Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 3:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Spaarsaldo lager
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 4:03 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
obligataire schreef:
Dat werd als zeer onrechtvaardig ervaren immers het ging om vermogen waarvoor al IB betaald was om het te vergaren.

Daarom ben ik ook tegen de 1,2% VRH. Om het te verdienen heb ik al belasting betaald.

Rendement is rente - inflatie. Blijkbaar vergeten de meesten dat. Dan hebben we het nog niet over de falcificering van inflatiecijfers in Nederland.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaarsaldo lager
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 9:16 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
obligataire schreef:
Het enige hangijzer op dit moment is die 4% fictief rendement, maar zoals ook terecht opgemerkt, daar hoorde je niemand over toen de rentes veel hoger waren.

Nou dat is niet helemaal waar. Ik kan me herinneren toen de rente op dagelijks opvraagbare rekeningen, in de tijd van Icesave, net boven de 5% uitkwam, de PvdA direct liep te toeteren dat de VRH omhoog moest naar 5%. Gelukkig was de rest van de kamer, op de SP na, tegen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaarsaldo lager
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 3:32 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
OK, maar uiteindelijk is er dus niets veranderd, en is die 4% een zeer constante factor gebleken. En dat hoort ook zo, het is niet voor niets een fictie.
Anders moet je jaarlijks een percentage vaststellen maar daar is niet voor gekozen.

Ik ben ook niet voor de VRH maar uiteindelijk moet je je zegeningen tellen. Onze overheid heeft geld nodig en maakt keuzes.

Als ik van de afgelopen 13 jaren waarin de box 3 heffing bestaat, de belasting zou gaan herberekenen, dan kom ik cumulatief op een fors voordeel.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaarsaldo lager
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 3:44 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
BillGates schreef:
Ik kan me herinneren toen de rente op dagelijks opvraagbare rekeningen, in de tijd van Icesave, net boven de 5% uitkwam, de PvdA direct liep te toeteren dat de VRH omhoog moest naar 5%. Gelukkig was de rest van de kamer, op de SP na, tegen.

Gelukkig?
Als die eikels van jou toen ook vóór waren geweest, zou er nu tenminste een goed verhaal bestaan om weer te verlagen.
Maar het is nooit in stemming geweest, hoor. Alleen een krantenartikeltje.

-----------------------------------
Edit: Een inderdaad onhandige quote is hier verbeterd.

_________________
D.V.


Laatst bijgewerkt door JandeV op ma 13 jan 2014 7:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaarsaldo lager
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 4:49 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Eikels? Mirror?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaarsaldo lager
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 6:41 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Ik denk dat als de VRH ooit verhoogd was naar 5%, dat deze door de huidige bezuinigingen echt niet meer verlaagd werd.
(het valt me trouwens al een tijd op dat het flame-gehalte omgekeerd evenredig lijkt te zijn aan de rente)

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaarsaldo lager
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 7:22 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Het is alleen de vraag aan wie dat ligt...
Ik begrijp ook wel dat het niet zo vermeldenswaard is dat nog veel korter geleden Willem Vermeend een lans brak voor verlaging.
Nu we toch off-topic zijn, ik kwam een berichtje tegen uit 2009:
Citaat:
1. Je hoeft het bedrag niet aan te geven als vermogen: 1,2% voordeel
2. Je hebt recht op een extra heffingskorting van 1,3%

Aan 1. zal vooralsnog ws. niet getornd worden.
Maar die 1,3% is vrij arbitrair vastgesteld. Ik verwacht dat de PvdA daar aan wil gaan morrelen.
Bijvoorbeeld door die in een paar jaar terug te brengen via 1,0% en 0,5% naar 0%.
Het totale voordeel blijft dan nog die 1,2%.
Geen enkele maatregel in de crisis is door het kabinet onbespreekbaar verklaard, dus dit lijkt mij een mogelijk scenario.
If any.
We blijken een visionair in ons midden te hebben, intussen is de 1,3% op de helling gegaan, nagenoeg precies zoals voorspeld.
Maar dan is het toch weer vervelend, zo'n gekleurde bril. Want het was net niet de koker van de PvdA, waar dit uit kwam. Wel die van VVD, CDA en PVV...
Gelukkig hadden we ook nog wat verstandige mensen in de Kamer die halverwege aan de noodrem trokken.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaarsaldo lager
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 7:30 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
JandeV schreef:
BillGates schreef:
obligataire schreef:
Ik kan me herinneren toen de rente op dagelijks opvraagbare rekeningen, in de tijd van Icesave, net boven de 5% uitkwam, de PvdA direct liep te toeteren dat de VRH omhoog moest naar 5%. Gelukkig was de rest van de kamer, op de SP na, tegen.

Gelukkig?
Als die eikels van jou toen ook vóór waren geweest, zou er nu tenminste een goed verhaal bestaan om weer te verlagen.
Maar het is nooit in stemming geweest, hoor. Alleen een krantenartikeltje.


Mag ik even opmerken dat bovenvermeld citaat, dat hier nogal onhandig aan mij wordt toegeschreven, niet van mij afkomstig is.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaarsaldo lager
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 8:20 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
"Gelukkig hadden we ook nog wat verstandige mensen in de Kamer die halverwege aan de noodrem trokken."

De Kunduz partijen bedoel je? Daar zat geen PvdA bij.
Maar helaas alleen voor groenfondsen. Voor sociaal ethische, zoals de hier populaire microkredieten, en cultuurfondsen is zelfs die 1,2% afgeschaft. PvdA heeft toen in de persoon van Ed Groot nog geprotesteerd, maar het mocht niet baten. Nu PvdA in de regering zit, hebben ze de mogelijkheid om voor deze categorieën de fiscale stimulatie weer in te voeren. Kost maar 6 miljoen. Maar ik hoor niemand meer...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaarsaldo lager
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 8:27 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
JandeV schreef:
Piggy schreef:
Geef mij maar liever het oude vermogensbelasting, is wat eerlijker.

Besef wel dat je toen 0,7% over je vermogen betaalde PLUS het gebruikelijke percentage van de inkomstenbelasting over de rente. En dat kon oplopen tot 72%.
En wanneer is de VRH veranderd? Ik kan het me niet herinneren.
Ik kan me wel herinneren dat jij een jaar lang hebt gehamerd op de maandelijkse inflatie terwijl je nu ineens vasthoudt aan de jaarlijkse inflatie...

Ik zou in mijn handjes klappen met de oude 0,7% + maximaal 1000 gulden aan rente onbelast of 1000 gulden aan dividend.
Gezien de tijd zou het nu wel 1000 euro zijn. Betaal ik in ieder geval minder dan dat ik nu doe.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaarsaldo lager
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 8:40 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Piggy schreef:
Ik zou in mijn handjes klappen met de oude 0,7% + maximaal 1000 gulden aan rente onbelast of 1000 gulden aan dividend.
Gezien de tijd zou het nu wel 1000 euro zijn. Betaal ik in ieder geval minder dan dat ik nu doe.


Over 20 jaar praat je (hopelijk) wel anders.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaarsaldo lager
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 9:10 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
BillGates schreef:
"Gelukkig hadden we ook nog wat verstandige mensen in de Kamer die halverwege aan de noodrem trokken."

De Kunduz partijen bedoel je? Daar zat geen PvdA bij.
Maar helaas alleen voor groenfondsen. Voor sociaal ethische, zoals de hier populaire microkredieten, en cultuurfondsen is zelfs die 1,2% afgeschaft. PvdA heeft toen in de persoon van Ed Groot nog geprotesteerd, maar het mocht niet baten. Nu PvdA in de regering zit, hebben ze de mogelijkheid om voor deze categorieën de fiscale stimulatie weer in te voeren. Kost maar 6 miljoen. Maar ik hoor niemand meer...


Waaraan ontleen je de gedachte dat ik (alleen) PvdA-Kamerleden tot verstandige mensen reken? Ik heb dat nooit beweerd.
Maar ze behoren inderdaad wel tot mijn eikels, al is het heel lang geleden dat ik een stem op die partij uitbracht.

Inderdaad: alleen groenfondsen. De verstandige mensen in de Kamer blijken ook eikels, vwb de sociaal ethische en cultuurfondsen hebben ze zich pootje laten lichten. Maar door wie? Je geeft zelf al aan dat het niet de PvdA was. Wie het wel was? Nou,... VVD, CDA...

Het loopt nu eenmaal niet altijd zoals je wilt, niet volgens jou en niet volgens mij. Dan biedt alleen flexibiliteit een uitweg. Tja, als je die dan ontbeert...

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaarsaldo lager
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014 9:22 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
obligataire schreef:
Over 20 jaar praat je (hopelijk) wel anders.
Waarom zou ik er over 20 jaar anders over praten dan nu?

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spaarsaldo lager
BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2014 10:27 am 

Geregistreerd: ma 07 feb 2011 11:48 am
Berichten: 23
Tja…. betaal genoeg aan VRH…. als dat nu eens aangevuld bij het 'salaris' van de echte minima… zodat de voedsbank verleden tijd wordt. Dan heb ik er weinig moeite mee!!!! Helaas gaat het naar die overbetaalde graaiers met name in Brussel.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO