Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 8:36 am 
Kwartje

DEN HAAG - De meeste vergelijkingssites voor sparen en reisverzekeringen zijn onder de maat.

Dat concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa na bijna 40 van die sites te hebben onderzocht.

Bron: http://www.nu.nl/internet/2737451/verge ... -maat.html

Ik weet zeker dat de NMa geen klachten heeft over Spaarinformatie. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 9:33 am 
Stuiver

Als ik het goed zie, is spaarinformatie.nl niet eens meegenomen in de vergelijking. Zie ook bijgaande link naar het rapport van de NMa:

http://www.nma.nl/images/Vergelijkingssites%20Financi%C3%ABle%20Producten22-196908.pdf

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 9:55 am 
Gulden

Dan kunnen wij dus stellen:

"Niveau van onderzoeken naar vergelijkingssites spaarrentes onder de maat"

:lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 10:48 am 
Daalder

Zeker oogkleppen opgehad, of bang geweest voor de "agressieve" forumleden.
:mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 11:06 am 
Knaak

Toen ik dit bericht vanochtend op de radio hoorde had ik even het idee van dan zal Spaarinformatie wel als beste zijn geëindigd. Nu blijkt dat ze nog niet eens zijn meegenomen in de vergelijking. De beste, meest actuele en meest actieve site wordt niet beoordeeld. Daarmee is gelijk de kwaliteit van dit onderzoek aangetoond. SI mag blij zijn dat ze niet zijn meegenomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 11:33 am 
Gulden

BillGates schreef:
...Nu blijkt dat ze nog niet eens zijn meegenomen in de vergelijking....
In een wijnalmanak met de resultaten van een onderzoek naar "de beste wijnen onder de vijf euro" tref je ook geen "premier grand cru" Er zijn (heel wat) wijndrinkers onwetend van het bestaan van deze kwaliteit, laat staan dat ze er ooit van genoten of weten waar ze te kopen..... :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 2:02 pm 
Knaak

Wat vreemd is, is dat NMA ook verwijst naar de belangrijkste websites zoals aangegeven op snakewool.nl. (Wat een rare naam overigens, ik had er nog nooit van gehoord) . Als je daar kijkt http://snakewool.nl/vergelijk/spaarrente.htm
blijkt inderdaad SI als beste uit de bus te komen, zoals ook te verwachten viel. Wellicht dat dat de reden voor de NMA is geweest om SI niet te beoordelen???
Citaat:
SpaarInformatie.nl is een overzichtelijke site, die geheel is gewijd aan informatie over spaarrekeningen en bijbehorende rentepercentages. De site vergelijkt de gegevens van vrijwel alle spaarrekeningen en spaardeposito's in Nederland. U treft onder meer een staatje aan van de hoogste actuele spaarrentetarieven, waarbij ook de eventuele voorwaarden van de spaarrekening worden vermeld. Er staat ook bij aangegeven sinds welke datum het rentepercentage geldt. De site biedt veel informatie over de de spaarrekeningen en de bijbehorende spaarbanken. Een sterk punt van de site is de forumfunctionaliteit, waar gebruikers per bank en spaarvorm ervaringen uitwisselen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 2:28 pm 

Ik denk ook dat het probleem is dat de rentes bij sommige banken nogal snel fluctueren.

Dat zou met zich meebrengen dat een vergelijkingssite dus elke dag alle producten zou moeten controleren op de actuele rente.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 2:29 pm 
Stuiver

Uit het document blijkt dat ze de volgende criteria hebben gebruikt
Citaat:
Een groot aantal websites dat zich duidelijk profileert als vergelijkingswebsite en websites die bijvoorbeeld in zoekmachines vaak naar voren komen als vergelijkingssite zijn in dit onderzoek meegenomen.

Volgens bij voldoet SI aan beide voorwaarden

Daarnaast staat er ook nog het volgende vermeld:
Citaat:
In een later stadium heeft de NMa de analyse ook uitgevoerd voor een aantal extra vergelijkingssites voor spaarrekeningen die op de website snakewool.nl (een vergelijkingssite voor vergelijkingssites) worden genoemd. De resultaten van de toets van de betreffende vergelijkingssites leidt niet tot andere conclusies.

Het zou kunnen zijn dat SI bij deze latere analyse is mee genomen. Aangezien de latere analyse niet tot andere conclusies heeft geleid, kom ik tot de conclusie dat als SI is meegenomen in de latere analyse, SI slecht scoort op minimaal 1 van de 4 criteria die de NMa hanteert. In de algehele conclusie staat namelijk dat geen enkele vergelijkingssite een hoge score heeft op alle 4 de criteria.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 2:32 pm 
Knaak

Bredanaar schreef:
Dat zou met zich meebrengen dat een vergelijkingssite dus elke dag alle producten zou moeten controleren op de actuele rente.
Dat kun je automatiseren. Bijvoorbeeld door websites in een programma te laden en dan door dat progamma te laten analyseren. Als een website qua opbouw veranderd is, komt er een signaal waarna handmatige inspanning/aanpassing vereist is.
Zo houd ik zelf de actuele waardering van mijn aandelenportefeuille bij. Volledig geautomatiseerd op basis van een X-aantal onderliggende websites.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2012 4:40 pm 
Dubbeltje

kennis van de markt --
Het onderzoek verantwoordt niet hoe de vergelijkingssites zijn geselecteerd. Er wordt niks aangegeven over hoe de marktaandelen van verschillende vergelijkingssites zijn verdeeld. Het onderzoek is door het ontbreken van spaarinformatie onvolledig.

verticale integratie / distributiekanalen --
- site -> affiliate programma -> bank
- site -> bank
- in hoeverre doen banken 'exclusieve aanbiedingen' via sites
(dit had NMA in kaart moeten brengen, maar geeft in hoofdstuk 'transparantie' een complimentje aan enkele sites... )

onafhankelijkheid --
"Overigens maakte recentelijk een van de vergelijkingssites die goed scoort in dit onderzoek, independer.nl, bekend dat zij een strategische alliantie aangaat met verzekeraar Achmea. Daarmee is zij de enige vergelijkingssite uit dit onderzoek die een directe eigendomsrelatie aangaat met een aanbieder wiens producten op de website worden vergeleken. Hoewel deze ontwikkeling vragen kan oproepen over de onafhankelijkheid van deze vergelijkingssite, hoeft dit op zichzelf geen negatieve invloed te hebben op de criteria waaraan de vergelijkingssites in dit onderzoek door de NMa zijn getoetst. Als de vergelijkingssite nog steeds een uitgebreid aanbod toont, juiste informatie over prijzen geeft en transparant is over de eigenaar en het verdienmodel, hoeft de verandering van de eigendomsstructuur niet tot veranderingen in de kwaliteit van de vergelijking te leiden."
Bron: rapport NMA

Lees: http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/maximaal-een-op-drie-independer-polissen-naar.170501.lynkx (Independer zal maximaal 35% van de productie bij de nieuwe grootaandeelhouder Achmea gaan onderbrengen)...

Stel nu: Achmea heeft op enig moment een erg goed aanbod. Daardoor gaat 40% van de productie naar Achmea. In zo'n geval... vanwege deze target... moet Independer ingrijpen. In het rapport had ik graag gelezen hoe. De tekst die ze eruit brallen is goed voor in het café, maar een belediging voor de autoriteit van de NMA.

Mooie conclusie ++
Aanbieders van vergelijkingssites kunnen hun websites in veel gevallen verbeteren door in elk geval meer producten te tonen en/of door meer productkenmerken weer te geven. Zeker voor websites die over relatief weinig producten informatie geven, is het in sommige gevallen discutabel dat zij zich presenteren als een vergelijkingssite.
BRON: rapport NMA

Ik ben benieuwd naar het actieplan en wat er gaat gebeuren met de "discutabele sites". Ik geef het rapport in elk geval een onvoldoende. :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]