Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 9:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Antwoord DNB
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 7:12 pm 
Hallo, ik heb inmiddels ook antwoord van DNB.

Het antwoord op mijn vraag is door DNB toegevoegd aan de lijst met veelgestelde vragen op de site van DNB:

De link is:
http://www.dnb.nl/dnb/home/over_dnb/vee ... 48053.html

Citaat:
Met welke depositogarantiestelsel(s) heb ik te maken ingeval van een bijkantoor uit de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein?
Banken die gevestigd zijn in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein en die in Nederland vanuit een bijkantoor werken vallen onder het depositogarantiestelsel in hun land van herkomst. Wilt u weten of uw bank in deze categorie valt? Kijk dan in het Wft-register. Uw bank valt in deze categorie als in de linkerkolom staat 'Bijkantoor bank uit EER (2:14)'. Uw bank kan u meer vertellen over (de dekking van) het depositogarantiestelsel uit het land van herkomst.

Als het depositogarantiestelsel in het land van herkomst een beperktere dekking kent dan het Nederlandse depositogarantiestelsel, dan bestaat voor deze bijkantoren de mogelijkheid om aanvullend deel te nemen aan het Nederlandse depositogarantiestelsel. In dat geval heeft u te maken met twee depositogarantiestelsels. Het depositogarantiestelsel uit het land van herkomst en het depositogarantiestelsel in Nederland.



Ik vind dit echt super informatief van DNB, dank hiervoor.

Het is mij nu 100% duidelijk dat het een aanvulling is.


Groet,

rente-up


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 7:28 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
IceSave heeft deze aanvulling vanaf het begin gecommuniceerd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 7:40 pm 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 480
ik heb inmiddels ook antwoord gekregen van de DNB, en het komt er dus op neer dat als ze failliet gaan, dat je, je geld moet gaan halen bij het garantiestel in ijsland, nou lekker makkelijk dus. Dan sluit ik wel een deposito af voor een jaar bij Credit Europe of de AT bank, lijkt me toch veiliger en makkelijker.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 7:42 pm 
Linn schreef:
IceSave heeft deze aanvulling vanaf het begin gecommuniceerd.


Klopt, maar het ging mij met name over de 1e 20.000 euro.
Het is/was niet voor iedereen duidelijk of deze ook mogelijk door DNB werd gedekt.

DNB heeft nu bevestigd dat dit enkel door het IJslandse garantiestelsel wordt gedekt.

De communicatie van Icesave was hier net iets minder duidelijk in.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 8:47 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
rente up schreef:
De communicatie van Icesave was hier net iets minder duidelijk in.


Ik heb een e.mail van IceSave ontvangen waarin duidelijk staat dat het een gedeelde garantie is.
Zie mijn bericht van enkele minuten geleden bij het draadje Depositogarantiestelsel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 8:52 pm 
@ Linn: kun je uitleggen wat je bedoeld met "gedeelde garantie".

Hierboven staat de DNB uitleg. Deze is voor mij tot nu toe maar voor een uitleg vatbaar.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 9:13 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
rente up schreef:
@ Linn: kun je uitleggen wat je bedoeld met "gedeelde garantie".


Bij IceSave draadje Depositogarantiestelsel, bericht van 8:41, staat de tekst van de e.mail die ik van deze bank heb ontvangen.

Tot € 20.887 valt onder het IJslandse systeem en van € 20.887 tot € 40.000 onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 9:23 pm 
@ Linn. Akkoord.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 jun 2008 8:38 am 
Kwartje

Geregistreerd: do 19 jul 2007 5:44 pm
Berichten: 272
Hartelijk dank voor de INFO

Kan ik dadelijk mijn geld in Ijsland gaan halen .
Krijg er het nu al koud van .
Een reden voor mij om dit toch niet te doem.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 1:55 pm 

Geregistreerd: ma 30 jun 2008 1:44 pm
Berichten: 2
Wat nu als ook de ijslandse centrale bank omvalt, b.v. als gevolg van een lokale financiele crises? (niet geheel ondenkbaar, zie ook het artikel van KBC elders op het forum).
Springt de DNB dan ook voor de eerste 20.000 euro op de bres, of doen ze dat dan alleen voor 90% over het meerdere van 20.000 euro?

Heeft iemand deze vraag al eens voorgelegd aan de DNB?

Ben benieuwd,
Albert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 1:59 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
aengen schreef:
Wat nu als ook de ijslandse centrale bank omvalt, b.v. als gevolg van een lokale financiele crises? (niet geheel ondenkbaar, zie ook het artikel van KBC elders op het forum).
Springt de DNB dan ook voor de eerste 20.000 euro op de bres, of doen ze dat dan alleen voor 90% over het meerdere van 20.000 euro?

Heeft iemand deze vraag al eens voorgelegd aan de DNB?

Ben benieuwd,
Albert


Albert, welkom op het forum.
Deze vraag is eerder al op dit forum beantwoord: De DNB dekt alleen datgene dat de ijslandse bank niet dekt, dus de 2e 20.000 voor 90%. De eerste 20.000 komt voor rekening van IJsland.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 2:11 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
Geloof nou maar niet dat de IJslandse Centrale Bank omvalt, dan komt er echt wel hulp van elders. Bovendien meen ik dat ook Noorwegen, Zweden en Denemarken?, de IJslandse Centrale Bank in zulke gevallen bijstaan.

Verder kan, theoretisch natuurlijk, ook de DNB omvallen en daarna vanzelfsprekend de ECB.

En wat dan? Toch maar in baar goud beleggen!

Ik bedoel maar, je kan zo alle slechte scenario's verzinnen die je maar wilt, en daar hebben dan vervolgens meerdere banken last van. Oftewel, 'als de hemel naar beneden valt, hebben we allemaal een blauwe puntmuts'!

Kortom, ik voel me best save bij Icesave. :D :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2008 9:42 pm 

Geregistreerd: ma 30 jun 2008 1:44 pm
Berichten: 2
baskruit schreef:
aengen schreef:
Wat nu als ook de ijslandse centrale bank omvalt, b.v. als gevolg van een lokale financiele crises? (niet geheel ondenkbaar, zie ook het artikel van KBC elders op het forum).
Springt de DNB dan ook voor de eerste 20.000 euro op de bres, of doen ze dat dan alleen voor 90% over het meerdere van 20.000 euro?

Heeft iemand deze vraag al eens voorgelegd aan de DNB?

Ben benieuwd,
Albert


Albert, welkom op het forum.
Deze vraag is eerder al op dit forum beantwoord: De DNB dekt alleen datgene dat de ijslandse bank niet dekt, dus de 2e 20.000 voor 90%. De eerste 20.000 komt voor rekening van IJsland.


Baskruit,
Bedankt! Ik had de eerdere posts al gelezen, natuurlijk :)

Het gaat erom dat IJsland een hele kleine economie is en dat daar heel wat problemen zijn. Ook KBC onderschrijft dat. En ... als "shit hits the fan" en de kredietcrises in het kwadraat zou losbarsten, dan is nog maar de vraag wat de garantie van zo'n kleine centrale bank voorstelt. Aan de andere kant zie ik het punt van Jody (volgende post) ook wel.

Ik blijft toch wel benieuwd of DNB ook in actie komt mocht de IJslandse CB om wat voor reden dan ook zijn garantie niet hard maken.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO