijken, want wie trekt er aan de touwtjes van alle instrumenten en met welke bedoelingen, en wie weet wat voor andere invloeden (rampen, crisi en de eerste echte cyberoorlog?) ons nog te wachten staan...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2010 7:43 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Toch wel vreemd dat de hypotheekrentes afgelopen periode niet evenredig zijn gezakt met de spaarrentes.
Ik heb nu het gevoel dat de hypotheekrentes sneller stijgen dan de rente... :evil:

Ik hoop niet dat deze trend doorzet!...

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2010 11:37 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar wie dat wel hoopt ...

Ik denk dat er heel wat meer mensen bang zijn dat deze trend wel doorzet en die zouden best wel eens gelijk kunnen hebben. Ik, in ieder geval, ben er dusdanig zeker van dat ik ervoor gekozen heb mijn spaargeld aan te wenden om mijn hypotheek af te lossen.
Al kan ik me vergissen, de toekomst zal het leren.

Het hoeft niet voor het volle bedrag; maar als nou eens de helft van de Nederlanders met Spaarloon EN Hypotheek het vrijgevallen bedrag uit het spaarloon zouden aanwenden voor extra aflossing van de hypotheek .............. Dan wordt er een statement gemaakt ......

Anders is er inderdaad altijd nog hoop .......


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 1:21 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
Zodra meerdere banken beginnen met het verleiden van klanten voor jaar-spaarrekeningen etc. door hierop een wat hogere rente te geven, vooral als dit in combinatie gaat met gelijkblijvende of kleine verlaging van rente op dagelijks opvraagbare spaarekeningen, dan zijn ook de banken ervan overtuigd dat rente omhoog gaat.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 11:31 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 10 sep 2008 11:51 am
Berichten: 106
Citaat:
Zodra meerdere banken beginnen met het verleiden van klanten voor jaar-spaarrekeningen etc. door hierop een wat hogere rente te geven, vooral als dit in combinatie gaat met gelijkblijvende of kleine verlaging van rente op dagelijks opvraagbare spaarekeningen, dan zijn ook de banken ervan overtuigd dat rente omhoog gaat


Dat denk ik ook, kijk maar eens naar de stijgende rente bij de langlopende deposito's.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 11:47 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Hadjememaar schreef:
Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar wie dat wel hoopt ... Ik denk dat er heel wat meer mensen bang zijn dat deze trend wel doorzet en die zouden best wel eens gelijk kunnen hebben. ............
Ik hoop het niet en ben er evenmin bang voor.......maar volstrekt logisch lijkt het me wél. De (meeste) banken moeten inderdaad hun kapitaalpositie versterken en een eenvoudige, erg voor de hand liggende methode is het vergroten van de rentemarge. Als ze het (bijna) allemaal doen, geeft het weinig concurrentie, goed voor de banken, slecht voor hun klanten dus.
Dezelfde noodzaak van kapitaalversterking zal banken ook prikkelen renteverhogingen op ingelegd spaargeld zo lang mogelijk uit te stellen, al deden ze dat altijd al; ik verwacht dat ze elkaar op dit punt nauwlettend in de gaten houden.
Op dit forum waren we er in 2009 tamelijk breed van overtuigd dat pas halverwege 2011 weer ruimte zou komen voor renteverhoging, dit o.a. gebaseerd op uitspraken vanuit de ECB en DNB destijds. ECB rekte dit inmiddels op naar eind 2011.
Mijn eigen glazen bol zegt me dat we van 2011 zeker niet teveel moeten verwachten.......


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 12:17 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5822
Woonplaats: Obliville
Ik denk dat je aan voorspellingen weinig waarde moet hechten........de economie valt niet te voorspellen en zelfs dan nog, zijn er variabelen die anders reageren dan men onder die omstandigheden zou mogen verwachten.
Zo heb ik jaren geleden ook uitspraken gelezen dat de spaarrente (toen nog bijna 5%) onmogelijk omlaag zou kunnen want dat zouden de banken niet aandurven.
Nou, dat durfden ze dus wèl. Mede gezien het vrijwel volledig ontbreken van scherpe concurrentie en het maken van onderlinge afspraken.

Eén van de weinige 'wapens' die de spaarder heeft is, als de rente hoog staat, lang vast te zetten. Want contract is contract.
Hetzelfde wapen dat de banken inzetten tegen huizenkopers die hun rente willen vastzetten. Die 'zekerheid' werkt ook slechts 1 kant op, namelijk die van de bank.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 1:17 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Ik geloof WEL in een lichte stijging van de spaarrente, iets dat al in augustus 2010 in gang is gezet.
Mede doordat de 1-maands (en de rest van de staffel) Euribor-rente flink is gestegen sinds die tijd.
(En ja, ik ben inderdaad "lid" van de LPB)

Spectaculaire rentestijgingen zie ik niet echt gebeuren, wel een fellere concurrentiestrijd met banken onderling. Zie Centraal Beheer Achmea, BOS en de LPB. Ook de grote banken zijn wat omhoog gegaan met hun "schandalig" lage rentevergoedingen.

Mijn voorspelling is dat de huidige rente van 2,95 -december 2010- (LPB) in het eerste kwartaal van 2011 toch het maximale is, vooral door de aankondiging van de LPB door de Euribor-opslag per kwartaal aan te passen, wat in mijn ogen meer een instrument is om rente te kunnen verlagen doordat zij zo enorm veel geld hebben binnengehaald -daardoor ook ledenstop hebben ingesteld- én dat het verschil met de concurrentie te groot is geworden en daardoor de LPB zélf ook te duur uit is met het binnengehaalde geld en de vergoeding die zij moeten afgeven door hun overigens uitstekende transparante beleid.

De grote vraag is wat mij betreft wat de Euribor-rente gaat doen, zo vanaf april 2011.
Dat hangt af van zoveel factoren, dat kan ik nauwelijks voorspellen aangezien ik geen macro-econoom ben.
Maar een aantal factoren kan zijn:
-ECB renteverhoging ja/nee
-FED renteverhoging ja/nee (erg onwaarschijnlijk)
-Macro-economische knallers, positief of negatief
-Obligatiemarkt
-Goud waanzin, bubble of gemiste kans?

Verder kan de EURO/USD waardering een kleine factor zijn, momenteel een beetje zwak, maar ik geloof in herstel tot 1,40-1,48.

Dit zijn slechts mijn hersenspinsels, daar de materie dermate complex is dat ik als huis-tuin en keukenspaardertje het daar maar bij zal laten.

Rest me nog te zeggen dat ik in 2011 een rente -vrij opneembaar, dus geen deposito!- nastreef van 3,00-3,25 %. Dat zou al een flinke stap vooruit zijn als je kijkt hoe belabberd het was in het begin van 2010.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 3:38 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 okt 2008 9:53 am
Berichten: 293
@Moneymakert

Misschien past deze nog in het rijtje: het begin van de versterking van de vermogensposities van de banken in verband met de nieuwe regels van Basel III. Wat inhoudt dat er voldoende spaargeld opgehaald dient te worden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 4:11 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
habbie schreef:
@Moneymakert

Misschien past deze nog in het rijtje: het begin van de versterking van de vermogensposities van de banken in verband met de nieuwe regels van Basel III. Wat inhoudt dat er voldoende spaargeld opgehaald dient te worden.



Misschien, maar de daadwerkelijke invoering heeft i.m.o. geen effect op 2011, zie hieronder:

"De invoering van de nieuwe regels begint gefaseerd in januari 2013. Twee jaar later moeten ze volledig van kracht zijn. De aanvullende kapitaalbuffer van 2,5 procent wordt stapsgewijs ingevoerd tussen januari 2016 en januari 2019"


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 31 dec 2010 12:19 pm 
Stuiver

Geregistreerd: zo 02 nov 2008 3:47 am
Berichten: 50
Ik ben niet op de hoogte van de volledige inhoud van Basel 3, maar een onderdeel van het akkoord is dat banken meer eigen vermogen aan moeten houden. Spaargeld geldt niet als eigen vermogen (muv achtergestelde deposito's). Het lijkt me daarom logischer dat de komende jaren banken geen dividend uitkeren, extra aandelen uitgeven en tegelijkertijd de winst proberen te maximaliseren. Zodat het eigen vermogen kan groeien. Dit alles kan weer negatief uitpakken voor de spaarrente.

Ik denk dat de spaarrente niet snel zal stijgen, zolang banken goedkoop geld kunnen lenen bij de FED/ECB. Die situatie kan natuurlijk niet oneindig lang duren, dus spelen banken daar alvast op in door deposito rentes te verhogen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2011 12:41 am 

Geregistreerd: do 18 jun 2009 8:00 pm
Berichten: 27
Moneymakert schreef:
Rest me nog te zeggen dat ik in 2011 een rente -vrij opneembaar, dus geen deposito!- nastreef van 3,00-3,25 %. Dat zou al een flinke stap vooruit zijn als je kijkt hoe belabberd het was in het begin van 2010.

3,00-3,25% lijkt me ook leuk, maar van LPB zal het niet direct komen gezien die rente verlaging van 0,4% in de risico opslag. Alhoewel ik deze wel had verwacht.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2011 12:18 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Artikel in de Telegraaf "Rente stijgt maar mondjesmaat"

http://www.telegraaf.nl/overgeld/rubriek/sparen/8636469/__Rente_stijgt_maar_mondjesmaat__.html?sn=overgeld

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO