Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 7:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 12:19 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Janssen schreef:
En die overheden en ~170 klanten met meer als 1 ton zullen met de curator moeten bellen, kijken wat er nog te halen valt. Zoals dit altijd gaat bij een failliesement. Ik snap niet waar nu weer de zoveelste uitzonderingscompensatie door iemand betaald moet worden.

Misschien om iedereen rustig te houden ?
Vergeet niet dat DNB Icesave toegelaten heeft op de Nederlandse markt, en zelfs garant stond.
Vergeet niet dat Landsbanki op 24 februari 2007 de triple A status (Moody) voor de lange termijn had. (Aldus Alphons)
Met een beetje deposito voor een paar jaar ben je als gemeente nu dus de pineut.
Als de overheid niets zou doen heeft het nog veel grotere gevolgen. Dan komen er nog veel meer schuldvragen en rechtszaken.
En dat gezeur met "je mag blij zijn"...heb ik hier al vaker gezien. Onzin. Ik ben helemaal niet blij, en mijn geld, plus rente tot faillissement datum heb ik gewoon recht op als spaarder.

En snel een beetje !

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 12:23 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 5:35 pm
Berichten: 425
http://www.landsbanki.is/english/aboutlandsbanki/pressreleases/?NewsID=13348
Citaat:
News - Tuesday, October 14, 2008 5:55 PM

Statement to customers of ICESAVE
On 7 October 2008, the Icelandic Financial Supervisory Authority (FME) took control of Landsbanki Islands hf, the parent bank of Icesave. Landsbanki has been put into administration and as a result Icesave is not processing any deposits or any withdrawal requests through Icesave internet accounts.

Icesave UK
In a statement on 9 October 2008, HM Treasury stated that the chancellor has put in place arrangements that all retail depositors in Icesave will receive their money in full. HM Treasury and the Financial Services Compensation Scheme are working with the Icelandic Authorities to clarify the position of Icesave. Delegations of Iceland and the UK met over the weekend of 11-12 October. Arrangements were agreed in principle for an accelerated payout to depositors. At this time it is, however, unclear how long that will take or what immediate steps Icesave customers should take. Customers are advised to follow all updates that will be posted on relevant websites, in particular www.moneymadeclear.fsa.gov.uk and www.fscs.org.uk

Further information
Statement to Icesave customers (www.moneymadeclear.fsa.gov.uk/news/firm/icesave.html)HM Treasury statement on 9 October 2008 (www.hm-treasury.gov.uk)Joint declaration of the delegations of Iceland and the UK on 11 October 2008 (www.government.is)The UK Financial Services Authority (www.moneymadeclear.fsa.gov.uk)The UK Financial Services Compensation Scheme (www.fscs.org.uk)Icesave customers are also advised to keep an eye on www.icesave.co.uk.Icesave Netherlands
On 11 October, the Dutch and Icelandic governments agreed on a solution regarding the Dutch depositors of Landsbanki Icesave savings accounts. The agreement states that the Icelandic government will compensate each Dutch depositor up to a maximum of EUR 20,887. Furthermore, the Dutch Minister for Finance had previously declared that savings on deposit accounts in the Netherlands will be guaranteed up to EUR 100,000 per person per institution, a new decision valid for one year only.

The Dutch Central Bank and the Dutch Ministry of Finance have decided that the Dutch Central Bank will arrange for the payout. This week (starting 13 October) DNB will send out forms to all account holders. The forms shall be returned to DNB, PO Box 98 1000 AB, Amsterdam. If you have not received the form before October 22nd please send a letter addressed to DNB, PO Box 98 1000 AB, Amsterdam, marked Icesave.

Further information
De Nederlandsche Bank (DNB) www.dnb.nl or contact DNB by the free telephone number: 0800-0201068 or email info@dnb.nl. Statement by the Icelandic Prime Minister's Office regarding Icesave in the Netherlands: http://eng.forsaetisraduneyti.is/news-a ... 049Icesave customers are also advised to keep an eye on www.icesave.nl.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 1:00 pm 

Geregistreerd: ma 13 okt 2008 6:39 pm
Berichten: 29
Het gaat niet om gewauwel of waar mee je blij moet zijn of welke regeling men nu heeft ingesteld en ik vind sommige wel erg korzichtig en eng denkend.

Geloof maar gerust dat er claims komen en dat de uitspraak niet automatisch zal zijn: tot een ton geld zonder rente terug. Er is teveel wat niet in de haak is, niet overenkomt met het contract en niet strookt met normale juridische procedures.

Echt we zien het wel in de nabije toekomst wat de precieze uitkomst zal zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 1:12 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
Karel Spaargraag schreef:
...Misschien om iedereen rustig te houden ? .....

....En dat gezeur met "je mag blij zijn"...heb ik hier al vaker gezien. Onzin. Ik ben helemaal niet blij, en mijn geld, plus rente tot faillissement datum heb ik gewoon recht op als spaarder.

En snel een beetje !...


Dat is dan geregeld, want dat is 13 oktober. En tot daar heb je er recht op.
Niet meer, niet minder. Er zijn grenzen wat betreft de coulance van de Nederlandse Staat.

Als een bank die voor 100% onder de DGS valt omvalt krijg je ook geen dag rente meer als de failliessementsdatum.

En een goed heerser zorgt voor brood en spelen voor het plebs zoals de oude romeinen deden. En die mensen hebben waarschijnlijk niet meer als 1 ton om op een spaarrekening te zetten.

@kaketoe klopt, maar dat wordt een juridisch gevecht met de IJslanders, de Nederlandse Staat en de DNB zullen hier buiten blijven. Deze 2 zullen niet worden aangepakt, dat staat mijns inziens als een paal boven water.

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 3:02 pm 

Geregistreerd: ma 13 okt 2008 6:39 pm
Berichten: 29
Nou niet helemaal denk ik janssen. Waarschijnlijk wel maar neem het voorbeeld Fortis, daar worden aandeelhouders ook niet geraadpleegd (wat normaal is) bij de overname door de staat. Gevolg verliezen, en België die met 1 of andere regeling komt dat als in de toekomst winst gemaakt wordt mensen over zoveel jaar hun geld krijgen. Kijk dat is allemaal leuk en aardig en de staat trekt altijd aan het langste eind maar moet zich ook aan regels houden.
In het geval icesave is besloten een constructie in te stellen die op zich gewoon vreemd is. Velen zullen de overheid dankbaar zijn en het ook als de beste oplossing zien maar zelfs dat neemt niet weg dat iemand een procedure kan aanspannen tegen de Nederlandse overheid en zou kunnen winnen.

Ijsland is schuldig, maar goed we zien wel.

En met korzichtig bedoel ik gewoon dat sommige denken niet zeuren, je krijgt je geld toch etc. Er zijn gewoon voorwaarden en contracten. Ook zijn er mensen die nu geld tegen hoge tarieven moeten gaan lenen omdat ze niet bij hun geld kunnen. Normaal krijg je daar een vergoeding voor in de vorm van rente, en als het zoals nu min of meer niet vrij opvraagbaar is maar vaststaat is die vergoeding nog eens extra hoog.
Als Ijsland niet kan betalen dan kan het ook lenen, al dan niet met steun van andere om zijn verplcihtingen na te komen. En of dit nu allleen het verschuldigde bedrag is of het verschuldigde bedrag plus rente voor elke dag dat je te laat met betalen, bepalen min of meer contractvoorwaarden etc. Nederland kan de schuld overnemen en egwoon rente betalen en het totaal ebdrag aan Ijsland doorberekenen b.v. voor de eerste 20.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 3:29 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
En dat laatste deel staat dus gewoon in de wet. Zoals deze ook geldt voor een bank die wel 100% onder de DGS valt. Dan heb je ook de pech dat je moet wachten.


Met betrekking tot die aandeelhouders bij Fortis. Het opperhoofd van de Ondernemerskamer heeft al eens laten vallen dat "Nood breekt wet". Ik denk dat de goede man hier van het algemeen belang uitgaat.
En daarom denk ik dat Staat en DNB buiten schot blijven. Aanklagen kan altijd maar de kans dat er gewonnen wordt... koop maar een staatslot.

En IJsland is een geval apart, maar ook een kale kip kun je een poot uitdraaien :lol:

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 6:35 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 24 jul 2008 7:16 am
Berichten: 95
[quote=En IJsland is een geval apart, maar ook een kale kip kun je een poot uitdraaien :lol:[/quote]
:mrgreen:

_________________
Use common sense,whether you are buying or selling.If a deal sounds too good to be true,it usually is!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO