Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 feb 2012 11:25 am 
Vijfje

"Spaarrentes blijven laag" (Belgisch artikel)
http://netto.tijd.be/sparen_en_beleggen ... &utm_term=

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 04 feb 2012 11:42 am 
Knaak

Uiteindelijk zullen de de spaarders te kosten voor het oplossen van de economische crisis betalen: hogere inflatie en lagere rentevergoedingen: De waarde van spaargeld holt achteruit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 04 feb 2012 12:42 pm 
Knaak

Dit is toch de meest makkelijke oplossing he. Een verkapte bezuinigingsmaatregel waar je niets tegen kan doen. Zonder dat er een wet voor nodig is, betalen de zuinige spaarders het gelag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 04 feb 2012 3:23 pm 
Daalder

En dan nog de vaste belasting die over je rente moet betalen. :?
Dat gaat ook niet met de rente omlaag. :mrgreen:
En je oz belasting. We worden compleet leeg geknepen...
Wat zijn ze nu in Den Haag stil.... Niks van dat kan niet, en dat mag niet, of dit moet zo snel mogelijk aangepast worden. :(
Ja mensen, wij moeten dat gedoe wat de banken en overheden hebben veroorzaakt ook nog betalen. :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2012 4:49 pm 
Dubbeltje

Ik ben het helemaal met "BillGates eens", dat de spaarders uiteindelijk de crisis gaan betalen. Veel mensen, waaronder politici, willen wraak nemen op de banken. Daardoor komen er minder banken (dus minder concurrentie) en zwakkere banken (dus minder mogelijkheden tot het vergoeden van hoge rentevergoedingen). Ik vrees dat sparen binnenkort niet meer loont.

De bankensector waarschuwt steeds harder en duidelijker dat het verkeerd gaat. Onlangs publiceerde accountant PWC "Banking Banana Skins 2012" (deze kun je downloaden op www.pwc.com)

Enkele citaten:

Citaat:
director of government affairs at a large US bank said his concern was that “as a result of regulatory overload, the banking industry will become un-investable. Many banks will then fail to attract private sector capital to meet Basel 3 or EU stress test requirements, and will need to be nationalised or recapitalised by public intervention.

one of the large Swiss banks said that “politicians have the ability to severely damage the whole sector (more than they already have) e.g. Tobin tax, Basel 3 etc”.

Deze signalen zijn in combinatie met ideeën in Nederland om de BTW te gaan verhogen (waardoor inflatie oploopt) erg verontrustend. Nu hopen dat Nederland sterke knieën heeft en in het belang van onze spaarrente en 4000(!) banen (lees: http://www.nd.nl/artikelen/2012/januari ... sactietaks) eens wat harder op de rem gaat trappen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 06 feb 2012 1:40 am 
Gulden

@Jukommerce,

Wel een beetje dor het nieuws heen kijken. banken klagen altijd ach en wee en wij spaarders en belastingebetalers mogen de rekening betalen.

Niemand neemt wraak op de banken, de banken worden aan alle kanten gespekt. de renteontwikkeling zorgt er voor dat de overheden hun schulden makkelijker kunnen betalen. In een symbiose lenen de banken goedkoop terwijl een lening bij een bank nou niet bepaald goedkoop is. De spaarder is de dupe. De pensioenfindsen mogen een hogere rekente hanteren omdat de spaarrente kunstmatig laag is. De VEB wil de vermogensbelasting op beleggingen lager omdat voor de meesten het rendement anders negatief wordt. Maar de spaarder betaalt zonder morren het gelach terwijl zijn spaargeld door inflatie minder waard wordt.

Basel 3 etc. zijn hard nodig omdat het fractioneel bankieren veel en vel te ver doorgeslagen is. In plaats van strengere normen ivm basel 3 vinden in de praktijk alleen versoepelingen plaats. Daar hoor je banken niet over. De spaarder en kleine belegger is de dupe omdat de banken uitgehold zijn en blijven en feitelijk op het randje van faillissement balanceren.

De BTW raakt de consument in de portemonnee en niet de producent.

Het verlies van 4.000 banen bij banken als er een transactietaks komt is een wassen neus. De koper en verkoper draait daarvoor op en fondskosten stjgen.

De rijken worden rijker en de armen worden armer. Wij zijn de armen, want ook al hebben wij spaargeld, als we zelf nog naar rentes kijken in plaats van ons personeel dan horen we nog bijd earmen die armer zullen worden. Zo gaat dat in een crisis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 06 feb 2012 2:58 pm 
Daalder

DagobertDuck schreef:
Wij zijn de armen, want ook al hebben wij spaargeld, .

:cry: , ik schiet vol.

Oud gezegde; "van een kale kip kan je niet plukken".

NB vergeet de pensioengelden niet. Die pot kan best geplunderd worden door de overheid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 06 feb 2012 10:49 pm 
Dubbeltje

Voor een hogere rente heb je meer concurrentie (= meer banken) nodig en die banken moeten voor jou en voor mij geld verdienen. Werkelijk ALLE maatregelen die er genomen zijn en die nog in de molen zitten zorgen alleen maar voor consolidatie. Consolidatie is in het belang van de oligopolie van grootbanken!

En ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat een transactietaks enkel en alleen de (pensioen-)fonds-belegger zal treffen. Bewijs maar dat dit mij als spaarder geen pijn gaat doen. Als een bank kosten maakt, dan worden die net zoals bij een BTW verhoging, doorberekend. Dus of mijn betaalrekening wordt duurder, of mijn hypotheekrente wordt hoger of mijn spaarrente wordt lager. Bovendien ben ik door het aanzetten van de geldpers door de ECB en de mogelijke BTW verhoging bang voor inflatie.

Als spaarder zit ik bij een aantal banken die geen staatssteun hebben gehad. Dat is een principiële keuze. Ik wil namelijk niet dat mijn spaarrente met belastinggeld betaald wordt. Ik vind het schandalig dat die banken straks evenveel of zelfs meer gaan meebetalen aan de crisis dan ABN Amro of ING! En er is helemaal nog niks gedaan aan het fenomeen systeembanken (lees: and will need to be nationalised or recapitalised by public intervention).

Wat ik wil zien is meer concurrentie! Nieuwe toetreders! Die heb je nodig om het systeem te hervormen. Zolang er niet meer en kleinere banken komen, blijft de spaarrente laag. Je krijgt altijd wat je verdient.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 06 feb 2012 10:58 pm 
Kwartje

Tja, als sparend Nederland destijds niet massaal het geld van DSB had opgenomen, was deze luis in de pels van de grootbanken er ook nog steeds geweest. Achteraf bezien zijn alleen de gevestigde partijen van deze crash beter geworden en misschien de curatoren. Niet de spaarders, maar zeker ook niet de hypotheekklanten...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 06 feb 2012 11:07 pm 
Dubbeltje

@ mmm - vooral grappig om te zien dat DNB onder andere een hekel had aan DSB, omdat het één directeur grootaandeelhouder had. Een nieuwe intreder moet klein beginnen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]