JandeV schreef:
Hoe sneu ook voor de dame in kwestie, de argumenten gelezen hebbend kan ik wel begrip opbrengen voor het standpunt van de ING en de uitspraak van het KiFiD.
henrid schreef:
Mee eens, want ergens moet natuurlijk een grens gesteld worden. Er zitten ook genoeg hersenloze reakties op het artikel bij, en je moet er toch niet aan denken dat wij gaan opdraaien voor gemakzucht van zulke naïevelingen. Laten we de zaken omdraaien: Als bank zou ik zulke achteloze klanten eigenlijk ook niet eens willen hebben, dus eigen schuld dikke bult. Als je niet door hebt dat er meerdere malen honderen tot duizenden Euro's worden afgeschreven, dan hecht je ook geen waarde aan je geld.
Nou, nou, ik lees hier wel erg veel sympathie voor deze bank. Ik zou bijna gaan denken dat hier bank-lobbyisten aan het woord zijn. Als ik het verhaal van de gedupeerde goed begrijp dan bespeur ik geen grove nalatigheid.
Volgens de gegevens is deze klant in die periode slechts één keer ingelogd is geweest op 14 maart om iets te betalen, tijdens de 14 dagen daarvoor niet en de maand daarna ook niet. Er is op de 14e maart 'pas' 500 euro verdwenen. Bij het ontvangen van de papieren afschriften op 15 april checkt ze deze en slaat onmiddellijk alarm. Onvermeld, maar niet onbelangrijk, is dat er dan rond 15 maart ook afschriften moeten zijn ontvangen waarop blijkbaar nog geen foute transacties stonden! Merk daarbij op dat het een besluit van deze bank zelf is om afschriften maar eens in de maand te versturen (anders moet je bijbetalen) en bij voorkeur helemaal niet. Ik kijk zelf als ik inlog meestal wel even snel naar de meest recente transacties, maar moet eerlijk bekennen dat ik ook vaak pas op de papieren afschriften alle transacties naloop. Dat is blijkbaar niet afdoende. Verder lijkt uit de claim dat de bank niet eens de kosten voor nieuwe betaalpassen wil vergoeden. Geen coulante houding! En dat een transactie voortijdig afgebroken wordt is toch niet zo bijzonder dat de alarmbellen moeten gaan rinkelen?
Ik krijg uit het verslag dus niet de indruk dat hier grove nalatigheid in het spel is. Dus op basis van de gegevens die ik heb, vind ik het oordeel niet terecht. Er wordt slechts op één aspect ingegaan, namelijk strikte controleplicht (elke keer als je inlogt met internet-bankieren!), waarvan vrijwel iedereen dacht dat dat niet zo vaart zou lopen. De argumenten van de gedupeerde worden amper behandeld. Dat geeft me een naar gevoel. Ik ben erg benieuwd of dit verhaal nog een staartje gaat krijgen bij een echte rechter.
obligataire schreef:
In een vergelijkbaar geval als in die rechtzaak, maar met oudjes zonder PC, had de bank dus wel de schade geheel moeten vergoeden.
Een terechte opmerking. Dit geeft mijns inziens ook de inconsistentie van het oordeel aan. Zonder PC, dus met alleen papieren afschriften, heb je tot enkele weken na ontvangst van het afschrift de tijd om onregelmatigheden te melden. Dit kan dus tot circa 6 weken na het begin van malafide transacties zijn. Met internetbankieren moet dat blijkbaar binnen één dag na inloggen na de eerste (wellicht kleine) malafide transactie ...