Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 7:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 8:31 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Ik had onderstaand bericht vanmorgen naar Spaarinfomatie gestuurd. Op hun verzoek plaats ik dat hierbij ook op dit forum. Wellicht is deze mail mede aanleiding geweest voor de mededeling van Spaarinformatie zelf. 'k Heb nog een PS toegevoegd met extra informatie.

L.S., Hoewel er op veel sites beweerd wordt dat Icesave 'gewoon' onder het deposito-garantiestelsel van DNB valt, is dat niet juist! De Icesave rekening valt alleen voor het aanvullende deel van 20887-40000 (dus maximaal 19113) euro onder het depositogarantie-stelsel van DNB. Maw DNB bied dus alleen 90% garantie over dat deel dat boven de 20887 uitgaat en onder de 40000 blijft. Het eerste deel van 20887 valt uitsluitend onder een garantiesysteem van de IJslandse bank. Er is dus geen sprake van dubbele garantie voor het eerste deel! Mocht er dus iets mis gaan met die IJslandse bank, dan moet de klant zelf het bedrag tot 20887 gaan verhalen in IJsland en kan dus niet bij een instantie in Nederland aankloppen. Daarbij assisteert DNB niet en zij bied ook geen garantie als in het geval van een faillisement deze IJslandse garantie niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Dat laatste lijkt hypothetisch maar is een relevant gegeven omdat IJslandse banken de laatste tijd ernstig in de financiele problemen zitten. Ze zijn extra zwaar getroffen door de kredietcrises. Er is zelfs een garantstelling gekomen van scandinavische landen om de gemoederen te sussen. Het beschikbaar komen van deze rekening is gecorreleerd met de gelimiteerde kredietwaardigheid van IJslandse banken. Hierdoor kunnen ze op de professionele geldmarkt geen 'goedkoop' geld meer krijgen. Aangezien spaarrentes op particuliere rekeningen (nog) vrij laag zijn kunnen ze door te stunten met de spaarrente hier, voor zichzelf relatief goedkoop geld naar zich toe trekken. Ik heb een en ander nagezocht op internet en telefonisch navraag gedaan bij DNB. Ik vind de berichtgeving op de spaarinfomatiesite enigzins misleidend. Overigens bent u hierin niet de enige. Zelfs de voorwaarden van de Icesave rekening komen op mij enigzins dubbelzinnig over. Afgezien van DNB en de "AD geld en recht" site, doen veel sites net alsof dit een rekening onder het depositiegarantiestelsel van DNB is net als alle andere. Dat is dus niet zo! De constructie is eigenlijk veel meer overeenkomstig met hoe Argenta opereert. Van laatstgenoemde bank vermeld u wel dat deze niet aan het standaard depositiegarantiestelsel van de DNB deelneemt. Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.

P.S. Let er verder op dat depositogaranties niet gedekt worden door een gereserveerde pot geld. Ook niet bij de DNB! De centrale bank van het betreffende land is slechts organisator: Bij een faillisement van een bank mogen alle belanghebbenden claims indienen binnen een bepaalde afgesproken termijn. Daarna wordt de totale hoeveelheid terecht geclaimed geld bepaald en dat wordt dan betaald door alle overige banken die deelnemen aan het garantiesysteem. Dat geeft dus een redelijke garantie als er veel banken zijn en de gemiddelde financiele situatie van de banken goed is. Beide aspecten zijn discutabel in het geval van IJsland. Het is dus goed mogelijk dat in het geval van een faillisement de banken elkaar mee gaan sleuren in de ondergang. Verder lijkt een miljard wel veel geld, maar in de bancaire wereld stelt dat niet erg veel voor. Grotere banken beheren honderden miljarden euro's. Een garantstelling van een paar miljard geeft mijns inziens dus weinig zekerheid, zeker voor een particuliere schuldeiser in het buitenland. Daarbij komt dat het nog maar zeer de vraag is of die garantstelling vanuit scandinavie uberhaupt gekoppeld gezien mag worden aan de depositiegarantie. De scandinavische garantie was om aan 'betalingsverplichtingen' te kunnen voldoen, wat veel meer inhoudt dat het depositogarantiestelsel. Tot slot biedt de leeftijd van een bank natuurlijk geen enkele zekerheid. Dat kan wel een goed gevoel geven (en daarom staat het er ook bij op de site!) maar daarom zou je wellicht juist extra moeten oppassen.


Laatst bijgewerkt door dubbeltje op vr 30 mei 2008 11:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 8:36 pm 
Breng uw stem uit op:

http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?t=381


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 9:20 pm 
Ook bedankt dubbeltje.

Ik raad iedereen aan deze tekst goed door te lezen!

rente-up


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 10:04 pm 
Site Admin

Geregistreerd: ma 19 maart 2007 11:40 pm
Berichten: 447
Wij hebben na de mail van Dubbeltje inderdaad contact opgenomen met DNB waarna we de mededeling op het forum hebben gezet. Wij beperken ons tot wat we feitelijk van De Nederlandsche Bank gehoord hebben. Dubbeltje geeft in dit draadje inderdaad nog wat interesante stof om over na te denken. Spaarders zullen zelf de afweging moeten maken of de rente opweegt tegen de risico's.

Verder staat nu ook bij IceSave (als er doorgeklikt wordt naar info over bank) dat ze niet standaard onder de Nederlandse garantieregeling vallen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 1:02 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Het is correct dat DNB slechts aangeeft wat u schreef. De DNB wilde in het gesprek dat ik met hen had (uiteraard en terecht) ook geen uitspraken doen over de risiso's die aan de IJslandse garantie zitten. Landsbanki/Icesave heeft een aanvraag gedaan bij DNB voor de aanvullende garantie en voldeed aan de normen voor die aanvraag. Verdere waarde oordelen over een bank passen niet bij de taak van DNB. De overige informatie heb ik dus bij allerlei andere bronnen verzameld. Ik let er daarbij op waar het vandaan komt, dat het vaker gemeld wordt en dat het niet 1 op 1 gecopieerd is uit een eerder bericht.

Nu zat ik vanavond nog wat te surfen en kom daarbij een stukje van het financieel dagblad tegen:
http://www.fd.nl/csFdArtikelen/WEB-HFD/ ... _spaarders
Dit bevestigt wat ik eerder schreef. Overigens zijn er intussen heel wat sites die iets willen melden over dit onderwerp: gewoon even googelen op icesave & deposito & garantie.

Spaarinformatie stelt terecht dat het een afweging blijft tussen rendement en risico. En dat is altijd het geval met investeringen. Een hoger rendement krijg je omdat je meer risico loopt.
Hoewel die 5% me in eerste instantie erg aantrekkelijk leek, zie ik er na deze analyse toch vanaf om zo'n rekening te openen.

Maar wellicht staat er nog meer te gebeuren op de spaarmarkt. Er staat namelijk nog een heel interessante melding in het artikel van het FD: Als reaktie zou de Credit Europe bank de rente ook verhoogd hebben naar 5%. Nu vindt ik dit nog niet terug op de CreditEurope website. Ik hoop dus dat ze zich bij het FD niet vergist hebben met het 1 jaars deposito van CE die ook een rente van 5% heeft. Sommige instanties krijgen echter eerder bericht van rentewijzigingen, dus wie weet. CE valt wel volledig onder de depositogarantie van DNB. In de gaten houden dus.


Laatst bijgewerkt door dubbeltje op do 05 jun 2008 12:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 9:18 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Bovenstaande link werkt niet, zie http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?t=376

Ook leuk: http://www.depers.nl/economie/207052/Icesave-wint-de-renteoorlog.html

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 12:25 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Link was onvolledig en is aangepast.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO