JandeV schreef:
Citaat:
een neiging naar de wat extremere partijen
Er leven niet veel mensen meer die het werkelijk meegemaakt hebben, maar niet zo heel lang vóór 1960 is er wat ervaring opgedaan met die wat extremere partijen.
Op een goed moment hoorde je toen ook: "kan het hier niet zo, zoals in Duitsland?"
Het kon, maar is naar ik meen toch niet zo goed bevallen...
Dat is inderdaad een zéér interessante materie. Net zoals veel mensen heb ik door de jaren heen het een en ander gelezen en opgestoken over de gebeurtenissen
in WO ll, totdat ik op zeker moment bij mezelf dacht “hoe heeft dit eigenlijk kunnen gebeuren?” . Als gevolg daarvan ben ik me toen eens gaan verdiepen in de jaren
voor WO ll, en dan zie je griezelig veel paralellen met de huidige tijd. Regeringen die stellingen doen, en besluiten nemen, uit naam van hun volk, terwijl datzelfde volk er duidelijk anders over denkt. “Nederland is tolerant”. “Wir schaffen das”. Ik zou mij hand er niet voor in het vuur willen steken.
Maar goed, nu maar kijken of de paralellen van die tijd zich al dan niet volledig voortzetten in de onze. Als ik bijvoorbeeld zie dat Duitse partijen vóór de verkiezingsuitslag al praten over het Cordon Sanitair, of de Brandmauer zoals ze ‘m zelf noemen, dan vrees ik dat ze een ruim deel van de kiezers niet hebben begrepen, noch zichzelf realiseren dat ze in een democratie acteren. Ze denken nog steeds dat ridiculiseren en het voor dom verslijten van mensen er voor zorgt dat de onderliggende problemen er door verdwijnen. En áls er dan een figuur opstaat die die problemen luid en duidelijk onder woorden brengt is het te laat, en marcheren we daar met z’n allen (weer) achteraan.