1500 schreef:
@namliam
De titel is "de spaarzin neemt af".
Dat is dus juist de crux, de grap... Wat definieer je als sparen?
Puur dat wat op je spaar rekening staat?
Je aandelen?
Je pensioen? << Gaat wat ver denk ik.
In mijn ogen, gaat het om "het laten groeien van je vermogen"
Wat is vermogen?
Alles wat je bezit - alles wat je schuldig bent, je kan dus je schuld gelijk laten blijven (of zelfs toe laten nemen) en tegelijkertijd "meer sparen". Of "minder sparen" en je schulden aflossen...
Alhoewel het voor de liquiditeit van je vermogen uit maakt of je je spaargeld:
- Op een vrije rekening hebt staan
- Op een kortlopend deposito zet (<5 jaar)
- Op een langlopend deposito zet (>5 jaar)
- Op de beurs gaat beleggen
- Investeerd in Zonnecellen
- Aflost op je Hypotheek
- Vol in de Rabo-ledencertificaten gaat
Ik ga er vanuit dat mensen die aflossen op hun hypotheek, dit met name doen omdat hun (netto) hypotheek rente die ze betalen hoger is dan dat je op Deposito's kan halen na aftrek van VRH voor veel mensen is het vastzetten van een deposito van 10 jaar extreeeeeeeem lang.... Terwijl een hypotheek vastzetten van 10 jaar relatief standaard is.
Gevolg is dat veel mensen "vast zitten" aan een hypotheek van 5+% oftewel 3+% netto, terwijl er voor 10 jaar vast de top slechts 3.5%, of wel 2.3% netto rente geeft. Gaat men voor "veilig" bij de Rabo of ABN dan is de opbrengst nog lager.
Een snelle rekensom leert dan dat het aflossen van je hypotheek gunstiger is dan het vast zetten van je geld. In beide gevallen kan je er de komende 10 jaar niks mee. Het blijft natuurlijk waar dat je wanneer eenmaal afgelost op je hypotheek, je niet meer terug kan en dus voor (laten we zeggen) effectief een deposito afsluit voor 30 jaar (of de rest van je 30 jaar als je al een tijd een hypotheek hebt).
Op dit moment zou een deposito van 15 jaar bij de Rabo voor dit soort mensen nog geen optie zijn, met 2.8% netto rendement... dus alternatief is Beleggen of aflossen