Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 1:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 okt 2016 9:26 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik zou wel eens de mening willen peilen hoe er gedacht wordt over sparen bij met name Turkse banken.
Het is de afgelopen jaren lucratief gebleken, ook voor mij, maar de laatste jaren meegezogen in de algehele malaise.
Ik open sowieso geen deposito's meer of nieuwe bankrekeningen.

Maar nu komt er ook een stuk politiek bij kijken. Turkije, ik geef er geen mening over wat er gebeurt, maar zie wel toenemend isolement internationaal en onvermijdelijk ook denk ik een achteruit hollende economie.
Is het nog verantwoord om bij Turkse banken te blijven sparen. Ja, ik weet het het zijn Nederlandse dochtervennootschappen. DGS etc.

Toch haal ik er alles weg wat vrijkomt en breng het bij Nederlandse banken onder. Het zit me niet helemaal lekker.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 okt 2016 10:30 am 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1203
@obligataire

Helemaal mee eens met jouw mening. Ik heb nog een langlopende deposito lopen met 4 % rendement die in 2019 afloopt.

Dit was er een van 5 jaar tegen ook 4 % vrijgevallen.

Ik moet zeggen ik heb met de Credit Europe Bank die zijn roots heeft in Turkije alleen maar goede ervaringen, nette rente toentertijd in 2008 etc. maar momenteel net zo dramatisch als de andere spaarbanken.

Het geld moeten ze volgens mij toch terug verdienen met projecten in hun moederland of oost-Europa . Daar zal de economie met het huidige beleid van Erdogan niet al te best worden in de toekomst.

Als mijn laatste deposito afloopt heb ik daarna geen geld meer staan bij een 'Turkse' bank in Nederland.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 okt 2016 11:06 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Ook bij mij is CEB de enige Turkse bank waar nog geld vaststaat. De overige Turkse en Russchische rekeningen heb ik opgeheven, waar ik normaal rekeningen rustig jaren op 0 laat staan.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 okt 2016 11:59 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Bij mij Yapi Kredi en Credit Europe. Plus nog een klein beetje op Garantibank, mijn oudste :)
Inderdaad heel positieve ervaringen gehad, al lopen ze met internetbankieren nogal achter, vooral Yapi Kredi.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 okt 2016 5:24 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1975
Garantibank alle Fix-Flex deposito's dit jaar afgelopen. CE bank loop nog een lang deposito, elke maand netjes de rente op mijn betaalrekening. ATbank nog een deposito, idem elke maand rente op mij betaalrekening. Yapi Kredi alle depositos vervallen dit jaar.

Ik probeerde nog in te loggen op mijn DHB rekening, werkte niet. Ik heb ze mailtje gestuurd waarom niet. Blijken ze dat gewoon opgeheven te hebben zonder mij daarvan op de hoogte te stellen. Stond in de voorwaarden zeiden ze. Als ik de rekening wilde laten herleven moest ik maar een kopie paspoort opsturen. Niet dus, klaar mee.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 okt 2016 6:00 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
svanke schreef:
Garantibank alle Fix-Flex deposito's dit jaar afgelopen. CE bank loop nog een lang deposito, elke maand netjes de rente op mijn betaalrekening. ATbank nog een deposito, idem elke maand rente op mij betaalrekening. Yapi Kredi alle depositos vervallen dit jaar.

Ik probeerde nog in te loggen op mijn DHB rekening, werkte niet. Ik heb ze mailtje gestuurd waarom niet. Blijken ze dat gewoon opgeheven te hebben zonder mij daarvan op de hoogte te stellen. Stond in de voorwaarden zeiden ze. Als ik de rekening wilde laten herleven moest ik maar een kopie paspoort opsturen. Niet dus, klaar mee.


DHB is bij mij ook opgeheven, zag ineens ergens 3 euro voorbijkomen met de tekst 'opheffing'.
Ik vond het altijd wel een leuk bankje, maar nostalgie daar heb je nu weinig meer aan, het scheelt onszelf de moeite van het opheffen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 01 okt 2016 6:53 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ja dat waren nog eens tijden (29-12-2000) DHB bank / de KocBank . Voor mij zelf en de drie kinderen grote bedragen vast gezet met 7.5% rente voor jaren. :shock: :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2016 6:27 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
Om maar met de deur in huis te vallen: ik haal geen rekeningen bij 'Turkse' of 'Russische' banken leeg of hef deze op. Ik zie daar onvoldoende reden toe.
In 2015 en 2016 heb ik geld ondergebracht bij YKB vanwege de relatief hoge depositorente.

Begonnen ben ik bij Garantibank en mijn eerste deposito was bij Finansbank (thans CEB).
Overigens is het meeste geld geplaatst (in deposito) bij Nederlandse banken, zoals NIBC, ABN Amro, CB, Ohra en NN. Die boden destijds de hoogste depositorente aan.
Het hoeft voor mij niet per se een bank onder toezicht van DNB te zijn.
Voor nu betekent dat: NN voor vrij opneembaar spaargeld en waarschijnlijk volgend jaar Bigbank voor deposito's (bij de huidige depositorente).

Thans nog slechts spaardeposito's bij de volgende 'Turkse' banken: Garantibank (stopt in 2017) en CEB (stopt in 2019).


A penny saved is a penny earned.


Laatst bijgewerkt door Empire op wo 05 okt 2016 8:43 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2016 1:04 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Momenteel biedt Bigbank (Estland) de beste tarieven. Tien jaar vast tegen 2,00%. Het lijkt een valkuil voor wie denkt dat de rente over vijf jaar op 5% staat. De vraag is natuurlijk of dat wel gebeurt......


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 13 okt 2016 1:03 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
stuiver schreef:
Momenteel biedt Bigbank (Estland) de beste tarieven. Tien jaar vast tegen 2,00%. Het lijkt een valkuil voor wie denkt dat de rente over vijf jaar op 5% staat. De vraag is natuurlijk of dat wel gebeurt......



Ik verwacht de komende JAREN geen noemenswaardige rente stijgingen binnen de eurozone, dat zou nl niet goed uitkomen voor landen zoals Griekenland,Spanje,Portugal,Cyprus en Italie. En dan druk ik mij nog mild uit. Gaat niet gebeuren. Ik vrees dat de lage rente een blijvertje is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2016 8:01 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Ik maak mij niet druk on de politieke situatie van Turkse en/of Russische banken zolang ze aangesloten zijn op dgs. Heb nog een aantal depositos lopen die in 2017/2018/2019 aflopen. Zodra deze aflopen gaan ze meteen naar de aandelenmarkt. Daarnaast nog wat geld bij de nn en leaseplanbank voor onverwachte uitgaven.

Spaarrekeningen hef ik niet op, want het kan altijd handig zijn om je geld te swappen. Echter ik vermoed dat de rente vrij lang laag zal blijven. Sinds de jaren 80 daalt de rente al, echter de laatste jaren daalt het vrij hard. Voor mij loont sparen niet meer, het kost mij geld.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO