zessen schreef:
doordat die arme spaarders het (fictieve) rendement op hun vermogen niet haalden, omdat ze liever klagen dan hun geld in deposito's stoppen.
En ja, de vermogensongelijkheid is groot, zeker in Nederland. Is dit eerlijk? Dacht het niet.
Voor wat betreft het al dan niet openen van een deposito, dat is misschien wat kort door de bocht. Er kunnen namelijk nogal wat redenen in de privé-omstandigheden zijn om even geen deposito te openen. Toen ik een aantal jaren zelf nogal wat deposito’s had stonden er nét iets meer puntjes in de voorwaarden waarbij je een deposito zonder boete voortijds mocht beëindigen, bijvoorbeeld de aankoop van een huis, of werkloos worden, mogelijkheden die zijn er nu nogal eens uitgehaald zijn bij diverse aanbieders.
En, of een vermogensongelijkheid al dan niet eerlijk is, ook daar heb je wat meer achtergrondinformatie bij nodig. Zelf heb ik bijvoorbeeld ruim dertig jaar in de vol-continudienst gewerkt, je was dan bijvoorbeeld aan het werk (en met mij de rest van de fabriek) als veel Nederlanders aan het Kerstdiner zaten. Klaag ik niet over, want daar stond de ploegentoeslag tegenover (waar je overigens belasting in de hoogste schijf over afdroeg), maar als je daardoor dan ergens in je zestigste net iets eerder met werken kunt stoppen dan weet ik niet of dat dan al dan niet “eerlijk” is.